• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

صداهايي از كيهان كلمات

نيلوفر صادقي| فرصت كميابي است، همنشيني با 21 ستاره از ستاره‌هاي كهكشان ادبيات آلمان در يك دفتر آن هم به ميزباني محمود حدادي. در يادداشت ابتداي كتاب آمده كه چينش 24 داستان اين مجموعه مبناي تاريخي دارد و مترجم براي انتخاب گريزي به نهضت روشنگري زده و در ادامه سراغ قرن بيستمي‌ها رفته است. اول راه با ملانصرالدين آلماني‌ها، تيل اويلن- اشپيگل آشنا مي‌شويم كه ويژگي لطيفه‌هايش رندي در پناه زبان است و در آخرين منزل همراه بوتو اشترائوس و قصه‌واره‌هاي‌ او دفتر را مي‌بنديم. بين راه هم هاينريش و توماس مان، دورنمات، برشت، موزيل، ريلكه و ديگران به ما مي‌پيوندند تا از راز ظلم و بي‌كنشي و انزوا بگويند و بر ضرورت مبارزه طبقاتي تاكيد كنند و واژگوني مناسبات انسان و مالكيت را يادآور شوند .

بيروت بستر ناكامي‌ها

نازيلا دليرنيا|«بيروت 75» با داستان دو جوان سوري شروع مي‌شود كه در آرزوي ثروت و شهرت و آزادي به سوي بيروت مي‌روند و در ابتداي سفر با يكديگر آشنا مي‌شوند. در خلال داستان شخصيت‌هاي ديگري نيز وارد مي‌شوند اما همه‌ آنها در يك چيز مشتركند: بيروت كه روزي براي‌شان اتوپيا بود، تبديل مي‌شود به بستر ناكامي‌ها. غاده السمان در اين رمان كوتاه حال و هواي سال‌هاي پيش از جنگ را در لبنان به تصوير كشيده، همه‌ چيز بحراني و در كشمكش است. اوج اين كشمكش را زماني مي‌توان يافت كه ياسمينه شخصيت دختر داستان كه گرفتار عشق نمر، پسر ثروتمند يك سياستمدار شده، بنا بر مصالح سياسي ناديده گرفته مي‌شود و در نبود حاكميت قانون شخصيت ديگر داستان، طعان كه تحصيلكرده داروسازي است، قرباني خشم و كين قبيله‌اي مي‌شود و كار شخصيت ديگر داستان به جنون مي‌كشد، جنوني كه با حال و هواي شهر نيز بي‌ارتباط نيست.

بي‌زماني

ياسمن خليلي‌فرد|«چه كسي باور مي‌كند رستم» تداعي‌كننده همان جهان مورد علاقه روح‌انگيز شريفيان است؛ همان فضاسازي آشنايي كه علاقه‌مندان به كتاب‌هاي او نيز قطعا دوستش خواهند داشت. اين كتاب را مي‌توان در گونه ادبيات مهاجرت طبقه‌‌بندي كرد. شريفيان در اين اثر، بي‌هويتي انسان مدرن را به چالش مي‌كشد؛ مساله‌اي كه حتي در چند اسمي بودن شخصيت اصلي داستان نيز متجلي شده‌ است. داستان آدم‌هايي را روايت مي‌كند كه ميان سنت و مدرنيته سرگردانند و همين تقابل به رويدادهاي قصه جذابيت و به روايت او ريتم مي‌بخشد.

روايت رازآلود و متن روان كتاب همان‌قدر براي مخاطب جذاب خواهد بود كه بي‌زماني مطبوع جاري در فضاي داستان. شريفيان مرزهاي زمان را شكسته و كاراكترهاي او مدام ميان گذشته و حال در حركت‌اند. با آنكه «چه كسي...» اثري رئاليستي‌ است اما عشق پررنگ شخصيت اصلي به كاراكتري به‌ نام رستم وجوه شاعرانه اثر را پررنگ كرده است.

احساسات سرگردان

نيلوفر شيخ‌لر|رمان «روزها و روياها» پيام يزدانجو، روايت سرخوشي‌ها و سرخوردگي‌هاي نسل امروز است. رماني بديع با سبكي متفاوت از همنشيني ادبيات و فلسفه و هنر، با ويژگي تغزلي نثر كه ماجرايي عاشقانه را به دوش مي‌كشد. شخصيت‌هاي داستان در تقابل آرمان‌ها با احساسات شخصي، عشق و منطق، اشراق و انديشه، نياز و گريز، همواره در احساسات خود سرگردان مي‌شوند. آيا همواره انتخاب‌هاي‌مان موجب پشيماني‌اند؟ شايد بسان كلماتي كه كتاب با آن آغاز مي‌شود: «هر عشقي يك شكست و يك پيروزي است، شكست انديشه از اشتياق و پيروزي اميد بر آگاهي». يزدانجو در اين رمان همچون كاوشگري از خلال عاشقانه آرش و بيتا، وجوهي پنهان از مهاجرت، انزوا و در يك كلام زندگي معاصر را پيش چشمان‌مان مي‌گشايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون