• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

پايان حالت نيمه تعطيل بازار سكه

چرا قيمت‌ها در روزهاي تعطيل بالا رفت؟

حميدرضا خراساني

آخرين روز تابستان، ساعات سردي براي بازار داخلي طلا داشت. در آستانه شروع فصل پاييز، كاهش تقاضا در بازار ادامه پيدا كرد تا بيشتر قيمت‌ها سر به زير باشند.

بازار طلاي تهران كه هفته گذشته تحت تاثير تعطيلات مذهبي با كاهش تقاضا روبه‌رو شده بود، در ابتداي هفته جديد نيز شاهد ادامه همان روند بود. با آنكه قيمت انواع سكه در روزهاي تعطيل، تحت تاثير معاملات پشت خطي رشد كرده بود، بررسي معاملات بازار حاكي از سبك شدن سمت تقاضاست. سكه امامي كه سه‌شنبه روي قيمت 4ميليون و 483 هزار تومان ايستاده بود، تا جمعه قيمت 4 ميليون و 569 هزار تومان را تجربه كرد. با اين همه، شنبه اين سكه با قيمت 4 ميليون و 500 هزار تومان معامله شد.

سكه تمام بهار آزادي هم روز گذشته 4 ميليون و 205 هزار تومان قيمت خورد.

رييس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر تهران روز گذشته با اشاره به اينكه به دليل تعطيلي ايام دهه اول محرم بازار تعطيل بود و خريد و فروشي در بازار طلا به ثبت نرسيده است، گفت: به واسطه همين تعطيلات در حال حاضر متقاضي آنچناني براي اين بازار وجود ندارد. ابراهيم محمدولي در گفت‌وگويي با ايسنا افزود: از يكشنبه با پايان يافتن سومين روز شهادت امام حسين(ع)، بازار باز و روال سابق عرضه و تقاضا بر بازار حاكم خواهد شد. رييس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به اينكه آنچنان متقاضي در سطح شهر براي خريد طلا و سكه وجود ندارد، خاطرنشان كرد: در روز آينده (يكشنبه) به دليل تعطيلي بازارهاي جهاني در آخرين روز هفته ميلادي بازار ايران روال روزهاي گذشته خود را ادامه خواهد داد و شاهد اتفاق تازه‌اي در بازار نخواهيم بود.

شنبه ايرنا هم در گزارشي درباره نرخ‌هاي بازار آزاد ارز كه بر بازار طلا اثرگذار است، نوشت: در بازار ارز صرافي‌ها هر دلار امريكا را حدود 14 هزار و 488 تومان و هر يورو را 16 هزار و 985 تومان به خريداران عرضه مي‌كنند اما در سامانه نظارت ارز (سنا) كه نرخ‌هاي آن برآيندي از ميانگين فروش ارز در صرافي‌هاي مجاز و سامانه نيماست، تا ساعت 14 شنبه بهاي هر يورو 10 هزار و 788 تومان و هر دلار امريكا 11 هزار و 749 تومان ثبت شده و نرخ هر يوآن چين نيز 1250 تومان و هر درهم امارات 2497 تومان است.

در روزهاي پاياني هفته گذشته كه به دليل تقارن با ايام سوگواري محرم بازار تعطيل بود و دادوستدها در حداقل ممكن قرار داشت، شبكه‌هاي مجازي اعلام نرخ ارز، بيكار ننشستند و در تاسوعا و عاشوراي حسيني نرخ دلار را حدود 100 تومان گران كردند.

اصغر سميعي، رييس اسبق كانون صرافان ايران درباره اثرگذاري تعيين نرخ در فضاي مجازي بر بازار واقعي ارز مي‌گويد: اين كانال‌ها در صورتي مي‌توانند اثرگذار باشند كه بانك مركزي به وظايف خود كه همان كنترل بازار و متعادل نگه داشتن آن است، به خوبي عمل نكند. وي كنترل بازار ارز را به معني پايين نگه داشتن قيمت‌ها ندانست و اظهار داشت: بانك مركزي بايد نرخ‌ها را با كمترين نوسان و تلاطم تعديل كند تا اقتصاد آسيب نبيند.

او با بيان اينكه در چند روز گذشته به دليل تعطيلات محرم، معاملات در حداقل ممكن و در حد تامين ارز برخي مسافران بوده است، گفت: نبايد اين موضوع را ناديده گرفت كه دست‌هايي در كار است تا اقتصاد ايران را زمين بزند. سميعي اظهار داشت: بارها گفته‌ام عربستاني كه وارد كشمكش با ايران شده، فقط به دنبال جدال لفظي نيست بلكه از قدرت اقتصادي خود براي ضربه زدن به كشورمان استفاده مي‌كند و حتما صراف‌هاي دست نشانده‌اي در دوبي و ديگر مراكز تامين ارز ايران دارد كه برنامه‌هاي خود را پياده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون