• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

محمدجواد ظريف، وزير خارجه:

تحريم، ابزار آسيب‌رساني به مردم است و نه انگيزه‌اي براي تغيير سياست

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در جريان سفر جرمي هانت، وزيرخارجه بريتانيا به ايران با دو رسانه «بي‌بي‌سي» و «گاردين» كه همراه رسانه‌اي تيم هانت بودند، گفت‌وگوهاي كوتاهي انجام داد. وزيرخارجه كشورمان از فرصت اين گفت‌وگوها براي تبيين نگاه ايران نسبت به تحولات يمن همچنين بازگشت تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا و انتظاري كه ايران از اروپا به عنوان شركاي حاضر در برجام دارد، پرداخت. چكيده‌هايي از گفت‌وگوهاي ظريف به شرح زير است:

ما به فشار و مقاومت در برابر فشار عادت كرده‌ايم. تحريم‌ها همواره آسيب‌زا هستند و به مردم عادي آسيب مي‌رسانند اما به ندرت سياست را تغيير مي‌دهند و اين مشكلي است كه تحريم‌هاي امريكا هميشه با آن مواجه بوده است. اين تحريم‌ها كسي را به ميز مذاكره برنمي‌گرداند. در حقيقت، اين تحريم‌ها عزم آنها را براي مقاومت مصمم‌تر مي‌كند. به طور قطع نه تنها از اين تحريم‌ها عبور خواهيم كرد بلكه پيشرفت هم خواهيم داشت. ما تلاش كرده‌ايم تا تاثيرات اين تحريم‌ها را بر مردم به حداقل برسانيم اما مردم عادي و اقتصاد تحت تاثير قرار خواهند گرفت.

امريكا تحريم‌هاي مالي عليه ايران اعمال كرده است. وقتي مي‌خواهيد پول جابه‌جا كنيد، بانك از شما سوال نمي‌كند كه آيا اين پول براي غذا يا ساير اقلام پرداخت مي‌شود به همين دليل است كه تحريم‌ها همواره غذا و دارو را هم هدف قرار مي‌دهند. تمام تحريم‌ها غيرقانوني و بر خلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است اما امريكا حتي نسبت به تعهداتي كه خود داده است نيز صداقت ندارد.

چيزي كه اهميت دارد اين است كه اروپا در اين زمينه تعهد سياسي داده اما متاسفانه تاكنون در زمينه عملياتي كردن اين تعهدات خيلي كند رفتار كرده است.

كابوس انساني يمن نمي‌تواند ادامه يابد. اگر ائتلاف(تحت فرماندهي عربستان) اجازه دهد، تمام يمني‌ها آماده هستند كه پاي ميز مذاكره بيايند.

هانت به من اطمينان داد كه بريتانيا به برجام و ماندن در برجام اعتقاد دارد. البته ما بايد اقدامي را هم ببينيم، ما از تعهد سياسي بريتانيا و 1+4 فعلي استقبال مي‌كنيم اما فكر مي‌كنيم تعهد سياسي بايد با اقدام عملي همراه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون