• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت:

امريكايي‌ها هيچ‌وقت به هدف‌شان نخواهند رسيد

انتخاب 4 استاندار براي جايگزين شدن استانداران بازنشسته

گرو ه سياسي

جلسه هيات دولت صبح روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني برگزار شد. رييس‌جمهوري در آغاز سخن به تحريم‌ها و فشارهاي كاخ سفيد اشاره كرد و گفت: «كاخ‌نشينان كاخ سفيد با تحريم‌ها، فشارها و شرايطي كه در سيستم تبليغاتي براي نااميد كردن مردم به وجود آورده بودند، براساس افكار واهي خود بر اين تصور بودند روز 13 آبان روزي است كه پايان نظام جمهوري اسلامي ايران را كليد مي‌زنند.»

او سپس از انتقاد رسانه‌ها نسبت به شرايط روز گفت و تاكيد كرد: ‌«ممكن است مردم از مسوولان گله‌اي داشته باشند، اشكالي ندارد، بايد با صداي رسا، گله‌ و نقدشان را بگويند، بايد همديگر را ياري و كمك كنيم؛ اما اينكه در برابر يك زورگو در دنيا محكم و قاطع مي‌ايستند و نشان مي‌دهند كه تحت تاثير تبليغات غلط آنها قرار نمي‌گيرند، يك موفقيت و پيروزي بزرگ است و بايد به اين ملت رشيد، فهيم، شجاع و ملتي كه آگاه به زمان است، تبريك گفت. سختي‌هايي در جامعه هست و مشكلات اقتصادي وجود دارد، اما اينكه مردم وقتي در برابر توطئه امريكا مي‌ايستند، سرفراز هستند و شكست مي‌دهند، اين براي ملت عظيم‌الشأن ايران در اين مقطع حساس يك افتخار بزرگي است.»

روحاني با اشاره به اينكه امروز همه جهانيان فهميدند كه امريكايي‌ها يك‌بار ديگر، داعيه غلطي داشته و تبليغات غلطي را به راه انداختند و اهدافي را دنبال مي‌كردند كه هيچ‌وقت به آن نخواهند رسيد، گفت: «آنها فكر مي‌كردند كه فروش نفت ايران را به‌طور كامل قطع مي‌كنند، اما خودشان در روزهاي آخر فهميدند كه اين كار عملي و امكان‌پذير نيست؛ هم به خاطر مسائل داخلي خودشان و هم به خاطر قيمت نفت امكان‌پذير نيست. بالاتر از همه امريكايي‌ها فهميدند كه ما نفت‌مان را مي‌فروشيم و علامت بزرگ آن‌ را در داخل كشور وزارت نفت داد و به امريكايي‌ها فهماند نفت‌مان را مي‌فروشيم و آنها هر كاري هم بكنند، آن‌قدر راه و مسير براي فروش نفت داريم كه تحريم آنها بي‌اثر است. اين كاري بسيار ارزشمند بود كه انجام شد.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه اين كار از لحاظ مديريتي كار مشكلي است و خيلي‌ها مخصوصا معاون اول رييس‌جمهور با جلسات فراواني كه گذاشتند به وزارت نفت در اين زمينه كمك كردند، اظهار كرد: «علامت بسيار روشن و قاطعي به امريكا داديم كه نفت‌مان را مي‌فروشيم و روابط مالي‌مان با دنيا را حفظ مي‌كنيم؛ ممكن است يك مقدار براي ما سخت باشد و پيچ داشته باشد اما وزارت نفت، بانك مركزي، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و ساير وزرا و مسوولان، كاملا قاطع در برابر امريكا مي‌ايستند.»

او با تاكيد بر اينكه امريكايي‌ها حتما در اين راه شكست مي‌خورند و راهي كه انتخاب كرده‌اند راه غلط و راه اشتباهي است، گفت: «امريكايي‌ها پيش ملت ما خودشان را رسوا كردند و امروز براي همه روشن است كه اين تحريم غلط و ظالمانه امريكا به ضرر مردم عزيز و بزرگوار تمام مي‌شود و اگر مردم نسبت به امريكا قضاوت صحيحي داشتند كه اين قدرت، قدرت ظالمانه است. امروز اين قضاوت‌شان دقيق‌تر است كه حتما امريكايي‌ها به قوانين و مقررات بين‌المللي احترام نمي‌گذارند و آن را زير پا مي‌گذارند.»

مساله مذهب، اقوام، جنسيت، حزب و جناح نبايد اصل باشد

چند روز پيش وزير كشور خبر داد كه 14 جايگزين براي استانداران بازنشسته انتخاب شده ‌است كه قرار است به هيات دولت معرفي شوند و روز چهارشنبه 4 استاندار از 14 استاندار درمعرض راي كابينه قرار گرفته و موفق شدند راي اعتماد هيات دولت را جلب كنند. بر اين اساس احمدعلي موهبتي، محمد فدايي، سيدسعيد شاهرخي و فتح‌الله حقيقي به ترتيب به عنوان استانداران سيستان‌وبلوچستان، كرمان، همدان و زنجان انتخاب شدند.

رييس‌جمهور در بخشي از سخنان خود در جلسه هيات دولت خطاب به اين استانداران جديد گفت: «به عهدي كه از دولت يازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم با مردم بستيم، پايبند خواهيم بود و يكي از وظايف استاندارها اين است كه برنامه و خط‌مشي دولت دوازدهم را بتوانند به خوبي اجرايي و عملياتي كنند.»

روحاني با تاكيد بر اينكه اولين حرف ما از روز اول اعتدال بوده است و دنبال تندروي نه سمت راست و نه سمت چپش نبوده و هيچ كدام را نه مفيد مي‌دانيم و نه قبول داريم، بيان كرد: «مسير ما مسير اعتدال است و مي‌خواهيم از همه نيروهاي شايسته به خوبي استفاده كنيم.»

روحاني همچنين افزود: «اصل هم بر شايسته‌سالاري است و مساله مذهب، اقوام، جنسيت، حزب و جناح نبايد اصل باشد. ما به همه اقوام كشورمان، احترام مي‌گذاريم و همه اقوام كشور در انقلاب و دفاع مقدس سهيم بودند و امروز همه‌شان براي سربلندي كشور، تلاش مي‌كنند. افتخار ماست كه ايراني هستيم و همه اقوام قبل از اينكه نام قوم خودشان را ببرند، به ايرانيت و اسلاميت خودشان افتخار مي‌كنند و بنابراين مساله قوميت نبايد براي ما مطرح باشد، اساس شايسته‌سالاري است و در استان‌ها بايد از اقوام و مذاهب مختلف و از شايسته‌ها استفاده كنيم.»

رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه مخصوصا مساله جنسيت نبايد براي شايسته‌‌سالاري مانع شود، گفت: «اگر خانمي شايستگي براي مديريت يا مسووليت در يك بخشي دارد و شايستگي‌اش بيشتر از مردي است كه در همان سنخ موردنظر ماست، مرد بودن نبايد مانع مديريت زنان شايسته جامعه ما شود. زنان ما، امروز بيدار، سياسي و هوشيار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و به خوبي مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف مديريت كنند و بايد از خانم‌ها استفاده شود و مساله جنسيت نبايد براي اجراي دقيق شايسته‌سالاري مانع شود.»

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه جوان‌ها براي ما خيلي مهم هستند، بيان كرد: «اجراي اين قانون مجلس مقداري براي ما سخت بود، اما جزو قوانيني بود كه وقتي به دست من رسيد، همان لحظه آن را براي اجرا ابلاغ كردم. درست است مشكلاتي ايجاد مي‌شود ولي در كل به خير جامعه است. به هر حال جوان‌ها بايد بيايند و مديريت‌ها را به‌عهده بگيرند. نسل جوان، مديران آينده كشور هستند و لياقت‌هاي بسيار خوبي دارند. در
هيات وزيران هم هر جا از نيروي جوان‌تر استفاده كرديم، نه تنها پشيمان نشديم، بلكه راضي و خشنود هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون