• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4102 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد

دو محمدي براي يك تيم

يكي غلام، ديگري مراد

وحيد جعفري

 

 

تيم ملي كشتي آزاد نوجوانان ايران چندي پيش با اقتدار موفق به كسب عنوان قهرماني آسيا شد. حالا اين تيم خود را مهياي حضور در رقابت‌هاي جهاني در زاگرب كرواسي مي‌كند. تيم نوجوانان كه سال گذشته و در مسابقات جهاني آتن با بدشانسي تمام نتوانست روي سكوي سه‌گانه قرار گيرد و در جايگاه چهارم ايستاد، سخت به دنبال اين است تا ناكامي سال قبل را جبران كند. اين تيم امسال از نفرات باتجربه‌اي كه سال گذشته نيز در خدمت رده نوجوانان بودند، بهره مي‌برد از همين رو شانس بيشتري نسبت به سال گذشته براي موفقيت دارد و از همه مهم‌تر اينكه سرمربي سابق اين تيم نيز براي كمك به نوجوانان به جمع كادر فني پيوسته است. مراد محمدي كه براي چند سال هدايت تيم نوجوانان را برعهده داشت بعد از تغييراتي كه فدراسيون در كادر فني رده‌هاي پايه به‌ وجود ‌آورد از سرمربيگري نوجوانان كنار رفت. قهرمان اسبق جهان پس از قطع همكاري با فدراسيون كشتي راهي تركمنستان شد تا در بازي‌هاي داخل سالن آسيا هدايت تيم ملي بزرگسالان تركمنستان را به دست بگيرد. دارنده نشان برنز المپيك كه رابطه خوبي با غلامرضا محمدي، سرمربي اسبق تيم ملي بزرگسالان و سرمربي فعلي تيم جوانان دارد، به اردوي تيم نوجوانان بازگشته تا به عنوان مربي به موفقيت اين تيم در رقابت‌هاي جهاني كمك كند.

 

مراد محمدي: مديون آقا غلام هستم

مراد كه سابقه همكاري با غلامرضا را در رقابت‌هاي ليگ دارد درباره از سرگيري همكاري خود با فدراسيون كشتي گفته است: «احترام بسيار زيادي براي غلامرضا محمدي، سرمربي تيم‌ ‌ملي نوجوانان قائل هستم. او سال‌ها براي من زحمت كشيد. وقتي كه مدال طلاي جهان را گرفتم، اولين كسي كه در كنار تشك او را در آغوش گرفتم غلامرضا محمدي بود و از آنجا كه مديون و بدهكار به او بودم وقتي با من تماس گرفت بسيار مايل بودم كه به او و تيم‌ ‌ملي كمك كنم. كار كردن در رده نوجوانان را خيلي دوست دارم و اميدوارم بتوانيم با كمك يكديگر بهترين نتايج را در مسابقات جهاني كسب كنيم. محمدي سال‌ها در تيم‌ ‌ملي براي من زحمت كشيد تا بتوانم به مدال‌هاي مختلفي برسم. اميدوارم اين‌بار بتوانم به او كمك و اين محبت‌ها را جبران كنم. خيلي‌ها مي‌گويند مراد محمدي، سرمربي بوده و در حال‌ حاضر به عنوان مربي رده نوجوانان كار مي‌كند و اين را پسرفت يا افت براي يك مربي مي‌دانند، اما معتقدم انسان يا در كشتي كار نمي‌كند يا وقتي كه كار مي‌كند بايد هر كاري كه از دستش بر مي‌آيد براي كشتي انجام دهد. من اصلا به اين چيزها حتي فكر نمي‌كنم. فقط آمده‌ام به آقا غلام كمك كنم و كمك كردن من هم ربطي به جايگاه ندارد. هدف همه ما كمك به كشتي است و ان‌شاء‌الله اين ماموريت را به‌خوبي انجام دهم. مربي يا سرمربي بودن برايم مهم نيست.»

حالا با آمدن يكي از باثبات‌ترين مدال‌آوران كشتي ايران در دوران قهرماني خود، مي‌توان اميدوار بود كه تيم نوجوانان ايران نيز همچون تيم‌هاي روسيه و امريكا با همدلي و وحدت تمام در بين مربيان خود راهي رقابت‌هاي جهاني شود. روس‌ها و به خصوص امريكايي‌ها در چند سال اخير توجه به رده‌هاي پايه خود را بيشتر از هر زماني كرده‌اند به نحوي كه در مسابقات جهاني نوجوانان و جوانان شاهد حضور حدود ۱۰ مدال‌دار جهان و المپيك به عنوان مربي در كنار اين تيم‌ها هستيم و نتيجه آن هم موفقيت آنها در رقابت‌هاي جهاني است. فدراسيون كشتي ايران نيز در چند سال گذشته تمام تلاش خود را به كار بسته تا توجه لازم و كافي را به رده‌هاي پايه كه پشتوانه‌هاي فرداي كشتي كشور به حساب مي‌آيند، داشته باشد اما در تمام اين سال‌ها همواره شاهد يك خلأ در اين بين بوديم كه آن قرار نگرفتن نام‌هاي بزرگ در يك تيم بوده است. البته كه در رده بزرگسالان اين مهم عملي شده اما در رده‌هاي ديگر كمتر شاهد اين مهم بوده‌ايم اما حالا مراد محمدي به كمك غلامرضا محمدي آمده و اين كار ارزشمند او را بايد ارج نهاد.

غلام محمدي: هركس ادعا دارد در رده پايه كار كند

غلامرضا كه خود روزگاري به عنوان سرمربي تيم ملي، هدايت مراد را برعهده داشت، مي‌گويد: «هركس ادعاي خدمت به كشتي دارد با رده‌هاي پايه كار كند. البته اين كار لذت خاصي هم دارد و ما با عشق و تمام وجود كار مي‌كنيم و همان‌طور كه روز اول گفتم دوست دارم يك نسل جديد به لحاظ فني و اخلاق به كشتي كشور معرفي كنيم، به نظرم در حال دست يافتن به اين موضوع هستيم و اتفاقات خوبي در اين مدت بيش از يك سال رقم خورده است. با حداقل‌ها كار مي‌كنيم و نياز است شرايط بهتري فراهم شود. با اين حال از هيچ كوششي براي موفقيت دريغ نمي‌كنيم و اميدوارم اين بچه‌ها پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كنند و پس از حضور در بازي‌هاي جوانان، سال‌هاي آينده به تيم ملي بزرگسالان برسند و براي مدال المپيك تلاش كنند.»

 

سرمايه‌اي براي بزرگسالان

غلامرضا محمدي كه روزگاري سرمربي تيم ملي بزرگسالان بود با قبول سرمربيگري تيم نوجوانان نشان داد كه هيچ چيز بيشتر از كشتي برايش مهم نيست. او ثابت كرد كه كار براي نوجوانان مقدس است و تجربه نشان داده هر زمان بهترين نفرات در رده‌هاي پايه يك رشته فعاليت كرده‌اند آينده آن ورزش تضمين شده است. الكساندر كارلين و بوايسار سايتي‌اف همواره در كشتي روسيه تلاش كرده‌اند تجربيات خود را در اختيار نوجوانان قرار دهند و همين همدلي و همراهي همواره كشتي روسيه را در راس قله كشتي جهان قرار داده است. ترديدي نيست كه با ايجاد اين وحدت كشتي ايران نيز آينده روشني پيش‌رو خواهد داشت. غلام و مراد سرمايه‌اي براي كشتي ايران به حساب مي‌آيند و مي‌توانند در ادامه به رده‌هاي بالاتر آمده و در سال‌هاي پيش رو هدايت تيم ملي جوانان و بزرگسالان را برعهده داشته باشند. زوجي كه سال‌ها با رده‌هاي پايه كار كرده در ادامه و با حضور اين آزادكاران در بزرگسالان، بهتر از هر مربي ديگري مي‌توانند اين تيم را هدايت كنند چرا كه آنها بيشترين شناخت را از زمان نوجواني از اين كشتي‌گيران دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون