• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

انسولين نجات‌بخش شد

مرتضي ميرحسيني

تولد جك لندن: سال 1876 در اين روز، نويسنده امريكايي، جك لندن متولد شد. او در دوران كوتاه زندگي خود چند اثر مهم عرضه كرد كه «آواي وحش» مهم‌ترين آنهاست. «آواي وحش» داستان زندگي سگي به نام بوك از نژادي مختلط است كه او را از روستايش در نواحي گرم و آرام جنوبي مي‌ربايند و به مناطق سرد و يخ‌بسته شمالي مي‌برند. بعد از اين ماجرا، زندگي بوك دگرگون مي‌شود؛ بارها كتك مي‌خورد و گرسنگي را تحمل مي‌كند، اما بوك زنده مي‌ماند. به جاي تسليم و از پا افتادن، قوي‌تر مي‌شود و غريزه پنهان وجودش نيز رفته‌رفته جان مي‌گيرد. سگي كه زماني مطيع و اهلي بود، در گذر از ماجراهاي فراوان به حيواني درنده و وحشي تبديل مي‌شود و در وقت نياز و ضرورت، براي بقاي خود سگ‌هاي ديگر را مي‌كشد. در دوره‌اي از زندگي‌اش با مردي به نام تُرنتُن همراه مي‌شود و كمي آرام مي‌گيرد. اما سرخ‌پوست‌ها، تُرنتُن را مي‌كشند. بوك كه بعد از مرگ آخرين صاحب خود تنها مانده است براي هميشه دنياي متمدن را رها مي‌كند و به هدف پيوستن به گرگ‌هاي ديگر به دل جنگل مي‌زند. «آواي وحش» هم از نظر جذابيت و عمق مضمون و هم از حيث توصيفات زنده طبيعت وحشي، اثر تحسين‌برانگيزي است كه غبار زمان روي آن نمي‌نشيند. جك لندن با اين داستان به شهرت و اعتبار زيادي دست يافت و حتي دوره فقر و تنگدستي را هم پشت سر گذاشت، اما به آرامشي كه جست‌وجو مي‌كرد نرسيد. او چهل سال عمر كرد و زندگي غني و پرماجرايي داشت، اما تقريبا هميشه با دشواري و نگراني درگير بود.

بازداشت دختر مالكوم ايكس: سال 1995 در چنين روزي، قبيله شباز دختر مالكوم ايكس به اتهام دسيسه‌چيني براي قتل لوئيز فراخان دستگير شد. ماجرا به زندگي گروه‌هاي مسلمان امريكا و رقابت‌هاي پُرتنش و نه چندان سالم سران اين گروه‌ها برمي‌گشت. قبيله معتقد بود كه فراخان در قتل پدرش دست داشته و انتقام از قاتل، حق طبيعي و مشروع اوست. او اين فكر خود را با يكي از دوستان نزديك و قديمي‌اش در ميان گذاشت و اين دوست نزديك و قديمي هم به اميد جلوگيري از دردسرهاي احتمالي بعدي براي قبيله و خودش، موضوع را به اف‌بي‌آي اطلاع داد. قبيله مدتي در بازداشت ماند و بعد براي رسيدگي به اتهاماتش به دادگاه معرفي شد. قبيله پيش از صدور حكم قطعي، با مقامات دادستاني به توافق رسيد و به حضور در جلسات مشاوره و درمان براي سوءمصرف الكل و مواد مخدر متعهد شد. از اين‌رو، قبيله شباز از مجازات مرسوم براي اقدام به قتل نجات يافت. اشاره به اين موضوع هم ضروري است كه هرچند فراخان با كساني كه نقشه قتل مالكوم ايكس را طراحي كرده بودند نزديك و همنشين بود، گويا در ماجراي قتل هيچ نقشي نداشت و باور قبيله به همدستي او با قاتلان، باور درستي نبود. فراخان حتي به بازپرس پرونده گفت كه قبيله را بي‌گناه مي‌داند و صادقانه اميدوار است كه اين پرونده، محكوميت سنگيني براي دختر مالكوم ايكس به دنبال نداشته باشد.

حوادث ديگر در اين روز: زمين‌لرزه در هاييتي به مرگ حدود يكصد هزار نفر و خانه‌خرابي حدود چند صد هزار نفر ديگر منجر شد. (2010)؛ تبعيد لئون تروتسكي به قزاقستان؛ وي چندي بعد از شوروي اخراج شد. تروتسكي يكي از چهره‌هاي اصلي انقلاب اكتبر و به نوعي نفر دوم اين جنبش محسوب مي‌شد و از اين‌رو خيلي‌ها تبعيد و اخراج او را نشانه‌اي از انحراف انقلاب از آرمان‌هاي اوليه آن تفسير كردند (1928)؛ آزمايش موفق انسولين روي يك نوجوان كانادايي و نجات او از مرگ قطعي (1922)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون