• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

چند پرسش از مديران جشنواره فيلم فجر

دعوت به شفاف‌سازي

تينا جلالي

 

 

سالي كه پشت‌سر گذاشتيم اغلب دستگاه‌ها و نهادهاي زيرمجموعه وزارت ارشاد (به غير از حوزه هنري) به درخواست وزير، خود را ملزم و موظف به شفاف‌سازي دانستند و سياهه چگونگي صرف منابع مالي و انساني خود را دراختيار رسانه‌ها قرار دادند. پيرو اين خط‌مشي، ميزان حمايت يا مشاركت سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف از فيلم‌ها اعلام شد و منابع مالي آنها يك به يك با نگاه موشكافانه مورد ارزيابي قرار گرفت. اعلام ميزان سرمايه‌ درنظر گرفته شده براي توليد يك فيلم آنچنان موجي در سينما به وجود آورد و با استقبال منتقدان و خود اهالي سينما مواجه شد و در روند شفاف‌سازي قاعده‌اي به وجود آورد كه انگار اين نگاه تنها درباره هزينه‌هاي مالي فيلم‌ها نبايد خلاصه شود به همين دليل ديگر بخش‌هاي سازمان‌ها هم موظف به پيروي از اين قانون و ملزم به شفاف‌سازي شدند.

از آنجا كه در سال‌هاي گذشته و به‌خصوص از زماني كه محل برگزاري جشنواره فيلم فجر به برج ميلاد تغيير پيدا كرد، نحوه چگونگي صدور كارت‌هاي خبرنگاران مورد اعتراض قرار گرفته بود، امسال روابط عمومي جشنواره فيلم فجر در اقدامي نادر، دست به انتشار اسامي تمام افرادي زد كه براي پوشش اين رويداد مهم ثبت‌نام كرده بودند و انصافا از پس اين وظيفه خود خوب برآمد چراكه در بخشي از اين ليست نام تعدادي از رسانه‌هايي كه فاقد مجوز بودند نيز درج شده بود؛ چيزي بالغ بر 2200 نفر اعم از رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري (مجوزدار يا فاقد مجوز) كه براي حضور در اين مراسم ابراز آمادگي كرده بودند.

انتشار اين ليست همانا و نظرات مختلفي كه پيرامون اين شفاف‌سازي صورت گرفت همانا؛ مشكلاتي كه باعث بروز جنجال و مناقشه بسياري از سوي منتقدان و تحليلگران سينمايي شد. عده‌اي اين اقدام روابط عمومي جشنواره را ستودند و برخي هم در مقام تقبيح آن بر آمدند.

حالا چند روزي از برگزاري جشنواره فيلم فجر مي‌گذرد و رسانه‌ها (براساس اولويت‌بندي جشنواره و نه حتي كيفيت كاري رسانه) يكي پس از ديگري كارت‌هاي خود را دريافت كرده‌اند و نويسندگان آنها به پاي نمايش فيلم‌هاي جشنواره مي‌نشينند و نظرات خود را منعكس مي‌كنند. در صورتي كه اين پرسش به وجود مي‌آيد كه وقتي ستاد تبليغاتي جشنواره در گام نخست در انتشار ليست متقاضيان حضور در جشنواره جسارت به خرج مي‌دهد و اسامي همه افراد را منتشر مي‌كند و به قول خودش براساس اصل قانون‌مداري روابط عمومي پايبند است، چرا ليست و نام تمام افرادي كه براي حضور در جشنواره امسال كارت دريافت كرده‌اند را منتشر نمي‌كند تا معلوم شود چه كساني، بر چه اساسي و براي كدامين رسانه‌ها كارت حضور در اين رويداد را دريافت كرده‌اند و براي كدام رسانه‌ها كارت صادر نشده است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون