• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4279 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي

تجمع دانشجويان در اعتراض به فوت يك زن كارتن‌خواب در شيراز

گروه اجتماعي| با گذشت 11 روز از كشف جسد يك زن كارتن‌خواب در شهر شيراز، جمعي از دانشجويان شيرازي در اعتراض به بي‌توجهي مسوولان شهرشان، شب سه‌شنبه را مقابل ساختمان شوراي شهر شيراز تا صبح در خيابان كارتن‌خوابي كردند و خطاب به مسوولان شهر پيام دادند كه تا زماني كه ظرفيت اسكان بي‌خانمان‌هاي شهر و بخصوص زنان بي‌سرپناه، افزايش نيابد، آنها به تجمع اعتراضي خود در خيابان ادامه مي‌دهند.

هفته دوم دي ماه، حسن همتي؛ مسوول روابط عمومي اورژانس فارس به ركنا خبر داد كه ساعت ۶ صبح روز يكشنبه ۹ دي ماه، با اعلام گزارشي به سامانه ۱۱۵ اورژانس مبني بر بيهوشي يك خانم در بازارچه فيل و جنب هتل پرهامي (دروازه سعدي شيراز) بلافاصله امدادگران به محل حادثه اعزام شدند كه با جسد بي‌جان وي مواجه شدند.

پيدا شدن جسد اين زن 45 ساله كارتن‌خواب موسوم به «گل‌بس» در دروازه سعدي و يكي از آسيب‌خيزترين مناطق شهر در جنوب شرق شيراز، اعتراضات گسترده‌اي را در فضاي مجازي رقم زد.

به دنبال انتشار اين خبر، هشتگ «گرمخانه براي گل‌بس» هم توسط انجمن غيردولتي «بنياد صلح پارس» در فضاي مجازي شكل گرفت.

عليرضا خليلي؛ مسوول روابط عمومي پزشكي قانوني فارس هم گفت كه اين زن، مشهور به «فريبا» و ساكن شيراز بوده كه با دستور مديركل پزشكي قانوني و به دليل حساسيت موضوع، علت مرگ به صورت ويژه در دست بررسي است.

حميدرضا محمدحسن‌پور، معاون خدمات شهري شهرداري شيراز هم در جلسه علني شوراي شهر شيراز در واكنش به انعكاس خبر فوت اين زن در شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كرد: «اين معتاد متجاهر بر اساس آمار اداره پيشگيري و ساماندهي آسيب‌ديدگان اجتماعي ۶۰ بار جمع‌آوري، ۷ مرتبه به كمپ اعتياد منتقل و ۲ مرتبه به زندان افتاده بود و بر اثر استفاده زياد مواد مخدر فوت كرده است.»

به دنبال اين اظهارات، ابتداي اين هفته بسيج دانشجويي ۱۰ دانشگاه شيراز در بيانيه‌اي خطاب به شهردار شيراز، مديركل اداره كل بهزيستي استان فارس و رييس سازمان مبارزه با مواد مخدر استان فارس، نسبت به بي‌توجهي مديران شهري و حمايتي استان در قبال فوت يك زن كارتن‌خواب بر اثر سرما انتقاد و در اين بيانيه اعلام كردند: «خبري اين روز‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي جمعي استان فارس دست به دست مي‌شود كه قلب هر انسان آزاده‌اي را به درد مي‌آورد. صبح روز 11 دي ماه ۹۷ جسد بي‌جان زن بي‌سرپناه و آسيب‌ديده از دام اعتياد در محله بافت قديمي شهر شيراز پيدا شد. گويا علت مرگ سرما‌زدگي اعلام شده و جان اين زن حدود ۵۰ ساله را در زمستان سرد شيراز گرفته است. گفتن از كارتن‌خواب‌ها، حاشيه‌هاي شهر، جمع‌آوري معتادان و متكديان، راه‌اندازي گرمخانه‌ها و... موضوعاتي است كه بار‌ها و بار‌ها مورد مطالبه جريان دانشجويي در سال‌هاي گذشته بوده است؛ اما امسال و در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در روز‌هاي ابتداي چله زمستان سرد، به جاي خبر‌هاي خوب از به بار نشستن آرمان‌هاي امام راحل مبني بر خدمت به محرومان و مستضعفان را بشنويم بايد جامه مشكي پوشيد و اعلام عزا كرد! آقايان مسوول، امروز شما كه بر مسند رياست تكيه زده‌ايد و در حوزه جغرافياي شما يك زن به دليل سرمازدگي و كارتن‌خوابي فوت مي‌كند، بايد در مشروعيت جايگاه خود شك كرده و اگر از شنيدن اين خبر توانستيد در كنار خانواده خود سر به بالين گذاشته و شب را راحت بخوابيد، در مسلمان بودن خود نيز شك كنيد! و اين را بدانيد با توجه به عملكرد تبليغاتي شما در خدمت به محرومان و مستضعفان با سرزدن‌هاي رسانه‌اي و تبليغي، اين مساله سر دراز خواهد داشت و قطعا مثل گذشته اين اولين مورد نبوده و آخرين هم نخواهد بود!»

دانشجويان معترض در ادامه اين بيانيه و خطاب به مديركل بهزيستي استان فارس، اين انتقاد را مطرح كردند كه چرا با وجود تجهيز مركز ماده ۱۶ براي نگهداري معتادان متجاهر يا خياباني، بهزيستي به بهانه نبود اعتبار خود را فقط مسوول نگهداري ۲۴۰ معتاد دانست و از پذيرش زنان معتاد بي‌خانمان خودداري كرده است . معترضان همچنين در ادامه اين بيانيه ضمن درخواست پيگيري و برخورد قاطع و قانوني با مسببان فوت يك زن بي‌خانمان بر اثر سرما و بي‌پناهي، خواستار تدابير مقتضي براي سازماندهي و اسكان كارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در گرمخانه‌هاي شهر به عنوان راه‌حل كوتاه‌مدت و حل ريشه‌اي و بلندمدت آسيب‌هاي اجتماعي شده و تاكيد كرده‌اند كه پيگيري حقوقي مقصران فوت يك زن كارتن‌خواب بر اثر سرمازدگي را براي خود محفوظ دانسته و طي نامه‌اي به دادستان عمومي و انقلاب شهر شيراز از مسوولان خاطي شكايت رسمي و حقوقي مي‌كنند.

در حالي كه بنا بر گزارش ايرنا از شيراز، ظاهرا اين شهر تاكنون از وجود گرمخانه محروم بوده، بلافاصله پس از انتشار رسانه‌اي و بازتاب گسترده اعتراضات در فضاي مجازي، مديركل بهزيستي فارس در واكنش به اعتراضات دانشجويي و انتقادات گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي، مدعي شده كه اتفاقا سرپناه‌هاي شبانه بهزيستي در محلات آسيب‌خيز شيراز، هر شب پذيراي تعداد زيادي از مردان و زنان معتاد بي‌خانمان است و اشاره‌اي هم به حادثه سال 1393 و هجوم افراد ناشناس به مركز كاهش آسيب واقع در محله «سنگ سياه» و اجبار به تعطيلي اين مركز به دليل اعتراضات مردمي داشته است.

شهرداري شيراز هم خبر داده كه از روز 15 دي ماه اقدام به ايجاد گرمخانه كرده و به ايرنا گفته كه امكان اسكان 100 كارتن‌خواب‌ در اين گرمخانه‌ها فراهم شده است.

اگرچه گرمخانه‌اي با ظرفيت 100 نفر، باز هم مي‌تواند به تكرار مرگ كارتن‌خواب‌هاي بي‌پناه منجر شود، چرا كه بنا بر مشاهدات «اعتماد»، شهر شيراز حداقل 5 محله آسيب‌خيز دارد و به دليل نزديكي به شاهراه ترانزيت مواد مخدر و همچنين بالا بودن تعداد مهاجراني كه از استان‌هاي جنوبي همچون خوزستان براي پيدا كردن شغل به شيراز مي‌آيند، تعداد معتادان بي‌خانمان در اين شهر بسيار بيشتر از 100 نفر است، چنانكه مدير اداره پيشگيري و ساماندهي آسيب‌ديدگان اجتماعي شهرداري شيراز هم طي روزهاي گذشته، تعداد كارتن‌خواب‌ها در شهر شيراز را حدود هزار نفر اعلام كرده و افزوده كه حدود ١٠درصد اين افراد را زنان تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون