• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

بازي دلار با فلز زرد

ريسك‌پذيري به بازارهاي جهان بازگشت

رادين ناصحي

 

 

هفته بازارهاي جهاني با افزايش ريسك‌پذيري به پايان رسيد. كاهش دغدغه‌هاي تجاري، شاخص‌هاي بورس را رو به رشد نگه داشت، خريد دلار را كاهش داد، تا حدي به طلا كمك كرد و وضعيت نفت را هم تا حدودي بهبود بخشيد. شنبه يك مقام ارشد كاخ سفيد گفت كه ايالات متحده نسبت به پيش رفتن مذاكرات تجاري با چين خوش‌بين است اما زماني براي گفت‌وگوهاي تازه اعلام نكرد. همچنين امريكا اعلام كرده كه توافق با كانادا بر سر پيمان تجارت آزاد امريكاي شمالي همچنان دور از دسترس است.هفته گذشته، معامله‌گران از يك طرف نشان دادند كه به جنگ تجاري امريكا با چين و كشورهاي ديگر عادت كرده‌اند و از سوي ديگر، نشانه‌هايي از احتمال كاهش تنش‌ها پديدار شد. اين مسائل، روند بازارها را به نحوي كه در ادامه مي‌خوانيد تحت‌تاثير قرار داد.

 

ريسك‌پذيري در بورس

هفته گذشته، هفته خوبي براي بازارهاي سهام بود. اين روند خوب، در روزهاي آخر هفته تشديد شد. پس از رشدهاي قابل توجه پنجشنبه، جمعه نيز با ركوردهاي تازه‌اي به پايان رسيد. روز جمعه، پس از رشد بورس‌هاي آسيا و اروپا، بورس‌هاي امريكايي هم خيزهاي جديدي را تجربه كردند. با كاهش توجه معامله‌گران به تنش‌هاي جهاني تجاري، شاخص «متوسط صنعتي داو جونز» براي دومين روز روي بالاترين سطح خود ايستاد. شاخص «اس‌اند پي 500» هم اندكي پايين‌تر از ركورد تاريخي ايستاد.

 

كاهش خريد دلار

با افزايش ريسك‌پذيري در بازارهاي مالي، خريد دلار به عنوان سرمايه امن كاهش يافته است. همچنين، احتمال شكست جمهوريخواهان در انتخابات ميان‌دوره‌اي ايالات متحده باعث شده كه چشم‌انداز دلار قوي تا حدي مخدوش شود. شاخص دلار كه دو هفته پيش روي عدد 94.93 واحد ايستاده بود، پنجشنبه تا كف 2.5 ماهه 93.91 سقوط كرد. اين شاخص كه پول امريكا را با شش رقيب بين‌المللي مقايسه مي‌كند، جمعه رشد كرد اما در نهايت روي عدد 94.22 واحد ايستاد.

 

رفت و برگشت اونس

فلز زرد در روزهاي كاري هفته گذشته از تضعيف دلار نفع برد و توانست خود را به كانال بالاتر بكشاند. با اين همه، جمعه با وارونه شدن روند شاخص دلار، به كانال هزار و 100 دلار بازگشت. اونس طلا كه روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه، قيمت‌هاي هزار و 204 و هزار و 207 دلار را تجربه كرده بود، جمعه با وجود ثبت قيمت هزار و 211 دلار در نهايت روي بهاي هزار و 198 دلار ايستاد. با اين همه، نظرسنجي «كيتكو» نشان مي‌دهد كه هم تحليلگران حرفه‌اي و هم سرمايه‌گذاران خرد انتظار دارند طلا در هفته كاري جديد شاهد افزايش ارزش باشد. هفته جديد بازارهاي جهاني از دوشنبه آغاز خواهد شد.

 

هفته خوب نفت

افت ارزش دلار به تمام كالاهاي خام از جمله نفت براي رشد كمك مي‌كند اما بازار انرژي عوامل داخلي مهم‌تري هم دارد. نزديك شدن به تحريم نفتي ايران از سوي امريكا يكي از مسائل مورد توجه فعالان اين بازار است. همچنين هفته جديد با توجه به نتيجه نشست كشورهاي عضو اوپك و ديگر صادركنندگان نفت در الجزاير آغاز خواهد شد. در 5 روز كاري گذشته، نفت برنت تا قيمت 78.80 دلار رشد كرد. شاخص وست تگزاس اينترمدييت هم روي بهاي 70.78 دلار ايستاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون