• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

لوزان از دريچه احزاب

حزب اراده ملت ايران تفاهم هسته‌اي را تبريك گفت

حزب اراده ملت ايران در پيامي حل و فصل ديپلماتيك و سياسي برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و دستيابي به تفاهم را به مردم تبريك گفت. در پيام حزب اراده ملت ايران (حاما) آمده است: عبور هوشمندانه، عقلاني و مسوولانه از مسير پر‌مانع مذاكرات هسته‌اي بار ديگر جايگاه و منزلت واقعي ايران اسلامي را براي جهانيان نمايان ساخت و در جهت تامين منافع ملي نقطه عطفي در مسير ديپلماسي ايراني شد. ضمن تبريك به مناسبت دستيابي دولتمردان ايراني براي يافتن راهكارهاي حل مساله هسته‌اي، حزب اراده ملت ايران مراتب قدرداني خود را ازتلاش‌هاي دولت و ديگر دست‌اندر‌كاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، به ويژه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اعلام كرده و در راه رسيدن به آرمان‌هاي بزرگ اسلامي و انقلابي، براي تمامي مسوولان كشور عزيزمان آرزوي توفيق و سربلندي دارد.
 (تسنيم)

تقدير مردم‌سالاري از مهارت ديپلماسي مقتدرانه

با پايان گرفتن مذاكرات لوزان و صدور بيانيه مشترك ايران و كشورهاي 1+5 حزب مردم‌سالاري در نامه‌اي با امضاي مصطفي كواكبيان، دبيركل اين حزب از تيم مذاكره‌كننده تقدير كرد.در نامه حزب مردم‌سالاري تجاوز وحشيانه حاكمان آل‌سعود به مردم مظلوم يمن محكوم شده و بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي كشورهاي اسلامي جهت مقابله با منويات رژيم صهيونيستي و قطع هرچه سريع‌تر حملات متجاوزانه عربستان به كشور اسلامي يمن درخواست شده است. در اين نامه كه خطاب به محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان نوشته شده آمده است: خوشبختانه براي اولين‌بار است كه كشورهاي عضو گروه 1+5 در قالب برنامه جامع اقدام مشترك حاضر شده‌اند حق برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را با صراحت به رسميت بشناسند و چنين نتيجه‌اي قطعا با كوشش‌هاي خستگي‌ناپذير تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و به كارگيري همه ظرفيت‌هاي ديپلماسي مقتدرانه ايران در طول يك‌سال و نيم گذشته حاصل شده؛ لذا اين افتخار و پيروزي بزرگ و فراموش ناشدني را تبريك گفته و مراتب تقدير و تشكر اينجانب و اعضاي حزب مردم‌سالاري را از جنابعالي و ساير همكاران تقديم مي‌دارم. البته موفقيت مذكور قطعا با‌‌ همان راهبرد «مقاومت انقلابي» همراه با «نرمش قهرمانانه» بوده كه از‌‌ همان ابتداي شروع مذاكرات از سوي مقام معظم رهبري ترسيم شد. كمااينكه درايت رياست محترم جمهوري در اين موفقيت بزرگ غيرقابل انكار است و قطعا همه ما بايد اين پيروزي‌ها را ناشي از توانمندي دانشمندان و فداكاري‌هاي شهداي هسته‌اي و پشتيباني ملت سرافراز ايران و همدلي و همزباني ملت و دولت بدانيم. كواكبيان در ادامه اين نامه نوشته است: در حقيقت علاوه بر اعتراف به بي‌ثمر بودن تحريم‌ها و تعهد كشورهاي غربي براي لغو تحريم‌ها، موضوع تعهد براي عدم وضع تحريم‌هاي جديد در موضوع هسته‌اي نيز از ديگر اهداف قطعي مذاكرات هسته‌اي بوده كه به نظر مي‌رسد تنها با پذيرش اين واقعيت از سوي غربي‌ها كه ايران اسلامي به دنبال بمب هسته‌اي نيست، حاصل شد و اين روند نيز تنها از طريق مذاكرات پيچيده و فني و تفهيم اهداف صلح‌آميز هسته‌اي امكان‌پذير شده كه از اين جهت نيز بايد از همت و مهارت كم‌نظير جنابعالي و همكاران‌تان، آن هم در برابر ديپلمات‌هاي مدعي كشورهاي پيشرفته تقدير و تشكر جدي به عمل آيد.  (ايلنا)

موفقيت بي‌سابقه

در ادامه واكنش چهره‌ها و فعالان سياسي ايراني به بيانيه لوزان يكي از اعضاي اصلي حزب كارگزاران گفت: براي اولين بار در تاريخ روابط بين‌الملل يك نظامي كه مورد هجمه قدرت‌هاي زورگوي دنيا قرار داشت، توانسته‌ است با حفظ سطح خوبي از فناوري هسته‌اي و حفظ همه تاسيسات، بار سنگين تحريم‌ها را از روي دوش ملت بردارد. حسين مرعشي با اشاره به بيانيه مشترك لوزان آن را يك اقدام مبارك براي كشور، نظام و انقلاب اسلامي دانست و اظهار داشت: ان‌شاءالله همه نيروهاي سياسي از جناح‌هاي مختلف كمك كنند تا دولت اين مسير را با خردمندي كه از آن سراغ داريم پيش ببرد و منافع نظام را تامين كند. اين عضو حزب كارگزاران تصريح كرد: ما بايد اين مساله را با عراق كه تاسيسات هسته‌اي‌اش توسط اسراييل بمباران شد، با كره شمالي كه سال‌ها در تحريم سنگين قرار دارد و نمي‌تواند تحريم‌ها را كاهش دهد و همچنين ليبي كه مجبور شد تمام تاسيسات خود را بار كشتي كند و به اروپا بفرستد مقايسه كنيم و بدانيم ما براي اولين بار شاهد چنين موفقيتي در زمينه هسته‌اي هستيم. وي با تاكيد بر اينكه اين افتخار منحصر به دولت نيست و مربوط به نظام، رهبري و ديپلمات‌هاي كشور است كه با قدرت‌هاي بزرگ گفت‌وگو و تعامل كردند، گفت: آنها توانستند در اين تعامل سطح خوبي از فناوري هسته‌اي را حفظ كرده و در عين حال تحريم‌ها را نيز لغو كنند كه از اين رو افتخار جمهوري اسلامي را به رهبري تبريك مي‌گوييم. (فارس)

ابهامات به روايت اصولگرايان

يك عضو جمعيت ايثارگران از نقاط ضعف توافق لوزان را ابهامات موجود در آن برشمرد و گفت: بازرسي‌ها بايد فقط در سطح هسته‌اي صورت گيرد نه اينكه امنيت و استقلال ما را زير سوال ببرد و تيم مذاكره‌كننده بايد اين موضوع را روشن‌تر كند. لطف‌الله فروزنده، عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، با اشاره به توافق لوزان اظهار داشت: آنچه در اين توافق براي ما مستند است اظهارات تيم ايراني و رييس‌جمهور است هرچند كه اين سخنان با اظهارات مقامات امريكا تفاوت دارد. فروزنده با بيان اينكه ابعاد اين توافق بايد روشن شود، ادامه داد: مهم اين است كه حق غني‌سازي ما را به رسميت بشناسند، مطابق نيازها توليد داشته باشيم و تحقيق و توسعه را نيز ادامه دهيم كه تيم ايراني مدعي است اين موارد ادامه دارد. اين فعال سياسي از نقاط ضعف توافق لوزان را ابهامات موجود در آن برشمرد و گفت: بازرسي‌ها بايد فقط در سطح هسته‌اي صورت گيرد نه اينكه به‌گونه‌اي باشد كه امنيت و استقلال ما را زير سوال ببرد از اين رو تيم مذاكره‌كننده بايد اين موضوع را روشن‌تر كند. وي ضمن قدرداني از زحمات تيم مذاكره‌كننده ايراني و اعلام اعتماد كامل به آنها تصريح كرد: اگر تحريم‌ها برخلاف آنچه اوباما و كري از لغو گام‌به‌گام آن سخن گفتند به طور يكجا برداشته شود، قدم خوبي در مذاكرات برداشته شده است. فروزنده به تفاوت متن ايران و امريكا در توافق لوزان اشاره كرد و گفت: اين نشان مي‌دهد امريكا دست از حقه‌بازي برنداشته است و ما صحبت‌ها و مواضع تيم ايراني را قبول داريم بنابراين بايد به اين سوال جواب دهند كه چه تضميني وجود دارد كه اگر ما همه اين كارها را انجام داديم، تحريم‌ها برداشته شود؟ (فارس)

انتقاد يك عضو موتلفه

مسوول بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي گفت: اگر قرار باشد تحريم‌ها مبتني بر نظر جان‌ كري و اوباما يعني پس از راستي‌آزمايي توسط آژانس به شكل گام ‌‌به گام صورت گيرد، مخالف نظر رهبري بوده و قابل توافق نيست. حميدرضا ترقي، مسوول بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي در گفت‌وگو با اشاره به امضاي بيانيه مشترك لوزان به تبيين چرايي تفاوت متن ايران و امريكا در اين توافق پرداخت و اظهار داشت: علت تفاوت در اين است كه غرب و ايران در برداشت از اين بيانيه سعي كردند آنچه مربوط به دريافت‌ها و بردهاي خود است را پررنگ كرده و برد طرف مقابل را حتي‌الامكان نقل نكنند. ترقي ادامه داد: اگر به برد طرفين دقت شود مشخص است كه سياست برد- برد جمهوري اسلامي بيشتر خود را نشان مي‌دهد اما با اين وجود در بررسي توازن اين بيانيه درباره آنچه داده و گرفته‌ايم، ان‌قلت‌هايي وجود دارد كه مربوط به ابهامات بيانيه است و بايد برطرف شود. مسوول بين‌الملل حزب موتلفه با اشاره به اظهارنظر مقامات امريكايي مبني بر لغو گام به گام تحريم‌ها در حالي كه تيم ايراني بر لغو يك‌باره تحريم‌ها پس از توافق تاكيد دارد، گفت: اگر براساس نظر آقاي ظريف متن توافق تنظيم شود، پس از امضاي توافق تحريم‌ها لغو و نظر رهبري محقق مي‌شود و اين به معناي رعايت خط قرمزها خواهد بود. وي تصريح كرد: اما اگر تحريم‌ها مبتني بر نظر جان‌كري و اوباما يعني پس از راستي‌آزمايي توسط آژانس به شكل گام‌‌به‌گام صورت گيرد مخالف نظر رهبري بوده و قابل توافق نيست. (فارس)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون