• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4145 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ مرداد

پروانه سلحشوري در گفت و گو با «اعتماد»:

انتقادهاي جامعه مدني ناشي از بي‌اعتمادي است

تصويب قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان در مشاغل دولتي همان‌قدر كه با استقبال همراه بود با انتقاد نيز مواجه شد. به نظر شما نقاط قوت اين قانون بيشتر است يا نقاط ضعف آن؟

به نظر ما در مجلس منع به كارگيري بازنشستگان ايده خيلي خوبي بود زيرا كار به جايي رسيده است كه متاسفانه بازنشستگان در سمت‌هاي خود كنار نمي‌روند و علاوه بر دريافت حقوق‌هاي بازنشستگي، پست جديد مي‌گيرند. به نظر من تصويب اين قانون فرصتي است كه نسل جوان بيشتر به كار گرفته شود. براي همين هم با آراي بالايي تصويب شد.

فكر مي‌كنيد نقدي به آن وارد نيست؟

يكي از انتقادهايي كه من ديدم اين بود كه مي‌گفتند يك طرح سياسي براي فشل كردن دولت است. در صورتي كه اصلا اين طور نيست. من به عنوان يك نماينده اميدي كه به ‌رغم انتقاد به دولت از دولت حمايت مي‌كند مي‌گويم كه اين طرح به هيچ عنوان سياسي نبود.

منظورم اين گونه انتقادات نيست. يكي از انتقاداتي كه در فضاي مجازي به آن اشاره مي‌شود اين است كه با كنارگذاشتن يكباره مديران بازنشسته با يك خلأ مديريتي مواجه شده و نيروي جواني كه توانمندي لازم براي تصدي اين پست‌ها را داشته باشد، در اختيار نداريم. نظر شما در اين خصوص چيست؟

زمان انقلاب افرادي پست هاي سياسي و حتي در سطح وزارت را به عهده گرفتند كه جوان بودند و تجربه‌اي هم نداشتند. همه در 20 يا 25 سال سن استاندار، مدير و ... شده و مسووليت‌هاي مهم را به عهده گرفتند.

الان چهل سال گذشته است، بايد به همان نقطه برگرديم؟

نه، قابل تاسف است اگر در اين چهل سال كادرسازي نكرده و براي مديران بازنشسته جايگزين نداشته باشيم.

شما فكر مي‌كنيد كه اين كادرسازي صورت گرفته است؟

بله، ما افرادي را داريم كه پتانسيل و توانمندي لازم را دارند اما به آنها فرصت داده نمي‌شود. افراد بسياري هستند كه مي‌توانند جاي خالي مديران بازنشسته را پر كنند. همين وزير جوان كابينه را ببينيد. درست است كه از نظر رويكردي با ما اختلاف دارد اما از لحاظ كاري توانسته به خوبي از پس وظيفه خود برآيد. حتي قابل رقابت با ديگر كساني كه در مسند امور هستند، نيست يا حداقل با آنها برابر است. او هم تجربه قابل توجهي در اين حوزه نداشت.

نكته ديگر اين است كه در طرح، سازوكاري براي جايگزيني مديران بازنشسته انديشيده نشده است. قرار است كه نيروهاي جواني به مجموعه دولت اضافه شوند يا همان نيروهاي موجود جا‌به‌جا خواهند شد؟

طرح مـنع بـه‌كـارگيري بازنشستگان در مشاغل دولتي بود نه چگونگي به كارگيري نيروهاي جديد كه ما بخواهيم سازوكار جذب نيرو را مشخص كنيم. اجراي اين قانون به سياست دولت بستگي دارد. به نظر من براي دولت بهتر است كه از نيروهاي با تجربه و آموزش ديده يعني همان افرادي كه اكنون در بخش‌هايي مشغول كار هستند، استفاده كند. جواناني كه 10 ، 15 سال تجربه كار دارند، بهترين گزينه ها هستند.

با اين حساب اين قانون در افزايش اشتغال اثرگذاري ويژه‌اي ندارد.

حتما دارد. به هر حال نيروهاي موجود كه قرار است جاي مديران بازنشسته را بگيرند نياز به جايگزين دارند و اين سلسله‌مراتب موجب افزايش فرصت‌هاي شغلي براي جوانان خواهد شد.

اين روزنه‌اي كه براي اضافه شدن جوانان به دولت باز مي‌شود، عامل فساد و رانت نخواهد بود؟ كدام جوانان قرار است به دولت راه يابند؟

موضوع اين است كه جامعه مدني دچار بدبيني است. اولين چيزي كه به ذهن همه مي‌رسد اين است كه بگويند اگر هم قرار باشد عده‌اي به مجموعه اضافه شوند از ميان مردم عادي نيستند. اين ناشي از بدبيني است.

اين يك بدبيني و بي‌اعتمادي اشتباه است يا واقعيت موجود؟

ما در اين مرحله بايد اصرار داشته باشيم كه افراد از طريق آزمون‌هاي استخدامي به كار گرفته شوند اگرچه عده‌اي به آزمون‌ها نيز اعتماد ندارند و گمان مي‌كنند كه اعمال نفوذهايي صورت مي‌گيرد. اين نهايت بي اعتمادي است و با وجود اين بي اعتمادي نمي‌توان در مورد درست يا غلط بودن عملكرد دولت قضاوت كرد.

پس معتقد هستيد كه اين قانون هيچ‌گونه رانت و فسادي ايجاد نمي‌كند.

نه، همين الان هم در طرح رانت‌هايي ايجاد شده است. استثناهايي لحاظ شده كه من معتقد هستم به غير از سطح وزرا در ديگر موارد لازم نبود. اينكه از فرصت ايجاد شده چقدر و چطور براي استفاده از سطح نخبگان استفاده مي‌كنيم، سوال خوبي است و من در كل معتقد هستم كه اين طرح نتايج خوبي خواهد داشت. ضمن اينكه برخي از نيروهاي بازنشسته نيز اطلاعات به روزي دارند و از نظر مديريتي بسيار قابل هستند و در اين قانون ناگزير به كنار گذاشتن آنها هستيم. به هرحال يك قانون براي همه افراد و گروه‌ها مفيد واقع نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون