بازي ويرانگر
نيوشا طبيبي
تهديدي باورنكردني و جديد عارض مردم جهان شده، ويروس خطرناكي كه از سنين كودكي در جان و روح فرزندان رسوخ ميكند و از آنها موجودات ديگري ميسازد. خطر جديد، بازيهاي آنلاين جمعي هستند. بهطور نمونه، بازي FORTNITE داستان نبردي است كه در آن جنگجوياني با بدنهاي ورزيده، لباسهاي رزمي بر تن دارند ولي نشانهاي تمسخرآميز مانند عروسكي كودكانه بر پشت حمل ميكنند. فضاي اين بازي به شركتكنندگان اجازه ميدهد در دنيايي مجازي وارد شوند و در شهري خيالي با يكديگر به جنگيدن بپردازند، آنها ميتوانند سنگر بسازند، خانهها و اشيا را تخريب كنند و مراحل مختلف را با پول بخرند. در اين بازي همه شركتكنندگان واقعي هستند و از اقصي نقاط دنيا در شهرهاي مجازي به نبرد با يكديگر مشغول ميشوند. فضاي شهر جنگ زده پر از رنگ و شادماني است و هيچ نشانهاي كه تنفري در بيننده ايجاد كند ديده نميشود. همهچيز براي ساعتها جلوي مانيتور نشستن طراحي شده است. حين بازي، شركتكنندگان ميتوانند با يكديگر به صورت مستقيم سخن بگويند، با مشاركت هم تيم تشكيل بدهند و يكديگر را راهنمايي كنند و اينها همگي جذابيت فوقالعاده و بيمانندي براي كودكان و نوجوانان به همراه دارد. خريد پوستهها (Skin) در اين بازي بسيار مهم است. حتي شركت سامسونگ يكي از مدلهاي توليدي خود را با پوسته ويژهاي از اين بازي عرضه كرده و شيفتگان به اين بازي گوشيها را فقط براي به دست آوردن پوسته ويژه اين شركت خريداري ميكنند! سازندگان هر مدت يك بار با تغيير سناريوي بازي، علاقهمندان را غافلگير ميكنند تا جذابيت كار از دست نرود و آنها پاي مانيتورها بمانند و خيره و خيرهتر شوند! حجم عظيم كالاهايي كه با اين بازي وارد بازار شدهاند اعم از كالاهاي نرمافزاري مانند پوستهها و مراحل بازي و كالاهاي قابل لمس مانند لباسها، عروسكها، صندلي مخصوص بازي و حتي لپتاپهاي ويژه «گيمرها» بازار عظيمي را روي توليدكنندگان گشوده است. طراحان بازي با تاثير عميقي كه بر مصرفكنندگان كودك و نوجوان خود ميگذارند، آنها را به سلولي براي خريد كالا و مصرف محصولات خود براي سالهاي طولاني تبديل ميكنند. تاثير ويرانگر اين بازيها فقط در عرصه مصرف نيست. بسياري از كودكان و نوجوانان در سراسر گيتي ديوانهوار آلوده اين شعبده جديد سرمايهداري غرب شدهاند و بدون خواب و خوراك و بيهيچ ارتباط انساني طبيعي، دور از جمع خانواده به صفحه مانيتور و تلويزيون خود خيره ماندهاند و در اين جنگ مجازي درگير هستند. امروز در شرق و غرب عالم بسياري از پدران و مادران نگران بيمارياي هستند كه فرزندانشان را آلوده و آلودهتر ميكند، ارتباط عاطفي بين آنها را قطع كرده، موجب بروز اختلالات شديد روحي و رواني و سوءتغذيه و بيخوابي شده. خشونت رفتاري، از دست دادن مهارتهاي زندگي طبيعي و واقعي، عدم تحمل شكست و پرخاشگري از ديگر پيامدهاي اعتياد به اين بازيها هستند. هر دور اين بازي ممكن است ساعتها به طول انجامد و به دليل آنلاين بودن امكان توقف بازي وجود ندارد و بازيگر تمايل دارد تا آخر نبرد ادامه دهد. خطر اين بازيها بسيار جدي است. خانوادههايي كه كودكاني در سنين رشد دارند، بايد نسبت به ورود اين بازيها به خانهها آگاه باشند. طراحان اين برنامهها موشكافانه و بسيار بيرحمانه ترفندهاي رواني و تبليغي را به كار ميگيرند تا كودكان و نوجوانان را به توليداتشان آلوده و وابسته و «معتاد» كنند. اين بازيها به سادگي كيان خانواده و سلامت رواني فرزندان و به تبع آنها امنيت رواني پدران و مادران را هدف گرفتهاند و آسايش خانوادههاي بسياري را سلب كرده و پول هنگفتي از مردم سراسر جهان سرقت ميكنند.