• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

اهميت رويكرد اجتماع‌محور

عاليه شكربيگي

1- يكي از ضعف‌هاي مشهود در دوره شهرداران گذشته شهر تهران فقدان «رويكرد اجتماع محور» است. در همه اين سال‌ها جاي خالي رويكردي كه مسائل اجتماعي شهر را به خوبي درك كند و با راهبردي مشاركتي شاخص‌هاي اجتماعي زيستن در پايتخت را بهبود دهد؛ احساس مي‌شود. به نظر من نخستين و مهم‌ترين اولويت شهردار جديد تهران بايد توجه به همين رويكرد اجتماع محور باشد. اما رويكرد اجتماع محور يعني چه و بايد منجر به چه نتايجي شود؟ بر اساس اين رويكرد بايد ديدگا‌ه‌ها و نيازهاي شهروندان مورد توجه مديريت شهري قرار گيرد. مدل تصميم‌گيري در گذشته به شكلي بوده كه شهروندان در جريان برنامه‌ريزي شهري براي خودشان نقشي قائل نبوده‌اند. اما شهردار جديد تهران بايد رويكردي اتخاذ كند كه صداي شهروندان به خوبي شنيده شود و نيازهاي آنها در طرح‌هاي شهري لحاظ شود.

2- دومين اولويت اجتماعي شهردار تهران از نظر من لزوم توجه به نيازهاي همه گروه‌هاي اجتماعي است. متاسفانه ساختار تك‌بعدي و مردانه شهرسازي موجب شده نيازهاي واقعي گروه‌هايي از شهروندان به كلي ناديده گرفته شود. چنان كه مي‌بينيم فضاهاي شهري براي استفاده سالمندان، كودكان و زنان چندان مناسب نيست. همچنين نيازهاي افراد داراي معلوليت جسمي و حركتي و نابينايان يكي از مسائل فراموش شده مديريت شهري است كه بايد در دوره جديد به اولويت تبديل شود. شاخص سلامت اجتماعي بخش مهمي از مديريت شهري است كه بايد در دوره شهردار جديد به آن توجه شود. رويكرد دقيق و علمي به مداخله در پديده‌هايي مثل سكونتگاه‌هاي غيررسمي و كودكان كار و خيابان در چارچوب شاخص سلامت اجتماعي بايد به خوبي درك شوند و براي كاهش آسيب‌ها اقدام شود.

3- شهردار تهران بايد از درگير شدن در كشمكش‌هاي سياسي به‌شدت پرهيز كند و مجموعه مديريت شهري را از گرايش به فعاليت‌هاي سياسي و حاشيه‌اي دور نگه دارد. متاسفانه تصميم‌هاي سياسي و به حاشيه رفتن ديدگاه‌هاي سياسي به ميزان زيادي در گذشته به اعتماد عمومي لطمه زده است. براي بازسازي اين اعتماد و سرمايه اجتماعي لازم است كه شهردار تهران خودش را شهردار همه شهروندان بداند و در دوره مديريتش صداي شهروندان را بشنود.

4- پرهيز از عملكرد جزيره‌اي يكي ديگر از نبايدهاي شهردار جديد تهران است. در دوره‌هاي گذشته رويكرد به توسعه شهر از توازن كافي برخوردار نبوده و به همين دليل ميان مناطق شهري شكاف ايجاد شده است. لازم است توازن و تعادل بخشي بر مبناي برنامه جامع شهر تهران در دستور كار شهرداري قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون