• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

عدد و رقم

۱۰ ميليون تن

واردات كالاهاي اساسي

در هفت‌ماهه سال جاري بيش از ۱۰ ميليون تن كالاهاي اساسي وارد كشور شده است. براساس تازه‌ترين آمار تجارت خارجي كشور طي هفت ماهه سال جاري ۱۰ ميليون و ۴۵۰ هزار تن كالاي اساسي به ارزش پنج ميليارد و ۳۴۳ ميليون دلار وارد كشور شده است. بنابر اين گزارش ذرت، برنج، دانه‌هاي روغني، دارو، روغن‌هاي خوراكي، گوشت قرمز، كنجاله سويا، جو، كود، قند و شكر و گندم از جمله كالاهاي اساسي هستند كه طي هفت ماهه سال جاري وارد كشور شده‌اند. بررسي آمار تجارت خارجي طي مدت مذكور بيانگر اين است كه ذرت بيشترين و گندم كمترين ميزان واردات را داشته‌اند.

 

۳.۲۹۶ ميليون بشكه

توليد روزانه نفت ايران

طبق جديدترين گزارش ماهانه اوپك توليد نفت ايران در اكتبر سال ميلادي جاري به ۳.۲۹۶ ميليون بشكه در روز رسيد و همزمان قيمت نفت سنگين ايران حدود ۱.۷ دلار در هر بشكه گران شد. گزارش اوپك بر مبناي آمار منابع ثانويه نشان مي‌دهد توليد نفت ايران در ماه ميلادي گذشته به ۳.۲۹۶ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۱۵۶ هزار بشكه در روز در مقايسه با توليد ۳.۴۵۲ ميليون بشكه در روز در سپتامبر، كاهش داشت. ميانگين توليد نفت خام ايران در سه ماهه سوم سال ميلادي جاري ۳.۶۰۴ هزار ميليون بشكه در روز بود كه در مقايسه با ۳.۸۱۸ ميليون بشكه در روز در سه ماهه دوم، كاهش داشت. طبق آمار منابع ثانويه، مجموع توليد اوپك كه متشكل از ۱۵ كشور است در اكتبر ۳۲.۹۰ ميليون بشكه در روز بود كه ۱۲۷ هزار بشكه در روز نسبت به ماه پيش افزايش داشت. توليد نفت در امارات متحده عربي، عربستان سعودي، ليبي و آنگولا افزايش يافت؛ در حالي كه توليد علاوه بر ايران، در ونزوئلا، كويت و نيجريه كاهش داشت. در اكتبر ارزش سبد نفتي اوپك براي دومين ماه متوالي افزايش يافت و با ۲.۲۱ دلار يا ۲.۹ درصد افزايش ماه به ماه به ۷۹.۳۹ دلار در هر بشكه رسيد كه بالاترين ميانگين قيمت ماهانه از اكتبر سال ۲۰۱۴ بود.

 

يك‌ ميليارد دلار

مثبت شدن تراز تجاري

معاون سازمان توسعه تجارت از تراز تجاري مثبت يك ميليارد دلاري خبر داد و اظهار كرد: عملكرد تجاري ايران مبناي خوبي است تا نشان دهد استراتژي دشمنان ناكام مانده است. ديروز (سه‌شنبه) نشست خبري سومين نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي جمهوري اسلامي برگزار شد. در اين نشست رضا مودودي معاون سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به حفظ رشد صادرات در نيمه اول امسال گفت: با وجود انتظار فعالان اقتصادي مبني بر كاهش رشد صادرات، در ماه آبان روند صعودي صادرات ادامه داشت. وي از رشد ۱۳ درصدي ارزش صادرات محصولات غيرنفتي خبر داد و اظهار كرد: در هفت ماهه نخست سال جاري صادرات غيرنفتي كشور از مرز ۲۷ ميليارد دلار گذشت كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزني ۱.۳ درصد كاهش داشته اما ارزش آن افزايش يافته است. معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به سهم ۱۰ ميليارد دلاري ميعانات گازي و پتروشيمي از صادرات اعلام كرد كه ارزش صادرات كالاهاي بخش صنعت از ۱۲ ميليارد دلار گذشت كه نسبت به هفت ماه اول سال گذشته، ۲۱ درصد افزايش داشته است. مودودي در ادامه از كاهش ۱۴ درصدي صادرات فرش و صنايع دستي خبر داد و تصريح كرد: بازار امريكا يكي از بازارهاي مقصد مهم در بخش فرش و صنايع دستي بود كه در حال حاضر صادرات به اين كشور متوقف شده است.

به گفته وي صادرات بخش كشاورزي نيز با ۲۲ درصد رشد در هفت ماهه نخست امسال به مرز دو ميليارد دلار رسيده است.

 

۴۰۰ برابر

افزايش قيمت قير در دو دهه اخير

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: قيمت قير از سال ۸۰ تاكنون افزايش ۴۰۰ برابري داشته است. خيرالله خادمي در دهمين همايش قير و آسفالت با بيان اينكه كشور ما يك كشور حمل و نقل جاده‌اي است، گفت: با وجود توسعه شبكه ريلي كشور كه ۳۳۰۰ كيلومتر مسير ريلي در حال اجراست و برخي از اين محورها به بهره‌برداري رسيده است اما آمار استفاده از ريل در كشور پايين بوده كه به معناي هدررفت منابع ملي است.

وي با تاكيد بر اينكه تنها ۱۰ درصد حمل و نقل كشور ريلي و ۹۰ درصد آن جاده‌اي است، افزود: بنابراين چاره‌اي جز تامين ايمني حمل و نقل جاده‌اي نداريم، به همين دليل ۷۸۰۰ كيلومتر جاده اعم از بزرگراه، آزادراه و جاده اصلي در كشور در حال اجراست. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: با توجه به خودرومحوري كه در كشور داريم نياز ما به توسعه جاده‌ها بيش از اين مقدار است. به گفته خادمي در حال حاضر تنها ۱۸ هزار كيلومتر بزرگراه و آزادراه در كشور ساخته شده و براي رسيدن به ميزان مطلوب از جاده بايد حداقل طول جاده‌هاي بزرگراهي و آزادراهي به ۳۶ هزار كيلومتر برسد تا بتوانيم ۷۵ درصد باري كه در جاده‌ها جابه‌جا مي‌شود را در مسير ايمن تردد بدهيم. وي با بيان اينكه حتي در مسيرهاي جديد ريلي كه افتتاح شده تمايل به استفاده از سفرهاي ريلي كمتر است، گفت: اگرچه توسعه مسيرهاي ريلي اشكالاتي مانند عدم اتصال به مراكز بار را دارد اما تمايل مردم به استفاده از خودروي شخصي همچنان بالاست و كمتر مايل به سفر با قطار هستند. مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور با بيان اينكه ۲۲۲۰ كيلومتر آزادراه در كشور داريم كه با هزينه زيادي احداث شده‌اند، يادآور شد: اولويت با نگهداري اين آزادراه‌هاست، در گذشته سالانه ۳۵ ميليون تن آسفالت‌ريزي براي احداث راه‌هاي جديد داشتيم اما در حال حاضر به دليل گراني قير حجم آسفالت‌ريزي به ۱۵ ميليون تن در سال رسيده است. به گفته اين مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازي از سال ۸۰ تاكنون قيمت قير ۴۰۰ برابر شده است. هر چند اين افزايش قيمت براي توليدكنندگان و صادركنندگان قير مناسب است اما براي دستگاه‌هاي مرتبط با احداث و نگهداري جاده‌ها چالش ايجاد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون