• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

12 مرزبان ايراني سالم هستند، سرنوشت 2 نفر نامعلوم

شامگاه سه‌شنبه گروهك تروريستي جيش العدل پس از گذشت يك ماه از ربودن تعدادي از مرزبانان ايراني با انتشار ويديويي كه در آن 12 مرزبان كشورمان خود را معرفي مي‌كنند، خبر از سلامت اين سربازان داد. نكته مبهم اين ويديو تازه منتشر شده بي‌خبري از وضعيت دو مرزبان ديگر است. روز سه‌شنبه 24 مهر روابط عمومي قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: شامگاه دوشنبه 23مهر تعدادي از بسيجيان بومي و نيروهاي هنگ مرزي كه در پايگاه مراقبتي در نقطه صفر مرزي (ميرجاوه) استقرار داشتند، با خيانت و تباني عامل يا عوامل نفوذي گروهك‌هاي ضد انقلاب ربوده شدند. اين اطلاعيه در ادامه با اشاره به اينكه اين پايگاه از استحكامات خوبي برخوردار بوده، خاطرنشان كرده است: عوامل گروهك‌هاي تروريستي كه از سوي سرويس‌هاي بيگانه هدايت و پشتيباني مي‌شوند، با فريب و تطميع عوامل نفوذي، اين حادثه را در نقطه صفر مرزي و روبه‌روي يكي از پاسگاه‌هاي مرزي كشور پاكستان صورت داده‌اند.

هر چند در اطلاعيه قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به تعداد دقيق مرزبانان اشاره نشد، اما خبرگزاري ايرنا در گفت‌وگو با يك منبع آگاه مدعي شد كه تعداد مرزبانان ربوده شده 14 نفر است. پس از ايرنا نوبت به خبرگزاري تسنيم و سايت خبري مشرق رسيد كه اين دو سايت نيز در خبرهاي خود به عدد 14 اشاره كردند. پايگاه خبري جماران نيز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان تعداد نيروهاي ربوده شده در مرز ميرجاوه را 14 نفر و جزييات بيشتري از افراد ربوده شده را منتشر كرد. جماران نوشت: «بر اساس آخرين خبرها 7 نفر از اين افراد نيروهاي بسيج طرح امنيت، 5 نفر نيروهاي هنگ مرزي ميرجاوه و 2 نفر نيروهاي اطلاعات سپاه هستند كه بين ساعت چهار تا پنج بامداد امروز در منطقه صفر مرزي لولكدان ربوده شده‌اند.» با توجه به آنكه تعداد 14سرباز ربوده شده از سوي هيچ مقام مسوولي در آن زمان تكذيب نشد به نظر نمي‌رسد، رسانه‌ها در انتشار تعداد دقيق سربازان دچار اشتباه شده باشند اما سوال آن است كه چرا در آخرين تصوير منتشر شده از اين افراد فقط 12 نفر خود را معرفي مي‌كنند؟ آيا دو فردي كه در تصاوير جديد مرزبانان ربوده شده حاضر نيستند همان عوامل نفوذي بودند كه در بيانيه قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به آنها اشاره شده است؟ به نظر مي‌رسد، لازم است مقام‌هاي مسوول در اين باره شفاف‌سازي كرده تا از شدت نگراني‌ها درباره سرنوشت دو سرباز ديگر كه در تصاوير جديد خبري از آنها نيست، كاسته شود.

يك ماه از ربودن مرزبانان ميرجاوه مي‌گذرد اما همچنان اقدامي از سوي دولت پاكستان براي آزادسازي اين سربازان صورت نگرفته و اين در حالي است كه همان روزهاي ابتدايي دولت پاكستان قول مساعد براي آزادي هرچه سريع‌تر اين مرزبانان داده بود. محمدجواد ظريف نيز 9 آبان امسال همزمان با سفر به پاكستان خبر از قول مساعد دولت اين كشور براي آزادي اين مرزبانان داد و گفت: «مقام‌هاي پاكستاني تعهد داده‌اند كه همه تلاش خود را براي اين موضوع به كار گيرند.» قول مساعدي كه پس از گذشت يك ماه همچنان عملي نشده و ايران براي تاييد خبر سلامتي اين سربازان چشم انتظار ويديو‌هاي گروهك تروريستي جيش‌العدل است. در كنار سكوت جوامع جهاني در برابر اين اقدام تروريستي، اين سربازان در رسانه‌هاي داخلي و شبكه‌هاي اجتماعي نيز بسيار مظلوم هستند تا جايي كه رسانه‌ها كمتر پيگير وضعيت اين سربازان بوده و كاربران شبكه اجتماعي نيز كه به بهانه‌هاي مختلف هشتگ‌هايي راه‌اندازي و حتي ترند جهاني مي‌كنند نسبت به اين اتفاق تروريستي جز در ساعات اوليه اين اتفاق آن‌طور كه بايد واكنش نشان نداده و سكوت كرده‌اند. اين سكوت كاربران با انتقاد فعالان سياسي و رسانه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي همراه بود و به همين دليل تعدادي از روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي با انتشار توييت‌هايي از ساير كاربران درخواست داشتند تا توجه بيشتري نسبت به وضعيت مرزبانان ربوده شده در ميرجاوه داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون