• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

جرمي هانت، وزير خارجه بريتانيا:

كالاهاي غربي كمي در فروشگاه‌هاي ايران بود!

جرمي هانت، وزير خارجه بريتانيا در گفت‌وگو با رسانه‌هاي گاردين و بي‌بي‌سي كه نمايندگان آنها را با خود به تهران آورده بود كمتر به مساله برجام پرداخت و بيشتر وقت خود را صرف سخن گفتن درباره زنداني‌هاي دو تابعيتي و تبليغ درباره عزم لندن براي پايان دادن به بحران يمن كرد. چكيده‌هايي از گفت‌وگوهاي هانت به شرح زير است:

واضح است كه ايران بسيار زير فشار است و اگر مثل امروز ما صبح دوري در اطراف بزنيد كالاهاي غربي خيلي كمي در فروشگاه‌ها مي‌بينيد. اين يكي از موارد نادري است كه ما رويكردي متفاوت با امريكا داريم و فكر مي‌كنيم كه برجام توافق خوبي است. شرايط در خاورميانه به اندازه كافي پيچيده، دشوار و مسموم است و وجود يك قدرت هسته‌اي در اين منطقه شرايط را خطرناك‌تر خواهد كرد. ما مي‌خواهيم راهي را براي كشورهايي پيدا كنيم كه مي‌خواهند تجارت مشروعي با ايران داشته باشند.

من اين موضوع را براي مقام‌ها روشن كردم كه اگر ايران بخواهد از موضوع دو تابعيتي‌ها به عنوان اهرم فشار سياسي استفاده كند پيامدهايي خواهد داشت و بريتانيا اجازه نخواهد داد كه چنين چيزي اتفاق بيفتد و هزينه‌اي نداشته باشد. از نظر ما اين شرايط را نمي‌توان ادامه داد. فقط هم مساله نازنين زاغري نيست، افراد ديگري هستند كه خانواده‌هايشان خواسته‌اند نام‌شان را اعلام نكنيم. هيچ كشوري در دنيا نبايد فكر كند كه اگر چيزي را از كشوري ديگر مي‌خواهد بايد شهروندانش را زنداني كند و اين غيرقابل قبول است.

منطقه مانند انبار باروت است. ما موضوع تحريم‌ها را داريم. رقابت منطقه‌اي ايران و عربستان را داريم كه بيشتر و بيشتر در حال خطرناك‌تر شدن و منجر به جنگ نيابتي شده است. اگر اينها را كنار هم قرار دهيم و به خطرات منجر به جنگ جهاني اول نگاه كنيم مي‌بينيم كه رويدادهاي كوچك مثل زنجيره‌اي از رويدادها مي‌توانند عواقب فاجعه‌باري داشته باشند.

انگليس نفوذ خود را در منطقه حفظ كرده است. ما يك قدرت كوچك در خاورميانه نيستيم و يك بازيگر مهم هستيم .

هفته گذشته با محمد بن سلمان وليعهد سعودي در رياض ديدار و رايزني كردم. اجراي طرح آتش‌بس سازمان ملل در يمن آسان نيست و دو طرف درگيري بايد امتيازاتي بدهند تا از عمق فاجعه انساني در اين كشور كاسته شود.

عربستان سعودي و نه ايران، متحد استراتژيك انگليس در منطقه است. تحقيقات عربستان در زمينه مسووليت نهايي افرادي كه در قتل جمال خاشقجي دست داشته‌اند ممكن است آينده رويكرد لندن در قبال رياض را شكل دهد.

ما با رويكرد امريكا در زمينه توافق هسته‌اي موافق نيستيم. واشنگتن حق دارد كه ديدگاه خود را در اين زمينه تغيير دهد اما اين به اين معني نيست كه مواضع متحدان امريكا نيز به‌طور اتوماتيك تغيير كند و شبيه آنها شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون