• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

جلسات موتلفه با پايداري ادامه دارد

تلاش اصولگرايان براي انسجام

گروه احزاب| اصولگرايان در تلاش براي انسجام حداكثري به سر مي‌برند. آنها مي‌خواهند از تندرو‌ترين تا معتدل‌ترين فعالان اصولگرا را زير يك چتر واحد جمع كنند تا در قامت پيكره‌اي واحد به رقابت با  رقيب نسبتا منسجم اصلاح‌طلب بپردازند.
تلاش‌هاي اصولگرايان در سال گذشته تا حدودي باعث نزديكي طيف‌هاي راديكال و سنتي اصولگرا به يكديگر شد. البته اينكه كدام طيف گام‌هاي بلندتري براي نزديكي به ديگري برداشته سوالي است كه بر اساس شواهد موجود حركت سنتي‌ها به سمت نواصولگرايان را بيشتر نمايش مي‌دهد. اظهارات متعدد محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان امام و رهبري مبني بر ائتلاف با تندروها و جلسات مكرر موتلفه‌اي‌ها با اعضاي شاخص جبهه پايداري در حالي است كه از سوي پايداري‌ها سيگنال‌ها و شواهد دال بر وحدت كمتر بروز مي‌كند. به هر روي هر كدام از اين دو طيف كه قصد نزديكي به ديگري داشته باشد در نتيجه تفاوت چنداني ندارد. آنچه مهم است همگرايي اصولگرايان در انتخاباتي است كه به گفته خودشان به دليل عزم راسخ رقيب اصلاح‌طلب، شرايطش با ديگر ادوار انتخابات متفاوت است. اصولگرايان در طول ماه‌هاي گذشته تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا زمينه‌هاي شكل‌گيري ائتلاف را فراهم كنند اما تشكيل حزب از سوي لاريجاني و عدم تضمين‌هاي كافي از سوي پايداري براي پايبندي قطعي به نتيجه ائتلاف كار آنها را سخت كرده است.

دو چالش بزرگ

از يك سو مرزبندي لاريجاني با تندروها كاملا روشن است و از ديگر سو او آخرين كانديداي رسمي جامعه روحانيت مبارز در يك انتخابات رياست‌جمهوري بود. پس از سال 84 كه جامعه روحانيت اثباتا كانديداي خود را معرفي كرد ديگر نتوانست روي يك كانديدا به اجماع برسد.
حال اگر جامعه روحانيت به عنوان يكي از پايه‌هاي اصولگرايي بخواهد قيد لاريجاني را بزند و با پايداري‌ها به ائتلاف برسد ريسك بزرگي كرده است و از ديگر سو در صورت جلب رضايت لاريجاني و خط كشيدن دور پايداري‌ها باز هم ممكن است از اين عدم‌انسجام آسيب‌هاي جدي متوجه جريان اصولگرايي شود. آنها طي ماه‌هاي آينده تمام تلاش خود را به كار خواهند بست تا مجبور به انتخاب ميان لاريجاني و پايداري نشوند. شايد راه‌حلي ميانه بيابند تا هم لاريجاني را راضي كنند و هم به ائتلاف با پايداري‌ها برسند. اما آيا اين راه‌حل اساسا وجود دارد؟ اين سوال سختي است كه ذهن بزرگان اصولگرا را به خود مشغول داشته است. مساله بعدي اصولگرايان نبود تضمين‌هاي كافي براي پايبندي پايداري به نتيجه ائتلاف و خروجي آن است. تجربيات گذشته اصولگرايان در مواجهه با پايداري‌ها نشان داده كه آنها پتانسيل خراب كردن بازي اصولگرايان را در دقيقه نود دارند و اگر ائتلاف با آنها به قيمت از دست دادن نيروهاي موثر معتدل نظير لاريجاني، ناطق، قاليباف، رضايي و ولايتي تمام شود و در دقيقه نود همين ائتلاف با ضربه‌هاي سهمگين مواجه شود آن وقت اصولگرايان با وجود تمام تلاش‌هاي قابل احترام پيش از برگزاري انتخابات بازنده خواهند بود.
زمان انتخاب كانديداها
در ادامه تلاش‌هاي مداوم اصولگرايان بزرگان حزب موتلفه نشست‌هاي مكرري با نحله‌هاي مختلف اصولگرايي برگزار كرده‌اند. روز گذشته هم محمدنبي حبيبي، دبيركل موتلفه با بيان اينكه تعيين نامزدهاي نهايي اصولگرايي در نيمه اول سال انجام نمي‌شود، گفت: جلسات مستمر ما با گروه‌هاي اصولگرا اعم از ايثارگران و پايداري تا حصول نتيجه نهايي ادامه خواهد داشت. براساس خبري كه روز گذشته مهر منتشر كرد حبيبي در پاسخ به اين سوال كه آيا در سال جديد جلسات موتلفه با ديگر گروه‌هاي اصولگرايي هنوز در سطح راهبردي پيگيري مي‌شود يا ورود به مصداق‌ها آغاز شده است؟ اظهار كرد: ما مهم‌ترين مصاديق انتخاباتي را تعيين نامزدها مي‌دانيم؛ اما امروز كه 11 ماه تا انتخابات مجلس دهم مانده است اصولا هنوز بر روي تعيين مصاديق ورود پيدا نكرده‌ايم. وي افزود: البته مطالعاتي در حزب موتلفه در سراسر كشور در حال انجام است اما اينكه به مصداق خاصي رسيده باشيم هنوز نه ضرورتي دارد و نه كار روز انتخاباتي است.

باب مذاكره باز است

حبيبي گفت: ما كار را در مورد ارتباط، هماهنگي و ائتلاف ميان اصولگرايان از سال گذشته آغاز كرده بوديم و آن را طبيعتا با وسعت بيشتري در سال جاري ادامه خواهيم داد. دبيركل موتلفه تاكيد كرد: ما در مذاكرات و ملاقات‌هايي كه به خصوص با جمعيت ايثارگران و جبهه پايداري انجام شده است، توافقات خوبي بر روي كليات موضوعات داشتيم اما ورود به جزييات و مصاديق در ماه‌هاي آينده انجام خواهد شد. وي با بيان اينكه در مورد مصاديق اگر قبول كنيم كار اصلي در اين خصوص تعيين نامزدهاست گفت: طبيعتا در نيمه اول سال جاري اين امر انجام نمي‌شود، البته مطالعات گروه‌ها و تشكل‌ها روي افراد ممكن است از همين نيمه اول سال آغاز شود اما تعيين نهايي نامزدها در نيمه دوم سال جاري صورت خواهد گرفت. حبيبي خاطرنشان كرد: اصولگرايان براي تعيين نامزدها يا به‌صورت ائتلاف وارد ميدان انتخاب مصداق مي‌شوند يا خودشان به تنهايي تعيين مصاديق خواهند كرد. دبيركل حزب موتلفه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ديدارهايي كه به زودي با گروه‌هاي اصولگرايي خواهيد داشت چه زماني خواهد بود تصريح كرد: ما اصولا باب مذاكره براي ائتلاف را با تمام اصولگرايان كشور باز نگه داشتيم و معتقديم كه هر اقدامي كه براي تحقق اين ائتلاف صورت بگيرد مي‌تواند به‌طور كلي اقدام مثبتي به نفع جريان اصولگرايي باشد. وي تاكيد كرد: ما خودمان را محدود نكرديم كه با چه افراد و گروه‌هايي از اصولگرايان باب مذاكره را باز كنيم و ادامه دهيم. حبيبي با اعلام اينكه اصولگرايان در ايام عيد جلسات خاصي را برگزار نكردند خاطرنشان كرد: ما سال گذشته با آيت‌الله يزدي و آيت‌الله موحدي‌كرماني و همچنين با برخي تشكل‌هاي اصولگرايي ديدار و جلساتي داشتيم و مشابه همان اقدامات را در سال جاري خواهيم داشت. دبيركل حزب موتلفه تصريح كرد: جلسات مستمر ما با گروه‌هاي اصولگرا اعم از ايثارگران و پايداري تا حصول نتيجه نهايي ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون