• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4131 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير

پخش اعتراف پيش از محاكمه

صالح نيكبخت

به تازگي برنامه مستندي با عنوان «بي‌راهه» از صدا و سيما پخش شد. در اين مستند كه اتفاقا به تازگي مدير روابط‌ عمومي صدا و سيما از اين اقدام دفاع كرده است از چند دختر خانم نرسيده به سن 18 سال به دليل انتشار فيلم رقص در فضاي مجازي اعترافاتي گرفته‌شد كه نه‌تنها جنبه آموزندگي نداشت و در جهت تثبيت روند رفتار اخلاقي سالم نبود بلكه نفس اين عمل كه پيش از محكوميت اين افراد در مراجع قضايي و بدون اخذ دستور از مراجع قضايي كه عملا قبل از محاكمه غيرقابل صدور است، اتفاق افتاده از نظر مقررات قانوني ممنوع است.

بر اساس مقررات جزايي در كشور ما كه بر مبناي اصل قانوني بودن جرم و مجازات تدوين شده و در فقه اسلامي هم تحت عنوان قاعده قبح عقاب بلا بيان نيز آمده است ما كد قانوني براي منع اين عمل يعني رقص دختران نداريم زيرا نوعا اين اشخاص فاقد هر گونه سوءنيت و به اصطلاح حقوقدانان عنصر قصد در جهت تشويش اذهان عمومي بوده‌اند. مضاف بر اينكه عمل آنان حالت نشر عمومي نداشته و بلكه اين افراد در پيج اينستاگرام به‌طور ويژه و خاص براي خود آن را ضبط كرده و بسياري از افرادي كه داراي پيج اينستاگرام هستند از وجود چنين پيج‌هايي يا اقداماتي بي‌اطلاع بودند. با اين حال به بركت رفتار سازمان صدا و سيما اكنون چندين ميليون نفر از مردم ايران و جهان از وجود چنين اقدامي مطلع شده‌اند و چنان كه پخش اينگونه اعمال توسط دختران منع قانوني داشته ‌باشد اين امر در مرحله اول به صدا وسيما برمي‌گردد و متوليان امور عمومي كشور به ويژه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد از صدا و سيما شاكي شود.

در نتيجه با بررسي اين امر و اينكه در قانون مجازات اسلامي قانون خاصي كه بطور ويژه اينگونه اقدامات را مجرمانه تلقي كند وجود ندارد و از طرف ديگر در حقوق جزاي اسلامي تشبيه و تمثيل و قياس اعمال مجرمانه براي جرم‌زايي ممنوع است. بنا به شرح فوق اقدام سازمان صدا و سيما غيرقانوني و عملي نادرست بود.

با توجه به حقوقي كه همه مردم ايران در صدا وسيما دارند و با در نظر گرفتن اينكه سازمان صدا و سيما از مالياتي كه همه مردم به انحاي مختلف پرداخت مي‌كنند اداره مي‌شود، انتظار مي‌رود در شرايطي كه در گوشه و كنار كشور هر روز فسادهاي چندصد ميليارد توماني و چندده ميليون دلاري و يورويي كشف مي‌شود صدا و سيما در اين موارد براي افكار عمومي آگاه‌سازي كند و در جهت افشاي اينگونه اقدامات با مردم همراه شود. توصيه مي‌شود كه مراجع بي‌طرف با يك نظرسنجي از رويكرد و اقبال مردم به برنامه‌هاي صدا وسيما و ساير برنامه‌هايي كه در بيرون از مرزهاي ايران به زبان فارسي توليد و پخش مي‌شود، مشخص كنند چرا مردم به صدا و سيما روي خوشي نشان نمي‌دهند.

همچنين نبايد آنقدر درگير پخش اين مستند از صدا و سيما شويم كه فراموش كنيم براي اين اقدامات قانون ويژه‌اي وجود ندارد. تشبيه كردن اين اقدامات يا تمثيل به عمل آوردن هم در حقوق جزاي اسلامي ممنوع است و نمي‌توان اقدام اين دختران را مشمول قوانين ديگر مثلا ماده 639 قانون مجازات اسلامي بدانيم زيرا در اين ماده به‌طور خاص اشاره شده است كساني كه مركز فساد يا فحشا را اداره كنند يا مردم را به فساد و فحشا تشويق كنند يا مشمول ماده 640 قرار گيرند كه اشخاصي كه نوشته يا طرح يا نقاشي يا فيلم و نوار سينمايي و... يا بطور كلي هر چيزي كه عفت و اخلاق عمومي را جريحه‌دار كند براي توزيع يا تجارت به نمايش و در معرض انظار عمومي گذارد مستحق مجازات هستند. اما آنچه در صفحه اينستاگرامي افراد آمده است نه براي توزيع و تجارت و نه براي تشويق مردم ايران به هرزگي بوده وانگهي پيج‌هاي اينستاگرامي يا ساير موارد در فضاي مجازي همگي خانه شخصي افراد محسوب مي‌شوند و كساني كه نمي‌خواهند مرتكب جرم يا سرك كشيدن به تعلقات شخصي افراد ديگر شوند مي‌توانند از مراجعه به آن پيج‌ها خودداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون