• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

خبرخوان

۲۷.۳ ميليارد دلار كاهش مازاد تجاري چين با امريكا

داده‌هاي اداره كالاي چين كه امروز منتشر شد، نشان داد در ماه ژانويه، مازاد تجاري چين با امريكا از ۲۹.۸۷ ميليارد دلار در ماه دسامبر، به ۲۷.۳ ميليارد دلار كاهش يافته است. به گزارش رويترز، داده‌هاي اداره كالاي چين روز پنجشنبه منتشر شد و نشان داد در ماه ژانويه، مازاد تجاري چين با امريكا از ۲۹.۸۷ ميليارد دلار در ماه دسامبر، به ۲۷.۳ ميليارد دلار كاهش يافته است. صادرات چين به ايالات‌متحده ۲.۴درصد نسبت به سال قبل افت كرد، درحالي‌كه واردات از امريكا ۴۱.۲درصد سقوط كرد. مازاد تجاري بزرگ چين با ايالات‌متحده، از مدت‌ها قبل به نقطه اختلافي در روابط واشنگتن و پكن تبديل شده بود و در حال حاضر هم بحث محوري اختلافات تجاري پرتنش بين دو كشور، است. دو كشور با بالا گرفتن اختلافات تجاري، ميلياردها دلار از واردات يكديگر را با تعرفه‌ها مورد حمله قرار دادند. از روز دوشنبه، دور جديدي از مذاكرات بين چين و امريكا در پكن آغاز شده است و دو طرف تلاش‌هاي خود را براي رسيدن به يك توافق تجاري، قبل از ضرب‌الاجل يك مارس دونالد ترامپ، براي بالا بردن تعرفه وارد بر كالاهاي چيني، افزايش داده‌اند.

400 هزار بشكه توليد نفت كردستان عراق

در پي توافقات صورت گرفته بين اربيل و بغداد در يك سال گذشته براساس آمارهاي رسمي، اقليم كردستان عراق اين منطقه با افزايش روزانه 100هزار بشكه نفت سطح توليد خود را به 400هزار بشكه در روز رسانده است. دولت اقليم كردستان عراق در پي حل اختلافات خود با بغداد و امكان پرداخت دستمزد شركت‌هاي استخراج نفت در اين منطقه موفق شده توليد نفت خود را از 100هزار بشكه به 400 هزار بشكه در روز برساند.اين در حالي است كه توليد نفت اقليم كردستان عراق تا قبل از برگزاري همه‌پرسي شكست خورده و تسلط بر چاه‌هاي كركوك، روزانه بالغ بر 600 هزار بشكه نفت بود اما پس از بازپس‌گيري اين ميادين از سوي دولت مركزي، اين رقم به 230هزار بشكه نفت در روز كاهش يافت. در همين راستا براساس اطلاعات تاييد شده شركت نروژي «دي ان او» موفق شده با متصل كردن ميدان نفتي پيشخابور در استان دهوك به خط لوله صادرات نفت كردستان عراق نقش بسزايي در توليد نفت اين منطقه داشته باشد. گزارش‌ها حاكي است شركت نفتي «گلف كي استون» كه يك شركت انگليسي است نيز توليد روزانه خود را 20 هزار بشكه افزايش داده است. پيش‌بيني‌هاي اوليه حاكي است با افزايش توليدات شركت‌هاي روسي گازپروم و روس‌نفت در سال ميلادي جاري توليد نفت اين منطقه بار ديگر افزايش يابد.

الزام خودروسازان براي اختصاص توليدات خود به تاكسيراني

مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور گفت: در جلسات كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا مقرر شد با مديريت وزارت صمت، خودروسازان سهميه‌اي براي تاكسيراني در نظر بگيرند. مرتضي ضامني در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه آيا تغييري در روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده اتفاق افتاده است، گفت: فرآيند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده همچنان ثابت و نزديك توقف است. اما در جلسات كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا كه با حضور وزارت صنعت برگزار شد، مقرر شد كه با مديريت وزارتخانه مذكور خودروسازان سهميه‌اي براي تاكسيراني در نظر بگيرند. وي ادامه داد: در صورت تحقق اين وعده خودروسازان مكلفند در سال آينده بخشي از توليدات خود را به تاكسيراني اختصاص دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون