• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

رييس‌جمهوري در جلسه شوراي عالي اجتماعي كشور:

رفتن زنان به ورزشگاه منافاتي با شرع و قانون ندارد

گروه سياسي

جلسه شوراي عالي اجتماعي كشور روز گذشته به رياست رييس‌جمهوري برگزار شد. رييس‌جمهوري در جريان اين نشست بر تقويت اميد به آينده و تلاش بيشتر براي تحكيم و تقويت اطمينان و امنيت خاطر براي مردم در حوزه رفع نگراني‌ها از آسيب‌هاي اجتماعي تاكيد كرد. او البته در بخشي ديگر از سخنان خود تاكيد كرد كه اختصاص دادن بخشي از استاديوم‌هاي ورزشي به خانم‌ها هيچ منافاتي با قانون و شرع و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارد. او همچنين تاكيد داشت كه با اقدامات كم‌هزينه مي‌توان رضايتمندي اجتماعي ايجاد و مردم را اميدوار كرد.

حجت‌الاسلام حسن روحاني در اين جلسه، اقدامات انجام شده در حوزه پيشگيري و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي طي سال‌هاي اخير را اميدواركننده دانست و اظهار داشت: همه دستگاه‌ها به ويژه وزارت كشور در پي تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي، با احساس وظيفه بيشتري وارد عرصه شده و آمار اقدامات انجام شده، نشان مي‌دهد كه گام‌هاي بسيار مهم و خوبي در اين عرصه برداشته شده است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: موضوع آسيب‌هاي اجتماعي از مسائل بسيار حساس براي مردم است و چنانچه آمار بهبود شاخص‌ها در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي به مردم منتقل شود، مي‌تواند براي مردم دلگرم‌كننده باشد.

روحاني گفت: فناوري‌هاي نو و دستاوردهاي علمي جديد در كنار مصائبي كه مي‌تواند داشته باشد، براي مردم تسهيلات، امنيت و آرامش خاطر ايجاد كرده و خانواده‌ها با استفاده از امكانات ديجيتالي و تلفن همراه مي‌توانند به راحتي از وضعيت فرزندان خود آگاهي يابند، ضمن اينكه مردم با استفاده از اين فناوري‌ها مي‌توانند بسياري از امورات و كارهاي روزمره خود را انجام دهند.

 

اگر اميد به آينده نباشد

ناهنجاري و جرايم اجتماعي افزايش مي‌يابد

رييس شوراي عالي اجتماعي كشور يكي از عوامل حاشيه‌نشيني را مهاجرت از روستا عنوان كرد و گفت: امروز ساكنان روستاها با استفاده از فضاي اينترنت و موبايل، صنايع دستي و امكانات گردشگري خود را به گردشگران داخلي و خارجي معرفي مي‌كنند و اين فناوري‌ها به ابزاري براي تثبيت روستاها تبديل شده است و بي‌ترديد توسعه عالمانه و همه‌جانبه آن مي‌تواند در رفع مشكل حاشيه‌نشيني موثر باشد.

رييس‌جمهور با اشاره به اهميت تقويت اميد به آينده در برخورد با مسائل اجتماعي اظهار داشت: بدون ترديد اگر اميد به آينده نباشد، ناهنجاري‌ها و جرايم اجتماعي افزايش مي‌يابد، لذا همه به ويژه رسانه‌هاي اجتماعي بايد اميد به آينده را در بين مردم تقويت كنند.

روحاني با اشاره به تحريم‌ها و افزايش مشكلات اقتصادي خاطرنشان كرد: اگر چه امروز مردم به واسطه تحريم با مشكلاتي در حوزه اقتصادي و معيشتي مواجه شده‌اند و مشكل كساني كه حقوق ثابت دارند، مضاعف است، اما مطمئن هستيم كه مشكلات سياسي، اقتصادي، اجتماعي قابل حل و فصل بوده و به فضل الهي برطرف خواهد شد و چنين نيست كه اين مشكلات حل ناشدني باشد، لذا بايد نسبت به رفع اين‌گونه مشكلات اميدوار باشند.

 

مردم بعد از 13 آبان

اميدواري بيشتري پيدا كرده‌اند

رييس شوراي عالي اجتماعي با اشاره به 13 آبان ادامه داد: مردم بعد از 13 آبان نسبت به قبل از آن، اميدواري بيشتري پيدا كرده‌اند، در حالي كه قبل از 13 آبان عده‌اي تصور مي‌كردند كه اتفاقات خاصي رخ خواهد داد و همه زندگي مردم به هم خواهد ريخت، اما پس از آن روز همه مشاهده كردند كه اين تصورات واهي و غلط است و هيچ‌ يك از ادعاهاي دشمن به آن صورتي كه انتظار داشتند، تحقق پيدا نكرد، لذا چنين نيست كه تصورات دشمن محقق شده و ما ناتوان باشيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه گاهي بعضي از رسانه‌ها و روزنامه‌ها واقعيات تلخ را بيش از آنچه هست، بزرگ جلوه مي‌دهند، اظهار كرد: اين‌گونه بزرگ‌نمايي‌ مشكلات و نااميد كردن مردم، ظلم بزرگي به مردم است و همه بايد در اين زمينه هوشيارانه عمل كنند.

روحاني خاطرنشان كرد: مقابله و رفع برخي آسيب‌هاي اجتماعي از جمله فقرزدايي، نيازمند اقدامات عملي و اجرايي است كه بايد در اين حوزه با قوت تصميم‌گيري و عمل كرد، اما بخشي از اين مسائل جنبه رواني دارد و ناشي از بزرگ‌نمايي برخي مشكلات است كه در اين زمينه اگر اميد و نشاط در جامعه افزايش يابد، مي‌تواند در برطرف كردن و پيشگيري از آسيب‌ها تاثيرگذار باشد به‌طور مثال چه ايرادي دارد كه بخشي از استاديوم ورزشي كه هيچ منافاتي با قانون و شرع و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارد، به خانم‌ها اختصاص يابد.

 

با اقدامات كم‌هزينه مي‌توان ميزان رضايتمندي و خشنودي اجتماعي مردم را افزايش داد

رييس شوراي عالي اجتماعي افزود: مي‌توان با برخي اقدامات كم‌هزينه ميزان رضايتمندي و خشنودي اجتماعي مردم را در جامعه افزايش داد و بايد توجه داشت كه با سوء‌ظن نمي‌توان با مردم برخورد كرد.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: بايد آمار مربوط به كاهش جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي به درستي به مردم منتقل شود و چنين آمار دلگرم‌كننده‌اي مي‌تواند مردم و جوانان را نسبت به آينده اميدواركند و چه بسا انتشار آمار مربوط به كاهش طلاق مي‌تواند جوانان و خانواده‌ها را به ازدواج آسان و سريع ترغيب كند.

روحاني اضافه كرد: امروز بايد همه تلاش كنيم تا آمار طلاق هر چه بيشتر كاهش پيدا كند. اگر چه برخي موارد ادامه زندگي براي زوجين امكان‌ناپذير و وقوع طلاق لازم به نظر مي‌رسد، اما تا جايي كه امكان دارد، بايد با مشاوره و رفع مشكلات خانواده‌ها را به ادامه زندگي تشويق كرد، چرا كه طلاق نه تنها براي زن و مرد بلكه آثار سوئي نيز براي فرزندان و جامعه دارد.

رييس‌جمهور اقدامات فرهنگي را اولين گام در مواجهه با مسائل اجتماعي دانست و تاكيد كرد: معمولا در فعاليت‌هاي فرهنگي مردم بهتر از نهادهاي دولتي عمل مي‌كنند، لذا در اين حوزه بايد سازمان‌ها و جمعيت‌هاي مردم‌نهاد اصيل پيشتاز باشند.

روحاني با اشاره به نقش آموزش و پرورش در اصلاح كشور گفت: آموزش و پرورش يكي از مهم‌ترين نهادهايي است كه مي‌تواند در اصلاح امور كشور بسيار موثر باشد.

 

امر به معروف و نهي از منكر

به درستي سامان داده‌ شود

رييس شوراي عالي اجتماعي «امر به معروف» و «نهي از منكر» را به عنوان يكي از وظايف اجتماعي و تاثيرگذار براي اصلاح جامعه مورد تاكيد قرار داد و گفت: اگر «امر به معروف» و «نهي از منكر» به درستي سامان داده شود، مي‌تواند از بسياري از منكرات جلوگيري كرده و مردم را به انجام رفتارهاي درست تشويق كند و معتقدم «امر به معروف» و «نهي از منكر» يك وظيفه مهم همگاني است، منتها گاهي به درستي مورد استفاده قرار نگرفته و چه بسا نتيجه معكوس داشته است.

در اين جلسه وزير كشور و اعضاي شوراي عالي اجتماعي، ضمن ارايه گزارشي از اقدامات انجام شده در حوزه پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، ديدگاه‌ها، نظرات و پيشنهادات خود را در خصوص مسائل اجتماعي بيان كردند.

براساس گزارش ارايه شده، شاخص ميزان طلاق طي 4 سال گذشته كاهش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون