• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

نگاه ملي به پرونده هسته‌اي

ناصر ايماني

در حال حاضر مهم‌ترين موضوع در مورد پرونده هسته‌اي اين است كه ما به اين پرونده نگاه ملي داشته باشيم و اين پرونده را در راستاي منافع ملي ارزيابي و بررسي كنيم. بحث هسته‌اي ايران موضوع ديروز و امروز نيست بلكه از مطرح شدن آن بيش از 10 سال مي‌گذرد كه البته در اين مدت با برخوردهاي جناحي و گروهي هم رو به رو بوده است.
ما بايد از جناحي و گروهي كردن اين پرونده خودداري كنيم و نبايد به نگاه‌هاي جناحي و سياسي در اين پرونده دامن بزنيم. كساني كه به اين موضوع دامن مي‌زنند، بايد توجه كنند كه موضوع هسته‌اي ايران با منافع ملي كشور گره خوره است و تخريب آن منافع ملي را به خطر خواهد انداخت. بايد اين موضوع را آموزش بدهيم كه برخورد ما با موضوعات مختلف هم در حوزه‌هاي سياسي و هم ساير حوزه‌ها مثل اقتصادي، اجتماعي يا حتي فرهنگي با نگاه ملي همراه باشد. جناحي كردن موضوعات ملي تخريب كننده است و حتي مي‌تواند به ضرر كساني باشد كه در جناح موافق قرار دارند. اتهام‌زني منتقدين در پرونده‌هايي كه جنبه منافع ملي دارد قطعا مي‌تواند مخرب باشد. البته كه اين موضوع نياز به تربيت و آموزش سياسي دارد. متاسفانه در حال حاضر در پرونده هسته‌اي برخوردهاي جناحي صورت مي‌گيرد كه البته عمدتا منتقدين روند طي شده در اين پرونده هم از جناحي مشخص هستند. جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي مختلف بايد با در نظر گرفتن اين موضوع كه مساله هسته‌اي موضوعي ملي است در پيشبرد آن همراه شوند و حتي اگر منتقدين از يك خاستگاه جناحي خاص نقد مي‌كنند، ديگران وظيفه دارند اين انتقادات را از خاستگاه جناحي بررسي نكنند. اگر اين پرونده موفق شود همه اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در آن ذي نفع هستند و اگر شكست بخورد همه آسيب مي‌بينند. از سويي مرتبط بودن اين موضوع با منافع ملي ايجاب مي‌كند كه اگر انتقادي وجود دارد محترمانه و با ادبياتي فاخر صورت پذيرد و در فضايي محترمانه هم پاسخ داده شود.
هم منتقد با ادبيات فاخر نقد كند و هم مخاطب انتقاد بايد محترمانه پاسخ دهد ولو اينكه منتقد از حد و حدود يك انتقاد سازنده خارج شود، گرچه اين موضوع به تربيت سياسي احتياج دارد كه البته آرام آرام و به مرور زمان اتفاق مي‌افتد اما پرونده هسته‌اي موضوع خوبي براي تمرين اين تربيت سياسي است و از آن جايي كه هر دو جناح قبول دارند كه اين پرونده ملي است و ما حقي داريم كه الان به دنبال احقاق آن هستيم و با اين بيانيه مطبوعاتي اخير بخشي از اين حق را هم گرفته ايم مي‌توان نتيجه گرفت كه هيچ كدام از جناح‌ها اختلافي در اصل موضوع ندارند بلكه در روش‌هاست كه اختلاف نظر وجود دارد.
با آموزش نگاه ملي به برخي موضوعات از جمله پرونده هسته‌اي و دخيل نكردن نگاه سياسي و جناحي و همچنين تعامل گروه‌هاي مختلف، اين اختلاف نظرات در روش‌ها هم تا حدي برطرف خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون