• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4279 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي

مخالفت شوراي عالي شهرسازي با ساخت پلاسكو

گروه اجتماعي

10 روز ديگر آخر دي ماه مصادف است با دومين سالگرد حادثه پلاسكو؛ حادثه‌اي كه در آن نه‌تنها تعدادي از آتش‌نشان‌هاي حاضر در آن حادثه جان باختند بلكه قديمي‌ترين ساختمان بلندمرتبه كشور نيز فرو ريخت و با خاك يكسان شد و ده‌ها توليد‌كننده و فروشنده البسه‌هاي مختلف، عملا تا مرز ورشكستگي پيش رفتند. بعد از آن حادثه مالك اين ساختمان يعني بنياد مستضعفان قول داد كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن دوباره اين ساختمان را با رعايت اصول مهندسي بسازد و در اختيار مغازه‌دارهاي آن بگذارد. اما با اين حال هنوز با وجود گذشت 2 سال از وقوع اين حادثه، ساخت اين سازه در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. اين در حالي است كه بنياد مستضعفان اعلام كرده كه تابع قانون است و حاضر است با هر شرايطي كه شهرداري اعلام كند، اين ساختمان را دوباره بسازد و شهرداري هم چندي قبل اعلام كرد كه مشكلي براي صدور مجوز‌هاي قانوني ندارد و منتظر درخواست بنياد و ارايه مدارك آنها براي بررسي و صدور مجوزهاي لازم است. در چنين شرايطي روز گذشته شهردار تهران كه روزگاري خود در كسوت دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور، انتقادهاي زيادي را به چگونگي ساخت و فرآيند طراحي بناي جديد پلاسكو داشت، به صورت سرزده به همراه معاون شهرسازي و معماري شهرداري بازديدي از جريان عمليات ساخت اين مجموعه داشت. عبدالرضا گلپايگاني، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران كه در اين بازديد شهردار را همراهي مي‌كرد درحاشيه اين بازديد و در توضيح جزييات روند احداث دوباره ساختمان پلاسكو گفت: در ابتدا نظر شهرداري بر اين بود كه محل ساختمان پلاسكو با برگزاري مسابقه معماري، محلي براي تجليل از شهداي آتش‌نشان شود و يك يادماني براي حادثه پلاسكو باشد. بر همين اساس مسابقه اول معماري براي طراحي ساختمان جديد پلاسكو برگزار شد.

وي همچنين افزود: اما مشكلي بين بنياد مستضعفان به عنوان مالك و مستاجران و ذي‌نفعان ايجاد شد؛ چرا كه مستاجران اصرار داشتند ساختمان جديد در همان محل و به مانند ساختمان قبلي ساخته شود كه كشمكش بين بنياد و ذي‌نفعان طولاني شد و در نهايت تصميم گرفتند كه ساختمان جديد با همان سبك و سياق گذشته ساخته شود.

گلپايگاني با بيان اينكه در اين مدت بنياد مستضعفان حاضر شده بود كه پاركينگ مجاور ساختمان «اكبر» را به فضاي ساخت و ساز اضافه كند اما اين اتفاق نيفتاد، گفت: طرح ساخت پلاسكوي جديد در كميسيون ماده ۵ به تصويب رسيده و قرار شده است كه ساختمان جديد پلاسكو در ۱۵ طبقه و ۵ طبقه منفي ساخته شود.

وي با بيان اينكه با تصويب كليات طرح ساختمان جديد پلاسكو، مقرر شد كه تغييراتي نيز در معماري كلي ساختمان جديد ايجاد شود و بر همين اساس دوباره مسابقه معماري برگزار شد و در حال طي فرآيندها هستند، اظهار كرد: در چارچوب‌هاي تدوين شده مسابقه، قرار شده علاوه بر تامين خواسته مالكان به بحث يادمان شهدا هم توجه شود.

گلپايگاني در مورد ساختمان شمالي پلاسكو كه تخريب نشده بود نيز گفت: ساختمان شمالي زير نظر يك شركت مجرب در حال مقاوم‌سازي است و بخشي از مستاجران و صاحبان بعد از مقاوم‌سازي در اين ساختمان شروع به كار مي‌كنند. اما زهرا نژاد‌بهرام، عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران روايت ديگري از پلاسكو و دلايل تعويق در ساخت آن دارد. وي در اين باره گفت: بعد از مسائلي كه بين بنياد و شهرداري پيش آمد در نهايت پرونده ساخت اين مجموعه به كميسيون ماده 5 رفت. چرا كه ما معتقد بوديم كه چه از لحاظ ارتفاع و چه از منظر ميراث فرهنگي نمي‌توان با خواست بنياد مستضعفان موافقت كرد. از طرفي مالك ادعا مي‌كرد كه اگر تعداد طبقات رو و زيرزمين كم شود ديگر ساخت اين مجموعه نه براي وي صرفه اقتصادي دارد و نه مي‌تواند جوابگوي مالكان مغازه‌دارهاي پلاسكو باشد.

وي در مورد نتيجه تصميم كميسيون ماده 5 نيز گفت: در نهايت بعد از جلسات متعدد، كميسيون ماده 5 با ساخت 15 طبقه روي زمين و 5 طبقه زير زمين به جاي پلاسكو موافقت كرد. اما گويا باز هم اين، پايان اختلاف بين مالك و شهرداري و مراجع ذي‌صلاح نبود. نژادبهرام در مورد ادامه روند ساخت اين مجموعه گفت: ولي در ادامه مسير، شوراي عالي شهرسازي كشور با تصميم كميسيون ماده 5 مخالفت كرد و اين كميسيون هم مجبور شد مدارك خود را براي بررسي و اظهارنظر به دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي بفرستد و هم‌اينك منتظر اظهارنظر آنها هستيم. چون تا تصميم‌گيري‌هاي قانوني به قطعيت نرسد و نتيجه نهايي حاصل نشود، نمي‌توانيم مجوز ساخت پلاسكو جديد را صادر كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون