• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4304 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن

شب همبستگي

بهار سرلك

مراسم گرمي مهم‌ترين مراسم موسيقي سالانه است. مراسمي كه براي موسيقي است. اما گرمي امسال تبديل به مراسمي الهام‌بخش براي زنان و هنرمندان رنگين‌پوست شد.

اتفاقي كه جامعه مدني امريكا در سال‌هاي رياست‌جمهوري ترامپ و به دليل رفتارهاي نژادپرستانه و ضد زنش بارديگر نسبت به آن حساس شده‌اند.

ميشيل اوباما سورپرايز اين مراسم بود و حضورش در واقع پيامي واضح براي ترامپ بود. در شروع اين مراسم آليشيا كيز، مجري امسال با نقل ماجراهاي شخصي و صحبت‌هاي گاه به گاهش درباره صلح و عشق لحن مثبتي را در مراسم جاري كرد.

چند دقيقه از آغاز مراسم نگذشته بود كه اين هنرمند مراسم را به رويدادي از همبستگي ستاره‌هاي زن تبديل كرد و ميشل اوباما روي سن آمد.

ميشل اوباما در صحبت با مهمانان اين مراسم گفت:«موسيقي هميشه به من كمك كرده است، داستانم را روايت كنم... چه موسيقي كانتري دوست داشته باشيم چه رپ يا راك، موسيقي به ما كمك كرده است شايستگي‌، غم‌ها، اميدها و خوشي‌هامان را به اشتراك بگذاريم. موسيقي راهي را باز كرده تا صداي يكديگر را بشنويم، تا همديگر را مهمان كنيم. موسيقي نشان‌مان داده همه‌ چيز اهميت دارد؛ روايت هر صدايي، نت هر ترانه‌اي.»

اوباما تنها مهمان غيرمنتظره مراسم نبود كه از توانمندسازي گفت. درك، خواننده رپي كه با نامزدي در 7 بخش توانست يك جايزه به خانه ببرد، مهمان ديگري بود كه از قدرت موسيقي حرف زد.

او كه در سال‌هاي گذشته از حضور در مراسم گرمي امتناع مي‌كرد و پيشنهاد اجرا در اين مراسم را رد كرده بود، وقتي روي صحنه آمد تا جايزه بهترين ترانه رپ را براي «تدبير خدا» دريافت كند، فرصت را غنيمت شمرد و هنرمندان و كودكاني كه در آرزوي فتح قله‌هاي شهرت موسيقي هستند را مورد خطاب قرار داد و گفت جوايزي مانند گرمي مقياس موفقيت در صنعت موسيقي نيستند.او گفت:«در ميدان مسابقه‌اي بازي مي‌كنيم كه براساس نظريات و نه واقعيات شكل گرفته است». دايانا راث پس از اجراي دو ترانه به قدرت اتحاد و همبستگي اشاره كرد:«با همديگر هيچ محدوديتي نداريم. فقط موفقيت پيش روي ماست و مي‌توانيد راهنماي اين راه باشيد. بياموزيد، روياپردازي كنيد، قفل درها را بگشاييد. هر چيزي ممكن است.» نيل پورتنا، مدير اجرايي آكادمي ركوردينگ سال گذشته گفته بود، زنان فعال در صنعت موسيقي بايد خودشان را بالا بكشند تا حرفه‌شان پيشرفت كند.

دوئا ليپا كه براي دريافت جايزه بهترين آرتيست نوظهور روي سن آمده بود با اشاره به نمايش پرقدرت زنان در اين دوره مراسم، گفت:«به گمانم امسال خودمان را بالا كشيديم».

شصت‌ويكمين دوره جوايز گرمي نقطه عطفي در تاريخ موسيقي رپ ثبت كرد. «كاردي بي» نخستين خواننده‌ زني نام گرفت كه جايزه بهترين آلبوم رپ را براي «هجوم به حريم خصوصي» به دست آورد.

به اين ترتيب هنرمندان موسيقي امريكا موفق شدند تا در يك شب خاص از اهداف و روياهايي صحبت كنند كه در سال‌هاي گذشته توسط دنياي سياست ترامپ هدف قرار گرفته و شبيه به هنرمندان و اهالي هاليوود كه از هر مراسمي براي صحبت و مبارزه استفاده مي‌كنند، فرصت شنيده شدن را در اين مراسم از دست ندهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون