جمعي از ستارههاي هاليوودي از جمله مارتين اسكورسيزي، اسپايك لي، كوئنتين تارانتينو و ريچل موريسون- نخستين زني كه نامزد بهترين جايزه تصويربرداري شد- در نامهاي سرگشاده از مسوولان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي خواستهاند از تصميم به اهداي جوايز به برخي بخشها در زمان پخش پيامهاي بازرگاني در پخش تلويزيوني زنده مراسم سالانه آكادمي اسكار صرفنظر كنند.
داستان از آنجايي آغاز شد كه جان بيلي، رييس آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي، سهشنبه گذشته نام 4 بخش را اعلام كرد و گفت اهداي جوايز به برندگان اين بخشها در مراسم اسكاري كه 24 فوريه برگزار ميشود، روي آنتن نخواهد رفت. در نامهاي كه او براي اعضاي آكادمي نوشته است جايزه بخشهاي بهترين تصويربرداري، تدوين، فيلم لايو اكشن كوتاه و گريم در زمان پخش پيامهاي بازرگاني به برندگانش اهدا ميشود و سخنرانيهاي آنها هنگام دريافت جايزه در پخش تلويزيوني تكرار مراسم پخش خواهد شد. همچنين در دورههاي بعدي اين بخشها تغيير ميكنند و بخشهاي ديگري جايگزينشان ميشوند. بيلي اين اقدام را بخشي از تلاش براي كوتاه كردن مدت زمان برنامه تلويزيوني زنده مراسم خواند كه تحت فشار شبكه ABC صورت گرفته است.
اما چهرههاي صنعت سرگرمي با نااميدي به اين اقدام واكنش نشان دادند. راسل كرو آن را «تصميمي كاملا احمقانه» ناميده و گفته است:«توصيف چنين حماقتي در كلام نميگنجد.» ويليام فريدكين، كارگردان «جنگير» اين تصميم را «توهين به بخشهايي كه اساس كيفيت فيلمسازي را تعيين ميكنند» خوانده است.
آلفونسو كوارون، كارگردان فيلم «رما» كه شخصا براي بهترين تصويربرداري همچنين بهترين كارگرداني، بهترين فيلمنامه غيراقتباسي و بهترين فيلم نامزد شده است در توييترش نوشت:«هيچ فيلمي بدون تصويربرداري و تدوين ساخته نشده است.» گيلرمو دل تورو، كارگرداني كه سال گذشته جايزه بهترين فيلم را براي «شكل آب» به خانه برد، نوشت:«قرار نيست پيشنهاد بدهم جايزه كدام بخشها طي پخش پيامهاي بازرگاني اهدا شوند اما لطفا بدانيد كه تصويربرداري و تدوين قلب مهارت سينمايي هستند.»
گرث اليس انوين، برنده اسكار بهترين فيلم براي «سخنراني پادشاه» و رييس بخش فيلم و انيميشن سازمان خيريه «مهارتهاي سينمايي» گفته است براي اعلام اعتراض خود در دور آخر رايگيري اسكار شركت نخواهد كرد(مهلت زمان رايگيري 19 فوريه به اتمام ميرسد) و اضافه كرده است:«ندانستن اين نكته كه برخي نقشها در روند فيلمسازي حياتي هستند به بدنه سينما لطمه وارد خواهد كرد. تصويربرداري، تدوين و گريم حياتي هستند. اگر ميخواهيم استعدادهاي جديد را در صنعت جا بدهيم، مهم است كه ويتريني از تمام فرصتهاي در دسترس به نمايش بگذاريم و فقط ستارههاي درخشان را به رخ نكشيم.»
اما ماجرا به توييتر ختم نشد و جمعي از ستارههاي سرشناس هاليوودي در نامهاي سرگشاده از مسوولان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي خواستهاند از تصميم به اهداي جوايز به برخي بخشها در زمان پخش پيامهاي بازرگاني در پخش تلويزيوني زنده مراسم سالانه آكادمي اسكار صرفنظر كنند. در اين نامه ميخوانيم:«حذف پخش اهداي جوايز اين بخشهاي اساسي در سينما و دستكم گرفتن آنها در نودويكمين دوره مراسم آكادمي اسكار، مفهومي جز توهين به همكاران ما ندارد. كساني كه زندگيشان و اشتياقشان را وقف حرفه ما كردهاند. وقتي سازماني كه عهدهدار به رسميت شناختن آنهايي است كه مسوول خلق سينمايي تحسينبرانگيز هستند و هدفش حمايت از آنهاست، كار اين افراد را دستكم ميگيرد، ديگر وعده آكادمي مبني بر تجليل از فيلمها به مثابه قالب هنري مشاركتي مورد تاييد ما نيست.»
در ادامه نقلقولي از سث روگن، بازيگر و كارگرداني كه اين نامه را امضا كرده است، آورده شده است:«چه راهي بهتر از اينكه با نشان ندادن تجليل از كساني كه عاملي در سينما هستند از دستاوردهاي سينما تقدير كنيم.»
چهرههاي برتر اين صنعت نامشان را پاي اين نامه امضا كردهاند: تصويربرداراني همچون روجر دكنيز، والي فيستر و سيموس مكگاروي و كارگرداناني همچون ديمين شازل، كارين كوزاما، آلخاندرو گونزالس ايناريتو و بازيگراني مثل جود لا، برد پيت و كلوئي سوني.
اما آكادمي عقب ننشست و در پاسخ به اين اعتراضات روز چهارشنبه بيانيهاي را منتشر كرد و انگشت اتهام را به سوي «گزارشها و پستهاي نادرست در شبكههاي اجتماعي» چرخاند كه «چرخهاي از اطلاعات جعلي را ايجاد و بسياري از اعضاي آكادمي را مايوس كردهاند.» در ادامه ميخوانيم:«چنين تصميماتي كاملا عامدانه هستند. تهيهكنندگان مراسم براي اتخاذ اين تصميم به رسم و رسومات اسكار و مخاطبان جهانيمان توجه داشتهاند.»
در اين ميان يكي از تهيهكنندگان اسكار، دونا گيگليوتي در تلاش براي آرام كردن جو متشنجي كه هاليوود را احاطه كرده است با ورايتي گفتوگو كرد. گيگلوتي گفته است، مسوولان آكادمي برنامهاي براي اديت سخنرانيهاي هيچكدام از برندگان اين 4 بخشي كه طي پخش پيامهاي بازرگاني صورت ميگيرد، ندارد:«اگر طي 90 ثانيه صحبتهاي خود را تمام كنند البته كه كل سخنرانيشان روي آنتن خواهد رفت.» در مراسم اعلام نامزدهايي كه اوايل ماه فوريه برگزار شد، مسوولان اين سازمان اعلام كردند 90 ثانيه از زماني شروع ميشود كه نام برنده خوانده ميشود. اين قانون 90 ثانيه براي همه بخشها صدق ميكند. اگر برندگان بخشهاي بهترين تصويربرداري، تدوين، فيلم لايو اكشن كوتاه و گريم قانون 90 ثانيه را در نظر بگيرند، آن وقت سخنرانيشان در پخش تلويزيوني تكرار مراسم بدون اديت و دست نخورده جا ميگيرد.»
پس از اظهارنظرهاي گيگليوتي، استفن ريوكين- رييس تدوينگران سينمايي امريكا- در بيانيهاي اين تصميم آكادمي را به باد انتقاد گرفت:«متوجه فشاري كه شبكه ABC براي كوتاه كردن مدت زمان برنامه به 3 ساعت هستيم اما نميتوانيم موافقت خود را با اين تصميم و تلاشهايي كه با سختي برايشان جنگيدهايم را دستكم بگيريم: تلاش براي بهبود و به رسميت شناختن تدوين فيلم به عنوان نقش خلاقانه مهمي كه در روند ساخت فيلم بازي ميكند.»
بارها و بارها آكادمي اسكار مجبور شده است، تصميماتش را به دست فراموشي بسپرد. كوين هارت را مجري برنامه معرفي كردند اما پس از حواشياي كه براي او در توييتر شكل گرفت، او را كنار گذاشتند. پيشنهاد انتخاب بهترين فيلم گيشهپسند بعد از اينكه سوژه تمسخر شد، كنار گذاشته شد. اما گويي اين بار آكادمي براي جلب رضايت شبكه ABC دست تلاش و ممارست براي حذف اهداي جوايز اين بخشها نخواهد كرد.