• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

اخبار جهان

تاكيد عادل عبدالمهدي بر عدم اجراي تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران

اوامر امريكا را اجرا نمي‌كنيم

عادل عبدالمهدي، با بيان اينكه عراق جزيي از امريكا محسوب نمي‌شود، تاكيد كرد كه بغداد دستورالعمل‌هاي واشنگتن را اجرا نخواهد كرد. به گزارش فارس، «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير عراق در گفت‌وگو با شخصيت‌هاي علمي، ورزشي و رسانه‌اي گفت كه اين كشور سياست مستقلي در روابط با ديگر كشورها دارد. به نوشته شفق‌نيوز، عبدالمهدي در سخناني كه از شبكه‌هاي تلويزيوني نيز پخش مي‌كند، گفت: ما در جايگاه درستي ايستاده‌ايم و جزيي از شبكه تحريم‌ها عليه ايران نيستيم و امريكا هر كشور يا فردي را مي‌خواهد، تحريم كند و اين به خودش مربوط است. او تاكيد كرد: تحريم‌هايي كه امريكا عليه ايران اتخاذ كرده، تحريم‌هاي بين‌المللي نيستند و عراق هم جزيي از امريكا نيست؛ همان‌گونه كه ما عليه امريكا و غرب نيستيم. نخست‌وزير عراق با بيان اينكه طبق قانون اساسي اين كشور، عراق در كنار جنگ عليه هيچ كشوري نيست، گفت: توانستيم به طرف امريكايي و همه طرف‌ها بفهمانيم كه ما به هيچ كشوري ضربه نخواهيم زد و به طرف امريكايي گفتيم كه اميدواريم با دستورات‌شان پيش ما نيايند و ما دستورالعمل‌هاي آنان را نخواهيم پذيرفت. عبدالمهدي افزود: درست است كه عراق ضعيف است اما تسليم نخواهد شد.

 

انتقاد انصارالله از پيش‌نويس قطعنامه بريتانيا در مورد يمن

رييس كميته عالي انقلابي يمن، پيش‌نويس قطعنامه انگليس در مورد يمن را كه به شوراي امنيت ارايه داده است، ‌نااميدكننده توصيف كرد و آن را نشان‌دهنده بي‌مسووليتي در قبال مردم اين كشور دانست. به گزارش ايلنا، «محمدعلي الحوثي» رييس كميته عالي انقلابي يمن با اشاره به پيش‌نويس قطعنامه انگليس درباره يمن در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت كه اطلاعات اوليه تاكيد مي‌كنند كه اين پيش‌نويس نااميدكننده است و بر بي‌مسووليتي طرف‌هاي ذي‌ربط نسبت به درك وضعيت فعلي ملت يمن و رنج آنها از محاصره و نقض قوانين انساني و بين‌المللي دلالت مي‌كند. وي تاكيد كرد: «پيش‌نويس ارايه شده به شوراي امنيت بر اعتماد اين طرح به روايت ساختگي عربستان سعودي تكيه مي‌كند كه در تلاشي مفتضحانه با هدف توجيه جنايت‌هاي ائتلاف تروريستي متجاوز عليه شهروندان و برنامه‌ريزي براي آينده مدعي حفاظت از ارتش و كميته‌هاي مردمي است.» رييس كميته عالي انقلابي يمن ابراز اميدواري كرد كه اعضاي آزاد هر نوع مجوز يا قانوني را در راستاي مشروعيت بخشيدن به ادامه تجاوز نپذيرند. وي افزود: «فشارهاي امريكا و عربستان سعودي براي تنزل سطح پيش‌نويس ارايه شده به سازمان ملل از يك تصميم الزام‌آور به تصميمي غيرالزام‌آور عمل مي‌كند.» محمد الحوثي ادامه داد: «شوراي امنيت و سازمان ملل مسوول ادامه تجاوز، ‌محاصره و آثار بر جاي مانده از جنگ چون فقر و قحطي و آوارگي است.» وي گفت كه نگاه‌ها به حمايت تلاش‌هاي نماينده سازمان ملل از طريق يك تصميم ‌الزام‌آور در قبال مردم يمن براي توقف جنگ و از بين رفتن محاصره و قحطي و توقف جنايت‌هاي روزانه ائتلاف متجاوز دوخته شده است. گفته مي‌شود رييس كميته عالي انقلابي يمن ابتكار عمل توقف شليك موشك و هواپيماهاي جنگنده به سمت كشورهاي ائتلاف را به شوراي سياسي عالي ارايه داد تا هر نوع بهانه را از كشورهاي متجاوز براي حمله و ايجاد محاصره سلب كند. وي تاكيد كرد كه «مارتين گريفيتس» فرستاده ويژه سازمان ملل در يمن از طريق توقف شليك و موشك و جنگنده خواستار تقويت تلاش براي عملي شدن راهكارهاي صلح شد. هواپيماهاي ائتلاف متجاوز سعودي- امريكايي به دنبال ارايه ابتكار عمل انصارالله، جنايت‌هاي ديگري را در دو استان الحديده و صعده مرتكب شدند كه شهدا و مجروحان بي‌شماري از غيرنظاميان برجاي گذاشت.

انفجار در كابل بيش از 40كشته برجاي گذاشت

مقامات پليس در كابل مي‌گويند در نتيجه يك انفجار انتحاري در جريان يك نشست روحانيون در پايتخت افغانستان دست‌كم ۴۳ نفر كشته و ۸۸ نفر زخمي شده‌اند.

به گزارش بي‌بي‌سي نجيب دانش، سخنگوي وزارت كشور افغانستان گفت كه مهاجم انتحاري وقتي خود را در داخل تالار عروسي اورانوس منفجر كرده كه ده‌ها روحاني افغان براي برگزاري مراسم روز تولد حضرت محمد، پيامبر اسلام (ص)، در آن گردهم آمده بودند. تا زمان تنظيم اين گزارش، مقامات بيمارستاني كابل گفته‌اند كه وضعيت ۲۴ نفر از زخمي‌ها وخيم است. دفترهاي اشرف غني، رييس‌جمهوري و عبدالله عبدالله، رييس اجرايي افغانستان هم با انتشار بيانيه‌هاي جداگانه اين حمله را محكوم كرده‌اند. تالار عروسي اورانوس در خيابان فرودگاه بين‌المللي كابل واقع است و تقريبا هر شب ميزبان عروسي‌هاي پر زرق و برق پايتخت است.

مذاكره تسليحاتي امريكا با آنكارا

سخنگوي وزارت دفاع امريكا اعلام كرد: اين وزارتخانه در حال همكاري با كنگره اين كشور به منظور يافتن جايگزين‌هايي براي تركيه به جاي خريد سامانه دفاع هوايي اس-400 روسي است. به گزارش ايسنا، اريك پاهون، سخنگوي وزارت دفاع امريكا به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: ما درباره اين موضوع مشغول انجام يك‌سري مذاكرات ديپلماتيك هستيم. ما در تاريخ 9 نوامبر گزارشي را كه با حكم كنگره در مورد روابط با تركيه تهيه كرديم به كنگره ارايه كرديم. او خاطرنشان كرد: اين گزارش تنها در حوزه روابط ما با تركيه و جوانب خوب و بد و هر چيز ديگر بود. ما با تركيه در حال مذاكرات ديپلماتيك هستيم با هدف اينكه جايگزين‌هاي معتبري براي سامانه دفاع موشكي اس-400 بيابيم. بنابراين ما به آنها كمك مي‌كنيم تا به جاي خريد اس-400 گزينه‌هاي ديگري پيدا كنند. ما در اين راستا به تلاش نزد تركيه و كنگره ادامه خواهيم داد. در دسامبر 2017 تركيه توافقي را با مسكو با موضوع تحويل سامانه دفاع موشكي اس-400 امضا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون