• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4294 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ بهمن

چرايي افزايش قيمت گوشت به روايت حجتي

وزير جهاد كشاورزي در برنامه نگاه يك: 90 تا 94درصد گوشت موردنياز كشور از داخل تامين مي‌شود.

محمود حجتي در ادامه سخنان خود با يادآوري اينكه «در شرايط سختي به‌سر مي‌بريم» درباره علل افزايش قيمت گوشت گفت: عوامل دروني و بيروني از جمله افزايش قيمت ارز موجب اين افزايش قيمت شده است.

وي با اعلام اينكه بخش محدودي از گوشت در مرزهاي غربي و جنوبي قاچاق مي‌شود، اضافه كرد: اما همين قاچاق كم موجب قيمت‌گذاري در آنجا مي‌شود. لاشه گوشت گوسفند در شهر سليمانيه عراق كيلويي 16 هزار دينار معادل حدود 128 هزار تومان، خريد و فروش مي‌شود و در جنوب نزديك مرز كويت هم اين گوشت، قيمت‌گذاري مي‌شود و اين كشف قيمت موجب اثرگذاري به‌ روي قيمت داخل مي‌شود. اين اتفاق، مقطعي است و در پي راهكار حل اين مشكل هستيم.

حجتي با بيان اينكه قيمت گوشت گوسفند زنده از كيلويي 25 هزار تومان نبايد بيشتر باشد، گفت: باتوجه به اين قيمت لاشه گوسفند براي مصرف‌كننده بايد كيلويي 55 تا 60 هزار تومان باشد.وي افزود: قيمت دلار اثر تبعي گذاشت همچنين كاهش عرضه فصلي بر افزايش قيمت اثر گذاشت.حجتي با تاكيد بر اينكه مسوولان براي حل اين مشكل دغدغه دارند، گفت: در 10 ماه امسال واردات گوشت گرم، 20درصد از 12 ماهه پارسال بيشتر بود و تا پايان سال اين رقم به افزايش
40 تا 50درصد خواهد رسيد.وي ادامه داد: گوشت‌هاي وارد شده در ميادين ميوه و تره‌بار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي زيرنظر ستاد تنظيم بازار در حال عرضه است اما پاسخگوي همه نياز و تقاضاي كشور نيست.حجتي درباره قاچاق دام مولد هم گفت: متاسفانه سوداگري وجود دارد و كم‌وبيش انجام مي‌شود اما در حدي كه شايعه شده است زياد نيست.وي اضافه كرد: در دام سبك سياستي را در سال‌هاي اخير پيگيري كرديم كه دام‌هاي دو و سه‌قلوساز را ترويج كرديم.حجتي با اعلام اينكه «حدود 90 ميليون واحد دامي داريم كه شناسنامه‌دار كردن آنها كار سختي است»، گفت: اما اين موضوع را در دستور كار داريم.وي همچنين گفت: قيمت كنوني مرغ در بازار آزاد بايد در كانال 10 هزار تومان باشد و بايد كنترل بيشتري انجام شود. اگر نهاده‌ها با قيمت ارز آزاد وارد شود قيمت‌ها بيشتر مي‌شود.حجتي اضافه كرد: اكنون حدود 10 هزار تن گوشت در بندر داريم اما به‌علت اينكه بانك مركزي نتوانست پول جابه‌جا‌ كند، ترخيص نشد.وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه شعار «از مزرعه تا سفره» بايد عملياتي شود، ابراز كرد: 30درصد مرغداري‌ها به‌صورت زنجيره اداره مي‌شود. اين درحالي است كه يك نماينده مجلس شوراي اسلامي با ابراز اينكه مافياي گوشت از واردات گوشت جلوگيري مي‌كنند، گفت: سود آنها در گراني گوشت است. جواد كريمي قدوسي، نماينده مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از نقشي كه مافياي گوشت در گراني گوشت ايفا مي‌كنند به افزايش بي‌سابقه قيمت گوشت واكنش نشان داد و با انتشار پيامي نوشت: سه كشور براي صادر كردن گوشت با قيمت 37 هزار تومان اعلام آمادگي كردند، اما اجازه وارد كردن گوشت با اين قيمت را مافياي آن در كشور نمي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون