• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4279 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي

وزير علوم از احتمال كمبود بودجه اظهار نگراني كرد

آموزش و پژوهش تحت تاثير كمبود بودجه

گروه اجتماعي

بودجه وزارت علوم در لايحه پيشنهادي بودجه سال 98 افزايش اندكي داشت كه با توجه به ميزان تورم سالانه و اينكه اگر تمامي منابع بودجه‌اي محقق نشود، بودجه واقعي اين وزارتخانه از سال 97 كمتر خواهد شد. به نظر مي‌رسد در صورت تحقق تمامي منابع بودجه در سال 98 باز هم نرخ تورم در نظر گرفته نشده و احتمال ايجاد مشكلاتي براي دانشگاه‌ها وجود دارد. در بودجه سال 98 با توجه به افزايش هزينه‌ها، افزايش استفاده دانشجويان از سلف‌سرويس‌ها، خوابگاه‌ها، هزينه طبخ و پخت غذاي دانشجويان، خدمات دانشجويي و فرصت مطالعاتي اعضاي هيات‌ علمي ممكن است مديريت دانشگاه‌ها براي سال ۹۸ با مشكل مواجه شوند، زيرا افزايش حدود ۱۴ درصدي بودجه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 98 نسبت به سال گذشته، پاسخگوي نيازهاي اين وزارتخانه نخواهد بود. مسوولان وزارت علوم مي‌گويند؛ پيشنهاد آنها براي افزايش بودجه به تفكيك دانشگاه‌ها، حدود ۹۰ درصد بوده ولي فقط افزايش ۱۴ درصدي براي دانشگاه‌هاي كشور منظور شده است. در اين رابطه با «منصور غلامي» وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت‌وگو كرديم. او نيز معتقد است با بودجه پيش‌بيني‌شده امكان توسعه كمي و كيفي دانشگاه‌ها وجود دارد. آنچه در پي مي‌آيد توضيحات وزير علوم، تحقيقات و فناوري درباره بودجه پيشنهادي اين وزارتخانه در سال آينده است:

در بودجه سال 98 ما شاهد اختصاص بودجه به وزارت علوم به‌ صورت عملكردي و بر اساس تعداد دانشجويان در مقاطع مختلف هستيم. كاهش تعداد دانشجويان در سال آينده در كاهش بودجه وزارتخانه موثر است؟

لايحه بودجه سال 98 در‌ واقع به‌ صورت بررسي عملكردي انجام و پيشنهاد شده است، يكي از آيتم‌ها تعداد دانشجويان است و در زمان تنظيم لايحه، آمار دانشجويان سال قبل در دسترس است و آمار دانشجويان جديد خيلي دقيق در دسترس نيست. لذا چيزي كه در بودجه است، خيلي تحت تاثير كاهش تعداد دانشجويان احتمالا قرار نمي‌گيرد. هرچند دانشجويان دولتي ما خيلي با كاهش شديد مواجه نبودند.

با اين حساب چندان در اين باره جاي نگراني نيست؟

در حقيقت در لايحه بودجه، بودجه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با توجه به محدوديت‌هايي كه در منابع مالي دولت وجود دارد، از رقمي كه براي ما گذاشته ‌شده و رشد اندكي كه براي ما اختصاص داده ‌شده در بودجه سال آينده نگران هستيم.

نگراني شما بيشتر در چه حوزه‌اي است؟

بيشتر در حوزه هزينه‌هاي جاري دانشگاه‌هاست كه جز حقوق و مزايا رقم قابل ‌توجهي افزايش نيافته است.

با اين بودجه امكان توسعه كمي و كيفي دانشگاه‌ها وجود دارد؟

ما جمعيت دانشجويي قابل ‌توجهي داريم و توسعه كمي دانشگاه‌ها در مقطعي به ‌صورت حركت جهشي اتفاق افتاده است. شايد توسعه و ايجاد دانشگاه‌ها مبتني بر برنامه نبوده است. يك بخش از ساماندهي آموزش عالي بر اين اساس است كه ما امكانات‌مان را بر اساس تامين نيازهاي نيروي انساني و كيفي‌سازي آموزش در دانشگاه‌ها توزيع كنيم و بر همين منوال، پژوهش هم تحت تاثير قرار مي‌گيرد. لذا آنچه در حال اتفاق افتادن است، بازنگري در ماموريت‌ها و راهبردهاي دانشگاه‌هاي كشور است. اكثر دانشگاه‌هاي دولتي ما برنامه راهبردي خود را تهيه و تنظيم كرده‌اند، ادامه فعاليت در رشته‌ها، مقاطع و دوره‌ها در قالب برنامه راهبردي و توضيحاتي كه لازم است ارايه شود، صورت خواهد گرفت. به خاطر همين هم در بررسي عنوان سرفصل‌هاي آموزشي و تعداد درس هم تجديدنظر خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون