• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا

از تجارت قانوني با ايران محافظت مي‌كنيم

«فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از پايان نشست وزراي خارجه اين اتحاديه در بروكسل در جمع خبرنگاران درباره بحث‌هايي كه پيرامون موضوع ايران در اين جلسه شد همزمان از دفاع از برجام بر وجود اختلاف ميان تهران- بروكسل در ساير مسائل غيربرجامي تاكيد كرد. به گزارش فارس، موگريني در نشست خبري در بروكسل ضمن تاكيد بر لزوم اجراي كامل توافق هسته‌اي ايران، گفت: «همان طور كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سيزدهمين گزارش خود تاييد كرده، ايران به تمام الزامات هسته‌اي خود ذيل برجام پايبند بوده است».

وي با اشاره به ديدار اخير خود با «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و «علي‌اكبر صالحي» رييس سازمان انرژي اتمي ايران توضيح داد: «به خاطر منافع امنيتي و معاهده عدم اشاعه، انتظار خود از ايران براي تداوم پايبندي به تعهداتش در توافق هسته‌اي را به آنها انتقال دادم».

اين مقام اروپايي با بيان اينكه اتحاديه اروپا متعهد است كه مردم ايران از عوايد لغو تحريم‌ها بهره‌مند شوند، تصريح كرد: «حتي بعد از اينكه امريكا تصميم گرفت بخشي از اين تحريم‌ها را بازگرداند. وزراي خارجه سه كشور اروپايي حاضر در برجام طي نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره ايجاد ساز و كار ويژه تعامل مالي با ايران گزارش دادند».

موگريني ضمن تاكيد بر حمايت اعضاي اتحاديه اروپا از اقدامات سه كشور فرانسه، آلمان و انگليس در ايجاد اين كانال مالي ويژه گفت: «انتظار داريم اين مكانيزم طي هفته‌هاي آتي آغاز به كار كند تا از تجارت قانوني با ايران محافظت كند».

 

اجراي كامل برجام، پايه مذاكرات آتي با ايران

وي در بخش‌هاي ديگري از سخنانش افزود: «البته اين به معناي آن نيست كه حمايت قوي ما از برجام، باعث شود كه از مسائل ديگر چشم‌پوشي كنيم». مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اجراي كامل برجام را پايه مذاكره با ايران درخصوص فعاليت‌هاي منطقه‌اي عنوان كرده و افزود: ‌«اكنون كه در اين نشست حضور داريم، دور جديدي از گفت‌وگوهاي چهار كشور اروپايي (ايتاليا، آلمان، فرانسه و آلمان) با ايران در موضوعات منطقه‌اي در حال برگزاري است. موضوع آغازين اين مذاكرات هم يمن است».

موگريني با قدرداني از موضع حمايتي وزارت خارجه ايران از اقدامات فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن، خاطرنشان كرد: «اين نتيجه مذاكرات ما با ايران در موضوعات منطقه‌اي است كه باعث شد ايران از نفوذش بر حوثي‌ها براي آغاز مذاكرات سوئد استفاده كند».

وي با بيان اينكه اروپا مي‌تواند از طريق اجراي كامل برجام، باب مذاكرات در ديگر موضوعات با ايران را بگشايد، گفت: «موضوعاتي كه نگراني‌هاي جدي براي ما دارند، از جمله موشك‌هاي بالستيك، سوريه و ديگر موضوعات كه هم‌اكنون در حال مذاكره درباره آنها با ايران هستيم».

سفر جابري انصاري به بروكسل

حسين جابري انصاري، دستيار ارشد وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته با سفر به بروكسل با هلگا اشميد، معاون دبيركل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپايي ديدار كرد. گفت‌وگو درباره تحولات منطقه‌اي با تمركز بر وضعيت يمن و سوريه و راه‌هاي كمك به پيشبرد روند گفت‌وگوهاي يمني - يمني در استكهلم و روش تسهيل آغاز به كار كميته قانون اساسي سوريه از اصلي‌ترين سوژه‌هاي اين دور از رايزني‌هاي انصاري در بروكسل است. ابتكار رايزني‌هاي ايران با E4 پس از برجام براي رايزني‌هاي دو طرف در پرونده‌هاي منطقه‌اي آغاز و جلسات آن هرچند ماه يك بار در يكي از پايتخت‌هاي اروپايي برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون