• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4300 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس:

جريان افراطي كرج سعي در رقابت با گروه‌هايي در قم و مشهد دارد

باتوجه به انتشار اخباري درباره اعمال محدوديت در مسير سخنراني رييس مجلس و رفع محدوديت‌هاي حدودا 130 روزه در راستاي حضور يك عضو شوراي شهر شيراز در جلسات اين شورا، نظرتان درباره آنچه بعضا با عنوان «بي‌توجهي به نهادهاي انتخابي» يا «تضعيف جايگاه مجلس» مطرح مي‌شود، چيست؟!

تهديد به برهم زدن سخنراني آقاي لاريجاني مسبوق به سابقه است و اين اتفاق به‌نحوي نماد بداخلاقي در فضاي سياسي كشور و همچنين نماد قدرت‌نمايي و رقابت‌هاي آشكار جريان‌هاي افراطي است. چنانچه مي‌بينيم حتي ميان خود اين جريان‌هاي افراطي نيز رقابتي آشكار وجود دارد.

چطور؟!

ما امروز شاهد اين رقابت‌هاي آشكار ميان جرياني افراطي با مركزيت مشهد و جرياني مشابه در شهر قم هستيم و اين در حالي است كه جريان سومي نيز اخيرا در شهر كرج و استان البرز سعي در بروز و ظهور دارد. فراموش نكنيم كه چنانچه آقاي روحاني به‌ نحوي عصاره و نماد قوه مجريه محسوب مي‌شود، آقاي لاريجاني نيز به‌ تعبيري عصاره قوه مقننه و مجلس است. آن هم در شرايطي كه هر دو منتخب ملت هستند و اين اقدام در راستاي ابراز مخالفت با حضور آقاي لاريجاني در كرج و تهديد به برهم زدن سخنراني او در اين شهر در دهه فجر و مقطعي خاص در آستانه فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب، نوعي دهن‌كجي به حقوق ملت بود.

واكنش آقاي لاريجاني را چطور ديديد؟!

به نظرم اتفاقا رييس مجلس واكنش بجا و خوبي داشت. به اين معنا كه سعي كرد مانع تفرقه بيشتر و دامن زدن به موضوع شود. ضمن آنكه مقابله با اين مساله در حيطه وظايف آقاي لاريجاني نيست. دستگاه‌هايي در اين راستا مسووليت دارند كه انتظار مي‌رود اقدامات لازم را انجام دهند.

البته لحن اطلاعيه‌اي كه از سوي دفتر رييس مجلس و با انتشار نقل‌ قولي از شخص لاريجاني منتشر شد، صريح و توام با كنايه بود.

اين موضوع كاملا طبيعي است كه آقاي لاريجاني از اين نحوه برخورد دوستان در كرج ناراحت شده باشد. درواقع اين مدل برخورد با مسوولان نظام، صرف‌نظر از وابستگي‌ها و گرايش‌هاي سياسي و جناحي‌شان، به اين دليل كه منتخب ملت هستند، رفتار درستي نيست. ما در همين مدت اخير شاهد تهديد آقاي روحاني نيز بوديم. به هر حال رييس‌جمهور منتخب ملت است. چنانچه رييس مجلس نيز كه هم منتخب ملت و هم منتخب نمايندگان ملت در مجلس است، عملا از سوي يكي از ائمه جمعه تهديد مي‌شود. اين اقدامات علاوه بر آنكه انحراف آشكار از جمهوريت و فاصله گرفتن از اسلاميت نظام است با هيچ منطق عقلاني و اخلاقي نيز سازگار نيست.

با توجه به اينكه مهدي حاجتي نيز به ‌نحوي منتخب ملت محسوب مي‌شود، نظرتان درباره آن ماجرا چيست؟

به نظر مي‌رسد احساس آقاي حاجتي اين بوده كه اولا اقدامي در چارچوب وظايف نمايندگي‌اش انجام داده و درثاني كاري اخلاقي مي‌كند. ضمن آنكه بنا داشته صرف‌نظر از دين و مذهب آن شهروند از حقوق شهروندي او دفاع كند. شخصا معتقدم با توجه به شرايط خاص امروز كشور كه بيش از هميشه نيازمند همبستگي و تعامل با يكديگر هستيم، هر چه به‌ سمت تفسير موسع از قوانين برويم موفق‌تر خواهيم بود و مي‌توانيم مردم را به يكديگر نزديك كنيم تا اينكه بخواهيم با برداشت مضيق و بسته از قوانين، سخت‌گيري كنيم.

با توجه به نحوه پرداختن به اين دو اتفاق در رسانه‌ها، به نظر شما تفاوت اين دو رويداد مهم سياسي به ‌جز جايگاه و نفوذ سياسي لاريجاني و حاجتي در چيست؟!

البته در بحث آقاي لاريجاني نيز صداوسيما موضوع را تا حد امكان ناديده گرفت و به آن نپرداخت اما طبيعتا آقاي لاريجاني به عنوان رييس يكي از قواي سه‌گانه بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و موضوع مخالفت با سخنراني او در كرج، به ‌لحاظ رسانه‌اي ظرفيت بالايي داشت. هر چند در بحث آقاي حاجتي نيز توجه بدي صورت نگرفت. به هر حال وقتي حقوق شهروندي كسي زير سوال مي‌رود، فارغ از اينكه آن فرد يك عضو معمولي شوراي يك روستا باشد يا رييس يك قوه، بايد مورد توجه قرار گيرد اما به هر حال با توجه به اينكه آقاي لاريجاني رييس قوه مقننه بود، واكنش‌هايي بيشتر و صريح‌تر به ‌همراه داشت. چراكه آقاي لاريجاني به‌تعبيري نماد قوه مقننه نيز هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون