• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

تيم ملي براي شكست مشكلات

علي‌محمد حاضري

روز گذشته يك تصميم مهم براي چهار وزارتخانه گرفته شد اما فارغ از مباحثي كه در طول چند ساعت بحث درباره وزراي معرفي شده آنچه حسن روحاني در رداي رييس‌جمهور در صحن علني مجلس به زبان آورد نشان‌دهنده واقعيت مشكلات امروز كشور بود. وقتي او مي‌گويد استخاره‌ها با ما همراه نبود اين امر را يادآوري مي‌كند كه امروز وضعيت اقتصادي ما به گونه‌اي است كه اداره وزارتخانه به هيچ عنوان كار ساده‌اي نيست و طبيعتا دايره مشكلات ممكن است هر فردي را با چالش‌هاي جدي رو به رو كند؛ از آنجايي كه در فرهنگ ما توسل به استخاره و اين لفظ كه استخاره بد آمده است يك «نه» مودبانه محسوب مي‌شود بنابراين كنايه رييس‌جمهور به همراهي نكردن استخاره‌ها يعني در پيش بودن يك راه سخت براي عبور از مشكلات.

اما اين تنها صحبت‌هاي حسن روحاني نبود كه نشان از ويژه بودن شرايط كشور داشت بلكه وقتي رييس‌جمهور درخواست براي عبور از فضاي رقابتي و رسيدن به يك تيم ملي مي‌كند مي‌توانيم به اين درك برسيم كه ديگر كار از حركت يك گروه گذشته است و حتي موضوع فراتر از آنچه است كه از زبان رييس‌جمهور بيان مي‌شود. اين يك واقعيت است كه وضعيت ما در حال حاضر وضعيت مناسبي نيست و براي همين نياز داريم كه يك انسجام ملي و عزم و اراده فرا‌جناحي ايجاد شود تا بتوانيم از سد بحران‌ها كنوني عبور كنيم. مسلم است اين امر نه تنها با فضاي رقابتي امروز قابل حل نيست بلكه ادامه آن مي‌تواند براي ما مشكلات بيشتري فراهم كند. لذا بايد به سمت يك انسجام ملي پيش برويم يعني بايد به جد قدم در راه تشكيل همان تيم ملي بگذاريم همان كه روحاني از آن ياد كرد. نبايد فراموش كنيم وقتي فضاي رقابت فضاي حاكم بر كشور باشد ديگر فقط با درجا‌‌زدن مواجه نخواهيم شد چرا كه استمرار رقابت‌هاي جرياني و جناحي مي‌تواند براي ما يك عقبگرد باشد و طبيعتا به يك نتيجه مطلوب دست پيدا نمي‌كنيم.

امروز بايد همه جناح‌ها و جريان‌ها به ميدان بيايند و يك عزم راسخ را براي همكاري رقم بزنند تا در سايه آن مشكلات موجود را به بهترين وجه ممكن از راه پيشرفت كشور كنار بزنيم. اين همدلي به معناي آن است كه حتي كساني كه از حاكميت فاصله گرفته‌اند را دعوت به همكاري كنيم.

وقتي صحبت از اجماع مي‌كنيم پر واضح است كه بايد دستگاه‌هاي حاكميتي و مسوولان و مقامات وارد ميدان شوند و اين اجماع را ايجاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون