• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4131 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير

اين سنت‌پترزبورگ ِدوست‌داشتني

سهيل سراييان

وقتي در سنت‌پترزبورگ يا لنينگراد قدم مي‌زنيد، مثل اين است كه در لابلاي كتاب تاريخ روسيه قدم مي‌زنيد. خيابان نفسكي، جايي كه روزي گوگول و داستايوفسكي و خيلي‌هاي ديگر آنجا زندگي مي‌كردند حالا تبديل به خياباني توريستي شده كه توريست‌ها آنجا قدم مي‌زنند.

جرمي هايز، سوئدي است و اين روزها در محل فن‌فست سنت‌پترزبورگ فعاليت مي‌كند. محلي كه طرفداران فوتبال مي‌توانند به آنجا بروند و علاوه بر برنامه‌هاي زيبا و كنسرت‌ها، فوتبال‌ها را از تلويزيون‌هاي بزرگ تماشا كنند. محل فن‌فست سنت‌پترزبورگ در نزديكي‌هاي كليساي منجي در خون ريخته است. جرمي اينجا به عنوان راهنما به مردم كمك مي‌كند. او پيش از اين در‌ شهرهاي مختلف روسيه كار كرده است و حالا چند سالي است در سنت‌پترزبورگ زندگي مي‌كند.

چرا اينجا را انتخاب كرده‌اي؟ «من اولين‌باري كه به سنت‌پترزبورگ آمدم، عاشق اينجا شدم. در حقيقت نمي‌دانستم كه چرا اما هر چه گذشت بيشتر متوجه شدم كه فضاي فرهنگي اين شهر شما را عاشق مي‌كند. بعد از ۲ سال همين‌جا ازدواج كردم و در سنت پتر زندگي مي‌كنم.»

در طول اين مدت چه چيزي بيشتر براي تو جذاب بوده؟

«حس بي‌نظيري دارد وقتي با بيشتر از ۱۶۰ مليت از كشورهاي مختلف رو به رو مي‌شوي، اينكه همه آمده‌اند براي يك هدف مشترك و آن هم «فوتبال» است. اينجا خبري از دعواهاي سياسي در اخبار نيست، مثل اينكه همه آمده‌اند تا چيزهايي را فراموش كنند و فقط خوشحال باشند، اين محيط روي هر كسي تاثير مي‌گذارد. من خيلي از جاها از فرهنگ و اخلاق مردم كشورهاي ديگر چيزهاي زيادي را ياد گرفتم.»از نظر جرمي، زندگي در روسيه زياد ساده نيست اما جذاب و چالشي است. بي‌شك هواي سرد سنت پتر آزاري به او نمي‌رساند اما مي‌گويد سنت پتر شهر سردي است.

فكر مي‌كني بعد از جام جهاني دلت براي كارت تنگ مي‌شود؟

«اصلا دوست ندارم حتي به آن فكر كنم، اينقدر سريع مي‌گذرد و اين روزهاي خوش تمام مي‌شود كه دلم مي‌خواهد از تك‌تك روزهاي باقي مانده و لحظه‌هايش استفاده كنم. دلم براي كارم و جام جهاني و اين همه مردم خوب از سرتاسر دنيا تنگ مي‌شود. من از كره جنوبي و ژاپن تا هندوراس و آروبا آدم ديدم و بي‌شك فوق‌العاده بود.»

جرمي در سنت‌پترزبورگ خواهد ماند و به زندگي‌خودش ادامه مي‌دهد، او قرار است تا پنج، شش ماه ديگر پدر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون