• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4300 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن

محمدرضا عارف:

تا رسيدن به آن هدف نهايي انقلاب خيلي فاصله داريم

محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد مجلس در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه تصوير امروز كشور تا چه ميزان با آرمان‌هاي انقلابيون سال ۵۷ مطابقت دارد، گفت: « به عنوان كسي كه انقلاب را درك كرده و در سال‌هاي قبل از انقلاب حضور داشته و با شرايط كشور در دهه‌هاي گذشته مانوس بوده بايد بگويم تا رسيدن به آن هدف نهايي انقلاب خيلي فاصله داريم؛ نمي‌گويم متوقف شده‌ايم اما فاصله ما زياد است.» او ادامه داد: «دلايل توجيهي هم براي بررسي نارسايي‌ها و گرفتاري‌ها داريم و آن گرفتاري‌ها و مشغله‌هايي است كه خصوصا در سال‌هاي اول انقلاب با آن مواجه بوديم. ما باورمان نمي‌شد كه انقلاب به اين زودي‌ها پيروز شود؛ به يك باره انقلاب پيروز مي‌شود و شما مي‌خواهيد حكومت كنيد. حكومت كردن ساز و كار خودش را دارد و طبيعتا يك عده جوان انقلابي با انگيزه‌هاي معنوي اما تجربه حداقلي نمي‌توانند درست حكومت كنند. در عين حال اين حكومت ارزشي بود كه شعار آزادي و استقلال جزو شعارهاي اصلي آن محسوب مي‌شد و طبيعي بود كه در اين شرايط منافع غرب و شرق به خطر بيفتد.»

به گفته رييس فراكسيون اميد، قابل پيش‌بيني بود كه انقلاب با حملات و مخالفت‌ها و دشمني‌هاي شرق و غرب از روز اول پيروزي مواجه شود. بسياري هم تلاش كردند از داخل انقلاب را با مشكل مواجه كنند. جنگي ۸ ساله به ما تحميل شد و مشكلاتي هم از سوي گروهك‌ها در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب ايجاد شد.

به گزارش ايلنا، او گفت: «كاش به جاي اينكه با مطالبات كار كنيم، دنبال افزايش درآمد ملي بوديم. ابتدا چاه را مي‌كنديم و بعد منار را جابه‌جا مي‌كرديم اين گرفتاري ما در برنامه‌هاي توسعه‌اي است. توجه نمي‌شود با چه منابعي مي‌خواهيم اين برنامه را اجرا كنيم يا به عبارتي در طول ۴ دهه گذشته بيش از اينكه ثروت ملي و امكانات را افزايش دهيم، مطالبات را بالا برده‌ايم در نتيجه شرايط امروز، ما در بحث معيشتي شرمنده مردم هستيم. همه دل‌شان مي‌خواهد كمك كنند اما به اين علت كه نتوانستيم ثروت توليد كنيم و رشد اقتصادي برجسته‌اي داشته باشيم و منابع ملي را بالا ببريم نمي‌توانيم پاسخگو باشيم.»

او معتقد است كه متاسفانه ما با تورم قانون روبرو هستيم در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه براي هر مساله قوانين مختلفي وجود دارد و تفسيرهاي گوناگون از قوانين زمينه برخورد سليقه‌اي و فساد را ايجاد مي‌كند. ما تشكيلات نظارتي فراواني داريم اما متاسفانه اين تشكيلات نظارتي وظيفه قانوني و اصلي خود را به خوبي انجام نمي‌دهند و اين يا به دليل محدوديت‌ها يا در رودربايستي‌هايي است كه در فرهنگ ما وجود دارد.

به گفته محمدرضا عارف، مشكلي ما امروز اين است كه حقيقتا سرمايه اجتماعي خود را تا حدودي از دست داده‌ايم البته من اين سرمايه اجتماعي را سرمايه اجتماعي نظام نمي‌دانم و در حد دولت‌ها و مسوولان قلمداد مي‌كنم. پيش‌تر اشاره كردم كه مردم انقلاب را از خودشان مي‌دانند و ما براي اينكه حضور مردم را داشته باشيم بايد مطالبات آنها را پيگيري كنيم و پاسخگو باشيم.

عارف گفت: «با كمال تاسف در چهار دهه گذشته با برخوردهايي مواجه بوديم كه حذف افراد را در دستور كار قرار داده بودند. هيچكس معصوم نيست؛ هر كسي ظرفيتي دارد، ويژگي انقلاب و هنر ما بايد اين باشد كه عقبه خود را حفظ كنيم. متاسفانه بعضا در مقاطع مختلف برخوردهايي حذفي كرده‌ايم كه فكر مي‌كنم بايد جدي به آنها پرداخته شود و با ريشه‌يابي و حذف علل و عوامل آنها برخورد حذفي و غيراخلاقي از ميان ما برداشته شود.»

رييس فراكسيون اميد ادامه داد: «شما فكر مي‌كنيد حادثه ۷ تير و ۸ شهريور حوادثي نبود كه بتواند حكومت را دگرگون كند؟ همه اين حوادث البته آسيب‌هاي جدي وارد كرد اما انقلاب را هم تقويت كرد. همين مساله هم باعث شد دشمنان از ترور فيزيكي به ترور شخصيتي تغيير رويكرد بدهند. آقاي هاشمي در رابطه با همه هجمه‌ها هيچگاه جوابي نداد و خيلي راحت از كنار مسائل عبور كرد. اين مساله نشان داد ايشان به معناي واقعي خودش را يكي از ستون‌هاي انقلاب مي‌دانست و بنا نداشت به دليل هجمه‌ها از انقلاب فاصله گرفته يا نقش خود را كمرنگ كند؛ اما گاهي اتهام‌ها فردي نيست و نظام را هدف گرفته است كه بايد پاسخ بدهيم.»

او ادامه داد: «امريكايي‌ها چه گناهي كرده‌اند كه يك فرد بي‌تدبير در كشوري كه مدعي رهبري دنيا است زمام امور را به دست مي‌گيرد؟ اين وضعيت امروز ما است و البته آنها به خوبي قدرت معنوي و اقتدار ايران را درك كرده‌اند و مي‌دانند نمي‌توان در منطقه خاورميانه اتفاقي جدي را بدون نقش ايران رقم زد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون