• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

سلطان سكه و همدستش اعدام شدند

وحيد مظلومين ملقب به سلطان سكه و محمداسماعيل‌ قاسمي دو مفسد اقتصادي به اتهام فساد في‌الارض روز گذشته به ‌دار مجازات آويخته شدند. روز گذشته از معدود دفعاتي بود كه صداوسيما مصاحبه پيش از اعدام دو متهم را پخش و خبرگزاري ميزان نيز گزارشي تصويري از آخرين لحظات زندگي اين دو مفسد اقتصادي را منتشر كرد. بر اساس گزارش خبرگزاري قوه قضاييه در اين پرونده بر اساس گزارش بهمن ماه سال 96 بانك مركزي و با گزارشات وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي، تعدادي از عوامل مهم و موثر در اخلال ارزي و تلاطم بازار از جمله دو مجرم فوق شناسايي و دستگير شدند و گرچه متاسفانه از زمان اعلام بانك مركزي و دستگيري فرزند وحيد مظلومين به نام محمدرضا مظلومين اعضاي شبكه موفق شده بودند، بخشي از اسناد و مدارك جرم را معدوم يا مخفي كنند معذلك با تحقيقات ميداني و تحقيق از جمعي از متهمان دستگير شده، مشخص شد شبكه وحيد مظلومين از موثرترين فعالان غيرمجاز بازار ارز و سكه بوده و با استفاده از حساب‌هاي بانكي ديگران از چندين سال قبل تا زمان دستگيري فعاليت گسترده غيرمجاز و در مدت زماني فقط گردش حساب دو تن از اقوام و كارمندان نامبرده مبلغ 8/219/961/881/485 و 3/250/551/447/278 ريال بوده و حسب اسناد و مدارك و تحقيقات به عمل آمده از حساب بيش از ٤٠ نفر با تباني با بعضي از كارمندان بانك در جهت پوشش فعاليت غيرمجاز ارزي و سكه استفاده كرده‌اند.

دو متهم در بخشي از مصاحبه خود با صداوسيما به تشريح فعاليت در راستاي اخلال در بازار اقتصادي كشور مي‌پردازند. مظلومين كه حين دستگيري به ماموران گفته بود «به همه بگوييد سلطان سكه دستگير شد» در اين مصاحبه مي‌گويد: من خريد و فروش روزانه سكه داشتم. دلال خرده پا در كف ميدان به راحتي مي‌تواند روزانه قيمت ارز را هزار تومان و قيمت سكه را 500 هزار تومان بالا پايين كند. گردش مالي سالانه من بين 1000 تا 1500 ميليارد تومان بود. آيا خريد 700 ميليارد سكه رقم زيادي است؟!» محمداسماعيل قاسمي ملقب به محمد سالم ديگر مفسد اعدام شده در اين مصاحبه مي‌گويد:«من چون در كنار وحيد بودم، گير افتادم. محمد سالم كمتر كسي بود كه در تهران و شهرستان كسي او را نشناسد. قبلا براي دلار و پس از آن براي سكه معروف شدم. وقتي در بازار چرخ مي‌زدم از من سوال مي‌شد كه محمد تو خريدي؟ تو فروختي؟ بهترين مشتري من وحيد مظلومين بود كه گاهي دو هزار يا سه هزار سكه از من خريداري مي‌كردند.» سالم كه روزانه با 700 حساب بانكي مشغول خريد و فروش سكه بود، ادامه داد:«به وحيد مظلومين گفتم به مشكل مالياتي برخورد كرده‌ام و او گفت كه با اقوام خود صحبت مي‌كنم و اگر شد كارت بانكي آنها را در اختيار من قرار مي‌دهد.»

در ادامه اين مصاحبه تصويري، مظلومين به بيان چرايي گراني سكه پرداخته و مي‌گويد:«دليل گراني سكه براي بازار آتي است و اصلا ربطي به كف بازار ندارد. بازار آتي از اول سال 95 بازار تهران را به دست خود گرفته است.» محمد سالم نيز در ادامه به ورود خود به بازار ارز اشاره كرد و گفت:«فعاليت دلاري خود را از سبزه ميدان آغاز كردم. دلار از دوبي براي من ارسال مي‌شد و در تهران مي‌فروختم. زماني كه التهابات ارزي آغاز شد، دلالاني كه خوب فعاليت نداشتند از ميدان به در شدند و قدرت من بيشتر شد. روزانه بين 20 تا 30 ميليون دلار فروش داشتم.» مظلومين در اين مصاحبه درباره عكس‌العملش نسبت به حكم اعدام مي‌گويد:«وقتي به من گفتند مي‌تواني راحت سيگار بكشي، فهميدم حكم قطعي است.» يكي از نكات جالب توجه اعدام اين مفسد، گزارش تصويري خبرگزاري ميزان بود كه در يكي از فريم‌ها مشخص است متهمان با شلوار جين به طرف چوبه‌ دار راهي شدند كه بر خلاف پوشش متهمان قبلي اعدام بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون