• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

توضيح لاريجاني در مورد ارسال لوايح پالرمو و پولشويي به مجمع تشخيص

رييس مجلس شوراي اسلامي درباره شائبه‌هاي موجود درخصوص دليل ارسال لوايح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشويي به مجمع تشخيص مصلحت نظام توضيح داد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ابتداي جلسه علني ديروز گفت: مجلس بعد از بررسي اين دو لايحه، آن را به شوراي نگهبان فرستاد تا نظرات خود را در اين باره اعلام كنند. تقريبا به فاصله دو تا سه روز بعد هيات نظارت مجمع تشخيص مصلحت نيز نظرات خود را به شوراي نگهبان ارسال كرد. البته همواره متعارف اين بود كه هيات نظارت نظر خود را در مسير بررسي لوايح به كميسيون‌ها ارايه كند ولي اين‌بار نظرش را به شوراي نگهبان اعلام كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بعد از آن شوراي نگهبان به فاصله دو يا سه روز اين نظرات را در قالب نامه‌اي به مجلس فرستاد مبني بر اينكه اين نظرات هيات نظارت است كه جهت اقدام ارسال مي‌شود. ما نيز نامه شوراي نگهبان به همراه نظرات هيات نظارت درخصوص اين دو لايحه را به كميسيون فرستاديم. البته كميسيون بيش از دو ماه معطل كرد كه نمي‌خواهم وارد ريز مسائل شوم ولي به هر حال كميسيون دو ماه معطل كرد تا بررسي‌هايش درباره نظر شوراي نگهبان را به مجلس ارايه كند. از آن طرف هم مرتبا نامه‌نگاري مي‌شد مبني بر اينكه چرا كميسيون نظرش را اعلام نمي‌كند. شايد هفت يا هشت بار از كميسيون خواستم كه نظرات‌شان را درباره ايرادات شوراي نگهبان اعلام كنند تا صحن مجلس تصميم‌گيري كند.

لاريجاني ادامه داد: بعد از مدتي كه ما اصرار كرديم آقايان حرف‌هايي زدند كه به مصلحت كشور نيست آنها را بيان كنم ولي به هر حال ما گفتيم هر نظري داريد بيان كنيد؛ در نهايت آقاي ملك‌شاهي رييس كميسيون حقوقي بيان كردند كه نظر اعضاي اين كميسيون آن است كه مواردي كه خود شوراي نگهبان روي آن نظر دارد را اصلاح كند كه اين كار هم صورت گرفت. همچنين اعضاي كميسيون نظرات هيات نظارت مجمع را قبول ندارند كه مربوط به بندهاي زيادي در محتواي لايحه پالرمو است؛ البته كه ما نمي‌توانيم داخل پالرمو را تغيير دهيم.

وي خاطرنشان كرد: بنده در نهايت به آنها گفتم به هر نظر و نتيجه‌اي رسيديد آن را به صحن مجلس ارسال كنيد تا مجلس نظرش را به شوراي نگهبان بفرستد. آقايان نيز مصوبات‌شان را فرستادند مواردي كه شوراي نگهبان نظر داشت را اصلاح كردند و مابقي را گفتند قبول ندارند.

وي افزود: وقتي دو لايحه به مجمع رفت همين اتفاق در شوراي نگهبان رخ داد يعني اعلام كرد كه مجلس نظرات شوراي نگهبان را اعمال كرده ولي چون نظر هيات نظارت را قبول نكرديد ايراد به قوت خود باقي است لذا آن را به مجمع ارسال كرديم.

رييس مجلس تاكيد كرد: مجلس راجع به نظرات مجمع تصميم نمي‌گيرد و تنها راجع به نظر خودش تصميم مي‌گيرد لذا اگر مجددا شوراي نگهبان ايرادي را فرستاد رييس مجلس آن را به مجمع مي‌فرستد. لذا مطلب روشن است مبني بر آنكه كميسيون تصميم گرفت و نظرات شوراي نگهبان را اصلاح كرد و نظرات هيات نظارت را نپذيرفت و ما هم همين را راي‌گيري كرديم چون شوراي نگهبان ايراد را دوباره فرستاد ما به مجمع ارسال كرديم تا مسير قانوني‌اش طي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون