• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

چكيده چند خبر فرهنگي روز

سينماي ايران از نگاه ‌الاعرج تا سازهاي نامرغوب

گروه ادب و هنر

گشتي كوتاه در دنياي خبرهاي فرهنگي ادبي نشان‌ مي‌دهد كه رويدادهاي گوناگون در اين زمينه وجود دارد. در اين فرصت كوتاه بخش‌هايي از اين خبرها را مي‌خوانيد.

نظر نويسنده ‌الجزايري درباره سينماي ايران

واسيني الاعرج، نويسنده اهل الجزاير كه هم‌اكنون مهمان كشور ماست در ديدار با مديرعامل بنياد سينمايي فارابي گفت: تعداد خوانندگان ايراني كه كتاب‌هايم را مطالعه كرده‌اند قابل توجه است و تقريبا همه رمان‌ها را مطالعه كرده‌اند. اين نويسنده درباره جايگاه سينماي ايران هم گفت: هر چقدر سينماي ايران در انتقال ارزش‌هاي انساني و تمدني تلاش كند در نشان دادن چهره واقعي اين كشور موفق‌تر است. مي‌توان با شبكه‌هاي جهاني در ساخت فيلم مستند و داستاني همكاري كرد و اين ارزش‌ها و شاخص‌هاي فرهنگي در قدم اول به كودكان و در ادامه به مخاطبان دنيا منتقل شود.

آغاز دهمين دوره حراج تهران در هتل پارسيان

با خبر شديم كه قرار است در اين دوره از حراج هنري تهران، ۱۱۴ اثر از بيش از ۱۰۰ هنرمند چكش بخورد. در ميان آثاري كه براي فروش در اين رويداد عرضه شده‌اند، ۱۴ اثر مجسمه، ۷۵ اثر نقاشي، ۶ اثر عكس و ۱۹ اثر نقاشيخط وجود دارد. همچنين در ميان ۱۰۵ هنرمند حاضر در اين دوره حراج تهران با رويكرد معاصر، ۱۶ هنرمند درگذشته‌اند و ۸۹ هنرمند در قيد حيات هستند. چكش دهمين حراج تهران مانند چند دوره پيشين به دست حسين پاكدل است.

توضيح مستور پيرامون يك اتفاق ادبي

مصطفي مستور، نويسنده نام‌آشناي كشور ظاهرا از درج نامش در يك فهرس ت گله كرده و گفته است: «من اصولا به معناي متعارف و رايج آقايان، هرگز نويسنده‌اي «ارزشي و متعهد« نبوده‌ام و نيستم» او گفته است: «در اخبار خواندم كه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با هدف «تجليل از اهالي قلم متعهد و برجسته» در طرحي موسوم به «چهل قلم»، بدون اطلاع و هماهنگي با من، اسم بنده را به عنوان يكي از چهل نويسنده «متعهد و ارزشي» كه قرار است در ايام برگزاري چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي تقدير شوند.»

نظر ذوالنوري درباره سازهاي بي‌كيفيت

سعيد ذوالنوري سازنده پيشكسوت ساز تنبور گفته است كه متاسفانه نداشتن سواد كاري و اطلاعات صحيح در خصوص ساخت ساز تنبور مشكلاتي را در حوزه توليد اين ساز تاريخي در استان كرمانشاه به عنوان قطب توليد تنبور در ايران به وجود آورده است. ذوالنوري گفته‌ كه در سال‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم كارگاه‌هاي بسياري در زمينه توليد ساز تنبور در استان راه‌اندازي شده است. كارگاه‌هايي كه دانشي نسبت به پيشينه اين ساز ندارند و برخي از هنرمندان اين كارگاه‌ها به تنهايي در طول ماه بيش از 100 ساز توليد مي‌كنند. اين پيشكسوت سازنده تنبور كه بيش از چهل سال است در اين حوزه فعاليت مي‌كند، افزود: روستاي فش كنگاور يكي از مراكز توليد سازهاي سنتي در كرمانشاه و در كشور است و كارگاه‌هاي بسياري در اين روستا فعال و هنرمندان صنعتگر آن به توليد انبوه‌ سازهاي سنتي اقدام مي‌كنند، اما بخش اعظم آنچه مي‌سازند فاقد كيفيت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون