• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

بعد از پانزده هفته سخت و فشرده

سپاهان قهرمان ميلي‌متري نيم‌فصل

علي ولي‌اللهي

 

 

در آخرين ديدار از هفته پانزدهم ليگ، سپاهان در اهواز مقابل استقلال اين شهر به تساوي يك - يك رسيد تا
2 امتياز حساس را از دست بدهد و 31 امتيازي باقي بماند. گرچه زردپوشان با همين نتيجه هم عنوان قهرماني نيم‌فصل را به دست آوردند. در اين ديدار كه همانند تمام مسابقات نيم‌فصل نخست تحت تاثير داوري قرار داشت، سپاهان توسط ساسان انصاري روي يك ضربه كاشته و استقلال خوزستان توسط ميثم كريمي از روي نقطه پنالتي به گل رسيد. خوزستاني‌ها روي گل سپاهاني‌ها حسابي معترض بودند، جايي كه انصاري بدون سوت داور و در حالي كه گلر حريف داشت ديوار دفاعي مي‌چيد، ضربه را زد. از آن طرف سپاهاني‌ها هم اعلام خطاي پنالتي را اشتباه داور مي‌دانستند. در ساير دقايق بازي هم چندين بار تصميمات سعيد رحيمي‌مقدم حاشيه‌ساز شد.

با برگزاري ديدار استقلال خوزستان و سپاهان، نيم فصل اول مسابقات ليگ برتر فوتبال با قهرماني ميلي‌متري سپاهان به اتمام رسيد. ميلي‌متري از اين جهت كه 3 تيم 31 امتيازي در پايان هفته پانزدهم در صدر جدول به چشم مي‌خورند. سپاهان، پديده و پرسپوليس. بعد از اين 3 تيم نيز تراكتور با 26 امتياز در جايگاه چهارم قرار گرفت و استقلال با 25 امتياز در رده پنجم جدول ايستاد. وضعيت جدول به گونه‌اي است كه قهرمان فصل بعد مسابقات از دل همين 5 تيم بيرون مي‌آيد، چرا كه فاصله تيم ششم جدول، پارس جنوبي جم با تيم پنجم 6 امتياز است. در انتهاي جدول هم وضعيت تيم‌هاي ذوب‌آهن، سپيدرود و استقلال خوزستان وخيم است. تيم‌هايي كه به تريتب با 13، 10 و 6 امتياز در رده‌هاي چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم قرار گرفتند و كانديداهاي اول سقوط به حساب مي‌آيند.

وضعيت جدول مسابقات با توجه به پيش‌فرض‌هايي كه در ابتداي فصل داشتيم كمي متفاوت به نظر مي‌رسد. پيش‌فرض‌هايي كه با توجه به نتايج تيم‌ها در فصول گذشته و سابقه‌شان و همچنين يارگيري‌ها به وجود آمده بود. ليگ برتر به صورت سنتي هميشه مدعياني دارد كه گرچه ممكن است دچار فراز و نشيب شوند، اما در ماهيت مدعي بودن‌شان تغييري حاصل نمي‌شود. معمولا هم در هر فصل يكي، دو تيم خودشان را از جمع غيرمدعيان به جمع مدعيان اضافه مي‌كنند و عنوان پديده مسابقات را يدك مي‌كشند. چند تيم‌ هم هميشه در همان ابتداي فصل كانديداي رفتن به دسته پايين‌تر هستند و بعضي از آنها معمولا در هفته‌هاي آخر با سلام و صلوات ماندني مي‌شوند و باقي مي‌روند دسته پايين‌تر. طبق اين نگرش مي‌توان گفت تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال، سپاهان و تراكتورسازي چهار تيمي هستند كه در چند سال اخير مربع مدعيان اصلي ليگ برتر را تشكيل داده‌اند.

پرسپوليس به عنوان قهرمان دو دوره قبل اين رقابت‌ها، استقلال به عنوان نايب‌قهرمان دو فصل قبل و تيم سوم فصل گذشته و يكي از تيم‌هاي پرطرفدار و بزرگ كشور، سپاهان به عنوان پر‌افتخارترين تيم ليگ برتر و تراكتورسازي به عنوان تيمي كه به پشتوانه طرفداران زياد و دست به جيب بودن مالكان جديدش، مخصوصا اين آخري، تيم‌هايي هستند كه هميشه شانس زيادي براي كسب عنوان قهرماني داشته‌اند. در ابتداي فصل جاري پرسپوليس با توجه به بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتش و همچنين از دست دادن چند مهره كليدي وضعيتي غير‌قابل پيش‌بيني داشت. استقلال هم چندين مهره تاثيرگذارش را از دست داد اما برخلاف پرسپوليس توانست تا حدي با بازيكنان جديد خودش را تقويت كند. تيمي كه انتظار مي‌رفت با توجه به ثبات نيمكتش با شفر، بتواند از همان روزهاي اول جايگاه خودش را در بالاي جدول تضمين كند. سپاهان كه فصل گذشته يكي از بدترين فصولش را پشت سر گذاشته بود و تا آستانه سقوط هم پيش رفته بود، در اين فصل با جذب چندين ستاره و آوردن قلعه‌نويي تبديل به همان سپاهان قديمي و مدعي شد و تراكتور نيز كه فعال‌ترين باشگاه فصل نقل و انتقالات به حساب مي‌آمد و مدام در اين بازار بمب مي‌تركاند، نشان داد كه عزمي راسخ براي كسب عنوان قهرماني دارد. در پايان هفته آخر نيم‌فصل اول تقريبا مي‌توان گفت كه هر چهار تيمي كه نام برده شد در كورس قهرماني قرار دارند. البته يك تيم خودش را به جمع مدعيان تحميل كرده و مربع قهرماني را تبديل به پنج ضلعي كرده. پديده مشهد با هدايت يحيي گل‌محمدي از همان روزهاي اول روند خوبش را شروع كرد و در نهايت موفق شد هم امتياز با سپاهان و پرسپوليس در جايگاه دوم جدول قرار بگيرد. تيمي كه فصل پيش با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كرد و در اين فصل هم مشكلات مالي هنوز دست از سرش برنداشته. ولي به لطف هوش يحيي و تلاش بازيكنانش در پايان نيم‌فصل جزو مدعيان قرار دارند. پديده همان تيمي است كه بالاتر گفتيم هر فصل ممكن است به جمع مدعيان اضافه شود.

از تيم‌هايي كه انتظار بيشتري از آنان مي‌رفت اما نتوانستند اين انتظارات را برآورده كنند، مي‌توان به سايپا و فولاد و در راس همه آنها به ذوب‌آهن، نايب‌قهرمان فصل قبل اشاره كرد. سايپا با علي دايي شروع خوبي داشت اما رفته‌رفته دچار مشكلاتي شد و تنها توانست 4 برد در 15 ديدار به دست آورد و 6 بار مقابل رقبا شكست خورد. فولاد هم وضعيتي مشابه سايپا دارد با اين تفاوت كه يك باخت كمتر داشت و يك تساوي بيشتر. تيمي كه با آوردن افشين قطبي برنامه‌هاي بلندمدتي را در سر مي‌پروراند. اما ذوب‌آهن با رفتن امير قلعه‌نويي و آمدن اميد نمازي بدجور به بن‌بست خورد و آمدن منصوريان هم كمكي به اين تيم نكرد تا با تنها 2 برد در نيم‌فصل به كارش پايان دهد. فشردگي سه تيم صدر جدول و امتيازات نزديك به هم، يكي از جذابيت‌هاي اين فصل ليگ برتر به حساب مي‌آيد. با اين همه از دست دادن امتيازات توسط بالانشينان وجهي هم از افت كيفيت دارد. اينكه تيم چهارم با 5 تساوي و 3 شكست و تيم پنجم با 7 تساوي و 2 شكست و از دست دادن 20 امتياز، تقريبا نيمي از امتيازات يك نيم‌فصل، هنوز شانس قهرماني دارد، تعجب‌برانگيز است. البته تقريبا در تمام فصول وضعيت ليگ ايران به همين شكل بوده و بايد ديد، اين‌بار در پايان نيم‌فصل دوم كدام تيم مي‌تواند عنوان قهرماني واقعي را تصاحب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون