• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

محمدرضا خاتمي:

فردا شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا ديگه تمومه ماجرا» فراگير مي‌شود

محمدرضا خاتمي، دبيركل سابق جبهه مشاركت و نايب‌رييس مجلس ششم در جريان گفت‌وگوي خود با «پروژه تاريخ شفاهي خبرگزاري ايرنا» به مباحثي چون نحوه شركت حزب مشاركت در انتخابات مجلس ششم شوراي اسلامي، خاك خوردن لوايح دوقلو در مجمع تشخيص، طرح اصلاح قانون مطبوعات، ردصلاحيت‌هاي انتخابات هفتم مجلس و... پرداخته است.

خاتمي در بخشي از اين گفت‌وگو به ماجراي لوايح دوقلو (كه درمورد نظارت استصوابي و اختيارات قانوني رييس‌جمهوري بود) اشاره كرد و گفت: «در رابطه با اين لوايح هم مجلس خيلي خوب و هماهنگ كارش را انجام داد و بسيار صريح و راحت و بدون چالش خاصي آن را به تصويب اكثريت رساند و فقط حدود 80-70 نماينده اقليت مجلس به آن ايراد گرفتند. اما مانند بسياري از مصوبه‌هاي ديگر مجلس ششم در سد شوراي نگهبان و بعد مجمع تشخيص مصلحت ماند.»البته او در پاسخ به اين سوال كه آيا آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به عنوان رييس مجمع اين لوايح را پيگيري كرد، پاسخ داد: «خير. با وجود پيگيري‌هايي كه ما كرديم اين لايحه از بايگاني مجمع تشخيص بيرون نيامد.»

نايب‌رييس مجلس ششم در بخش ديگر به ماجراي لايحه پرحاشيه اصلاح قانون مطبوعات هم اشاره كرد: «دوره هيات رييسه هم بحث‌هايي در اين باره صورت گرفت. آقاي كروبي هم گفت كه من براساس حكم حكومتي اجازه نمي‌دهم اين طرح در مجلس بررسي شود. ولي ما اين اقدام آقاي كروبي را قانوني نمي‌دانستيم و مي‌گفتيم فوقش ما اين طرح را تصويب مي‌كنيم و شوراي نگهبان آن را رد مي‌كند و ما نمايندگان نبايد از ترس مرگ خودكشي كنيم.»

خاتمي همچنين از تصميم اصلاح‌طلبان براي تحريم انتخابات مجلس هفتم به‌دليل رد صلاحيت‌هاي گسترده نيز دفاع كرد: «وقتي يقين داشتيم كه دارد سازماندهي و برنامه‌ريزي و به قول معروف براي راهيابي عده‌اي افراد مشخص از قبل مهندسي صورت مي‌گيرد، معني نداشت كه كلي هزينه و نيرو صرف آن انتخابات كنيم و دست آخر هم جز ايجاد تشنج چيزي عايد نشود.» او البته در جريان اين گفت‌وگو به يك شائبه نيز پاسخ داد. گفته مي‌شود كه بعد از آن ردصلاحيت‌ها در انتخابات مجلس هفتم، آقاي كروبي نزد رهبري مي‌رود و با ايشان رايزني مي‌كند. رهبري مي‌فرمايد كه غير از چهار نماينده از جمله بهزاد نبوي و محمدرضا خاتمي بقيه تاييد صلاحيت شوند. اما وقتي آقاي كروبي اين را به آن چهار نماينده ابلاغ مي‌كند آنها مي‌گويند يا همه بايد تاييد صلاحيت شويم يا هيچ كدام. رهبري هم متعاقبا آن سخنراني معروف را مي‌كنند كه من اجازه گردن كلفتي به عده‌اي را نمي‌دهم. با اين حال خاتمي اين نقل‌قول را تكذيب كرده و توضيح داد: «اولين‌بار است كه اين را مي‌شنوم. به هيچ‌وجه چنين چيزي وجود نداشته است. اينكه آقاي كروبي با رهبري چنين مطلبي را طرح كرده و ايشان فرموده باشند خبر ندارم اما اينكه به ما ابلاغ شده باشد و اينكه ما گفته باشيم يا همه يا هيچ دروغ است. ما بعد از ردصلاحيت‌ها جلسات زيادي را با آقايان كروبي و خاتمي داشتيم. صريحا هم به آنها مي‌گفتيم ما اصرار نداريم هيچ كدام از ما نمايندگان فعلي تاييد صلاحيت شويم. ولي بقيه را كه از بيرون نامزد شده‌اند تاييد كنيد. آقاي خاتمي و كروبي هم در اين باره جلسات متعددي را در اين باره با رهبري و شوراي نگهبان و ساير دست‌اندر‌كاران داشتند. اما مي‌خواهم بگويم كه برنامه اين نبود كه فقط محمدرضا خاتمي و بهزاد نبوي و چند نماينده ديگر نباشند. برنامه اين بود كه مجلس هفتم صد و هشتاد درجه با مجلس ششم متفاوت باشد. قرار بود بيش از صد و نود نفر از جناحي ديگر وارد مجلس هفتم شوند كه همين هم شد.»برادر رييس‌جمهوري دولت اصلاحات در بخشي از اين مصاحبه راي دادن سيدمحمد خاتمي سال 90 و در حوزه دماوند را نيز نقد كرد و گفت: «برخي مي‌گويند آن راي اصلاحات را نجات داد اما من هنوز در اين باره توجيه نيستم. يعني در آن انتخابات وقتي تعيين‌كننده نبوديم چرا بايد شركت مي‌كرديم. راي مردم عادي با رهبران سياسي خيلي فرق مي‌كند. راي يك رهبر سياسي مثل آقاي خاتمي در شمارش يك راي است، اما اثر آن در افكار عمومي بسياربسيار بيشتر از يك راي است. اين مي‌تواند به معناي تاييد نظام انتخاباتي باشد.»او در مورد تاكيد بر نظام انتخاباتي نه اصل نظام توضيح داد: «درباره اصل نظام خود ما مدعي هستيم. ما اصلاح‌طلبان اعتقاد داريم اصل نظام ما هستيم. نظام به معناي كليت جمهوري اسلامي سر جاي خودش است و ما هم از آن دفاع مي‌كنيم. اما ساز و كارهاي درون نظام توسط بعضي افراد اتخاذ مي‌شود. منافقين، سلطنت‌طلبان و خارج‌نشين‌ها هيچ‌كدام قدرت براندازي نظام را ندارند. اگر قرار بر براندازي نظام باشد همين
ساز و كارهايي كه ما در داخل نظام براي حذف عده‌اي و بركشيدن برخي اتخاذ كرده‌ايم اقدامي براندازانه است. چراكه نظام را از شايسته‌سالاري تهي و در نتيجه مردم را ناراضي مي‌كند. من اصلاح‌طلب بايد در داخل تلاش كنم تا اين براندازي انجام نشود. راهش اين است كه اميد و اعتماد مردم به اصلاح امور از دست نرود.» خاتمي در پايان به انتخابات بعدي اشاره كرد: «بحثي جدي در اصلاح‌طلبان وجود دارد كه آيا بايد بدون قيد و شرط در انتخابات شركت كرد يا خير؟ اما اين بحث هنوز به نتيجه‌اي نرسيده است.» او در ادامه اين سوال را مطرح كرد كه «مردم چه فكري درباره ما و كل نظام مي‌كنند؟» و پاسخ داد «وقتي به ما مي‌گويند شما كه دو دور پشت سرهم يعني در دو انتخابات اخير رياست‌جمهوري و انتخابات مجلس دهم و شوراي شهر پنجم فرصت اصلاح مملكت را داشتيد اما چه كار كرديد؟! نتيجه آن هم شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا ديگه تمومه ماجرا» مي‌شود. اگر امروز يك اقليت خاصي اين شعار را مي‌دهند فردا اين فراگير خواهد شد و مردم هم مي‌گويند اين مملكت را دست اصولگرايان داديم فايده‌اي نكرد دست اصلاح‌طلبان هم داديم سودي نكرد پس بايد اصل نظام تغيير كند. نگراني ما اين است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون