• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

بايد آستانه تحمل مردم را در برابر مرغ گران بالا برد

دبير انجمن ملي شركت‌هاي زنجيره‌اي توليد گوشت مرغ گفت: بايد آستانه تحمل مديران و مردم را در مواجهه با نوسانات قيمتي بالا برد تا مرغ قيمت خود را پيدا كند.

علي صابري دبير انجمن ملي شركت‌هاي زنجيره‌اي توليد گوشت مرغ در پاسخ به اينكه چرا قيمت مرغ در بازار به بيش از 14 هزار تومان رسيده است و قيمت 9800 توماني ستاد تنظيم بازار يا قيمت پيشنهادي 12 هزار توماني تشكل‌هاي مربوطه رعايت نمي‌شود، اظهار كرد: قيمت مرغ با وجود تعيين قيمت توسط دولت و پيشنهاد متفاوت مرغداران، نرخ آن توسط عرضه و تقاضا مشخص مي‌شود؛ به‌طوري كه در ماه‌هاي مختلفي از سال قيمت اين محصول كمتر از نرخ‌هاي ياد شده بود و برخي مواقع نيز بالاتر از اين نرخ‌هاست.

وي افزود: اين طور نيست كه دولت قيمت يك كالا را مشخص كند و قيمت آن در بازار به همان قيمت به فروش برسد؛ در گذشته به دليل اينكه قيمت مرغ در بازار كمتر از قيمت‌هاي مورد انتظار بود، كسي سراغ ما نمي‌آمد و حالي از ما نمي‌پرسيدند.

دبير انجمن ملي شركت‌هاي زنجيره‌اي توليد گوشت مرغ ادامه داد: در 4 تا 5 سال اخير شاهد اعتراضات و اعتصابات مرغداران بوده‌ايم ولي مسوولان آن مشكلات را پيگيري نكردند. وي تصريح كرد: ميزان توليد در بازار كاهش نيافته و بر اساس پيش‌بيني‌هاي وزارت جهاد كشاورزي توليد صورت گرفته است و حتي افزايش توليد داشته‌ايم.

 

براي افزايش قيمت مرغ نبايد دنبال دليل اقتصادي گشت

صابري در پاسخ به اينكه از صحبت‌هاي شما مي‌توان نتيجه گرفت كه صادرات اين محصول، تعادل را در بازار عرضه و تقاضا بر هم زده كه قيمت‌ها به اين اندازه براي مصرف‌كنندگان داخلي افزايش يافته است، گفت: ميزان صادرات رقم زيادي نيست؛ براي دليل افزايش قيمت مرغ نبايد خيلي دنبال دليل اقتصادي گشت.

وي با بيان اينكه بازار بازي خودش را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نمي‌توان هيچ پيش‌بيني براي قيمت خوراك مرغ، ارز و غيره داشت.

صابري گفت: وقتي قيمت‌ كالاهاي جايگزين مانند گوشت قرمز افزايش مي‌يابد و مردم تقاضاي خود را به اين سمت مي‌آورند، قيمت مرغ هم قرار نيست ثابت بماند.

دبير انجمن ملي شركت‌هاي زنجيره‌اي توليد گوشت مرغ ادامه داد: با افزايش عرضه گوشت مرغ در ميدان بهمن به دنبال تعادل‌بخشي قيمت اين محصول هستيم تا به نرخ هر كيلوگرم 11 هزار و 500 تومان تا 12 هزار تومان مورد انتظار برسد.

وي افزود: در صورتي كه قيمت مرغ از رقم ياد شده (11 هزار و 500 تومان تا 12 هزار تومان) برسد به زيان توليد‌كننده است و مردم نيز راضي به ضرر مرغداران نيستند .

 

مردم كمتر مرغ بخرند

صابري اظهار داشت: در حال حاضر دولت براي خودش قيمتي مي‌دهد و ما نيز قيمت خود را ارايه مي‌كنيم، اما بازار خود تصميم مي‌گيرد و آن طور نيست كه ما بگوييم قيمت در بازار بايد يك قيمت مشخص باشد و قيمت‌ها همان شوند.

وي پيشنهاد كرد كه مردم براي تعادل‌بخشي به بازار مرغ همكاري كنند و در صورتي كه براي امشب تنها به يك عدد مرغ نياز دارند، همان را خريداري كنند.

 

كمبودي براي تامين مرغ نداريم

وي افزود: هيچ كمبودي به لحاظ تامين گوشت مرغ در بازار نداريم اما فشار تقاضاي بيش از اندازه به اين بازار باعث افزايش قيمت‌ها مي‌شود كه دليل اين افزايش تقاضا، افزايش قيمت ديگر مواد پروتييني است.

 

پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ها تعديل شوند

صابري گفت: بايد آستانه تحمل مديران و مردم را در مواجهه با اين نوسانات قيمتي بالا برد تا مرغ قيمت خود را پيدا كند.قيمت مرغ تا دو هفته آينده به 12 هزار تومان مي‌رسد: با توجه به افزايش 10 تا 15 ميليون تني توليد كه گوشت آن به تدريج وارد بازار خواهد شد، پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت‌ها در بازار تعديل و نگراني‌هاي موجود تا 2 هفته آينده رفع شود و قيمت هر كيلوگرم مرغ به 11 هزار و 500 تومان تا 12 هزار تومان برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون