• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

زندگي، خياباني آسفالت و آسان نيست

لوريس چكناواريان

در دوران جواني من تلويزيون، تاكسي و لوله كشي آب نبود. به جاي آن مردم از درشكه و اتوبوس براي رفت و آمد يا حمل و نقل استفاده مي‌كردند و انقدر راحت به همه‌چيز دسترسي نداشتند. سادگي زندگي مولفه‌هاي آن دوره بود، ما ارتباط زيادي با دنيا نداشتيم و تنها از دريچه فيلم‌ها مناطق ديگر را مشاهده مي‌كرديم و در سينما مي‌فهميديم كه در جهان چه خبر است. اما امروز جوان‌ها در هر كجاي جهان كه زندگي مي‌كنند با فشار دادن يك دكمه مي‌توانند بفهمند در سوي ديگر دنيا چه خبر است و به راحتي با افرادي از ساير مناطق ارتباط داشته باشند.

من الان 81 سال دارم. اگر در قديم به سده‌ها براي تغييرات جدي نياز داشتيم، در اين عصر و دوره به‌شدت و به شكل خارق العاده‌اي سبك زندگي در حال تغيير است، به گونه‌اي كه من از اين‌همه تحول شگفت زده مي‌شوم.

اين روزها درباره نااميدي در ميان نسل جوان صحبت مي‌كنند و آن را محصول شرايط حال حاضر مي‌دانند. اما من مي‌خواهم بگويم كه اگر جواني ما با جوان‌هاي امروز يك شباهت داشته باشد، همين نااميدي است. چون نااميدي هميشه هست و مبارزه با يكي از مهم‌ترين واقعيت‌هاي زندگي. نااميدي از بي‌برنامگي مي‌آيد. اگر كسي بدون هيچ فعاليتي و تنها با اميد زنده باشد، با رسيدن به هر مرحله دشوار اميد خود را از دست مي‌دهد. البته گاه در افراد موفق هم نااميدي را مي‌بينيم اما اين وضع در خصوص آنها تنها به دوره‌اي كوتاه از زندگي مربوط مي‌شود. اگر هدفي در زندگي باشد اين نااميدي‌ها به سرعت برطرف شده و زندگي بار ديگر روال طبيعي خود را طي مي‌كند. هيچ هواپيمايي بدون تكان به مقصد نمي‌رسد‌، زندگي خيابان آسفالت نيست اما اگر هدفي داشته باشيم، مي‌توانيم با موفقيت اين مسير سنگلاخ را طي كنيم.

در دوره جواني من هم تعداد بيكاران زياد و سطح درآمدها بسيار پايين بود. در خانواده تنها يك نفر كار مي‌كرد و بقيه بايد با همان مبلغ حداقلي زندگي مي‌كردند. نااميدي هميشه در طول تاريخ بوده است و‌ هيچ مهم نيست از چه قشري باشيد؛ مي‌توانيد ميلياردر يا فقير نااميد باشيد. مشكلات زندگي هميشه هست اما اگر انسان با ايمان زندگي كند و هدفي داشته باشد، اميدوارانه‌تر و راحت‌تر زندگي مي‌كند. انسان‌ها مانند برگ درخت متنوع هستند و با هم متفاوتند‌. برخي از آنها‌ مي‌خواهند زود به همه‌چيز برسند و به سرعت با اولين مشكل نااميد مي‌شوند و گروه ديگر استوارترند و مي‌توانند از تندباد حوادث به سلامت عبور كنند. براي همين است كه اگر قرار باشد به جوان‌ها در هر عصر و دوره‌اي يك حرف زد و يك تجربه را با آنها در ميان گذاشت، همين است كه نبايد نااميد شد و بايد دانست كه هيچ‌چيز آسان و يك‌شبه به دست نمي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون