• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4095 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد

اظهارنظر رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره فعالان زيست‌محيطي كه در بازداشت به سر مي‌برند

كلانتري: بررسي‌هاي دولت نشان مي‌دهد آنها جاسوس نيستند

گروه اجتماعي| 118 روز پس از دستگيري تعدادي از فعالان زيست‌محيطي در ايران، «عيسي كلانتري»، رييس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد كه بررسي هيات چهار نفره دولت نشان مي‌دهد «آنها جاسوس نيستند». معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست ديروز در همايش روز جهاني تنوع زيستي گفت: بررسي‌ها نشان داده است كه فعالان بازداشت شده محيط زيستي جاسوس نبوده‌اند.

او توضيح داد: دولت يك گروه چهارنفره متشكل از وزراي دادگستري، كشور، اطلاعات و همچنين معاونت حقوقي رياست‌جمهوري براي پيگيري وضعيت اين افراد تشكيل داد. اين هيات چهار نفره به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين افراد بازداشت شده بدون اينكه كاري انجام داده باشند در بازداشت به سر مي‌برند و قاعدتا بايد به زودي آزاد شوند. به گفته كلانتري وزارت اطلاعات نيز به اين نتيجه رسيده است كه هيچ مدركي دال بر جاسوسي دستگير‌شدگان وجود ندارد.

نگراني از رتبه نازل ايران

در مديريت منابع آب

اما به جز سخنان خبرساز كلانتري، در اين همايش سخنان مهم ديگري هم مطرح شد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط زيست، احمد علي كيخا، عضو شوراي عالي آب در سخناني با اشاره به رتبه اسف‌بار ايران در مديريت منابع آب و شاخص‌هاي زيست‌محيطي به مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست توصيه كرد از ظرفيت‌هاي قانوني برنامه ششم براي بهبود اين شاخص‌ها استفاده كنند. كيخا گفت: يافته‌هاي مطالعات انجام شده در سال 2013 نشان مي‌دهد ايران در مديريت اكوسيستم‌هاي آبي شامل تالاب‌ها و رودخانه‌ها بين ۲۳۲ كشور رتبه ۲۳۱ را كسب كرده است. حتي اگر اين رتبه‌بندي را هم قبول نكنيم باز هم ايران جزو كشورهايي است كه از وضعيت نامطلوب مديريت منابع آب رنج مي‌برد. او در ادامه سخنانش نمونه‌هايي از وضعيت نامطلوب مديريت منابع آب در استان‌هاي خوزستان، گيلان، يزد و سيستان و بلوچستان گفت: مردم سيستان فقط تا پايان شهريورماه آب شرب دارند و اگر جلبك‌ها رشد نكنند با آن ميزان آفتاب و تبخير ذخاير آب خيلي زودتر تمام مي‌شود. او تصريح كرد: ما براي حفاظت و بهره‌برداري خردمندانه از تالاب‌ها در كشور منع قانوني نداريم. احمد علي كيخا با اشاره به كاهش جمعيت حيات وحش در كشور، خطاب به كلانتري گفت: در حوزه محيط زيست طبيعي در مجلس در برنامه ششم تلاش كرديم فرصت‌هاي قانوني خيلي خوبي را فراهم كنيم، اگر از اين فرصت استفاده نكنيد تاريخ درباره شما قضاوت خوبي نخواهد كرد. سازمان محيط زيست گاهي حين نظارت، خود را جاي دستگاه اجرايي مي‌گذارد تا شرايط آن را در نظر بگيرد اين رويكرد خوبي نيست. محيط زيست بايد مطالبه‌گر باشد.

 

انتقاد از فقدان داده‌هاي مطمئن

مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي هم فقدان داده‌هاي قابل اطمينان را يكي مهم‌ترين موانع تصميم‌گيري درست براي بهبود وضعيت شاخص‌هاي زيست‌محيطي اعلام كرد: «در دنياي كنوني به دست آوردن داده و كنترل داده مثل آب خوردن است. الان نرم‌افزاري از آن سر دنيا كوچه‌ پس‌كوچه‌هاي ما را به رانندگان‌مان نشان مي‌دهد و به ما مي‌گويد از كدام طرف برويم. بعد در اين مملكت خاك ما را از بين مي‌برند و زمين‌هاي ما را از بين مي‌برند اما نمي‌توانيم كاري بكنيم. چندين سال پيش مجلس مصوب كرده كاداستر و نقشه‌ زمين‌هايمان را در بياوريم و بر آن اساس به سادگي با متخلفان برخورد كنيم. اين كار را نكرده‌ايم و ستاد مبارزه با زمين‌خواري و قاچاق و پولشويي درست مي‌كنيم. تا زماني كه داده‌هاي درست را نداريم صد تا ستاد هم درست كنيم به جايي نمي‌رسيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون