• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

صادرات روزانه ۶۶۴ هزار بشكه نفت ايران به آسيا

كشورهاي چين، هند، ژاپن و كره جنوبي در ماه گذشته ميلادي روزانه حدود ۶۶۴ هزار و ۸۰۰ بشكه نفت از ايران خريده‌اند.

به گزارش رويترز، آمارهاي دولتي و موسسات رصد بارگيري نفتكش‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان صادرات نفت ايران به آسيا در ماه نوامبر به دليل آغاز تحريم‌هاي جديد دولت امريكا به پايين‌ترين رقم خود طي بيش از 5 سال گذشته رسيده است.

كشورهاي چين، هند، ژاپن و كره جنوبي در ماه گذشته ميلادي روزانه حدود 664 هزار و 800 بشكه نفت از ايران خريده‌اند كه 12.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي‌دهد.

اين گزارش حاكي است، كره جنوبي براي سومين ماه متوالي هيچ نفتي از ايران نخريده و خريد نفت ژاپن نيز در ماه نوامبر از ايران صفر بوده است. خريد نفت هند از ايران نيز در ماه نوامبر افتي حدود 40 درصدي نسبت به ماه اكتبر داشته است.

ميزان خريد نفت كشورهاي آسيايي از ماه دسامبر و پس از اعطاي معافيت تحريمي به 8 كشور مشتري نفت اين كشور افزايش
خواهد يافت.

ميزان خريد نفت چين از ايران كه در ماه اكتبر به حدود 247 هزار بشكه در روز يعني پايين‌ترين رقم طي بيش از 5 سال گذشته كاهش يافته بود، در ماه نوامبر به نزديكي 390 هزار بشكه در روز رسيد.

سينوپك، بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران مدت كوتاهي پس از معاف شدن چين از تحريم‌هاي امريكا در ماه نوامبر، خريد نفت از ايران را از سر گرفت. شركت ملي نفت چين هم در ماه دسامبر خريد نفت توليدي خود از ايران را از سر خواهد گرفت.

ژاپن و كره جنوبي هم خود را براي از سرگيري خريد نفت از ايران از اوايل سال 2019 اماده مي‌كنند.

انتظار مي‌رود هند خريد ماهانه نفت از ايران را در دوره معافيت از تحريم‌ها كه از ماه نوامبر آغاز شده، به 1.25 ميليون تن، معادل 9 ميليون بشكه محدود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون