• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

سياست تازه بانك مركزي براي بازگشت ارز

بانك مركزي در روزهاي گذشته شرايط جديدي را براي بازگشت ارز حاصل از صادرات صادركنندگان در نظر گرفته كه بر اساس آن، صادركنندگاني كه ارز بيشتري را به چرخه اقتصاد بازگردانند، بيشتر مي‌توانند از مزايايي كه توسط بانك مركزي در نظر گرفته شده استفاده كنند. از سوي ديگر، مقامات بانك مركزي پيش‌بيني كرده‌اند كه با اجراي اين دستورالعمل جديد، ۱.۷ ميليارد دلار ارز به چرخه اقتصاد كشور بازخواهد گشت. بر اساس بخشنامه جديد بانك مركزي، صادركنندگان به چهار دسته مختلف تقسيم‌بندي شده‌اند كه بر اساس آن، صادركنندگان با عملكرد بازگشت ارز بيش از ۶۰ درصد، بين ۳۰ تا ۶۰ درصد منوط به تفاهم با بانك مركزي، كمتر از ۴۰ درصد و صادركنندگان بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات تقسيم‌بندي شده‌اند.

بر اساس تصميم جديد بانك مركزي، دسته نخست يعني صادركنندگاني كه بيش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، در صورت صادرات زير يك ميليون دلار مي‌توانند ارز خود را به صورت حواله يا نقدي به صرافي‌ها بفروشند يا از آن براي واردات خود يا غير استفاده كنند. اين افراد در صورت صادرات بين يك تا سه ميليون دلار مي‌توانند تا سقف ۱.۵ ميليون دلار را به صورت نقد يا حواله در صرافي‌ها بفروشند، ۴۰ درصد از ارز خود را وارد سامانه نيما كرده و مابقي آن را براي صادرات خود يا غير استفاده كنند. صادرات سه تا ۱۰ ميليون دلار توسط اين صادركنندگان مي‌تواند منجر به فروش دو ميليون دلار ارز در صرافي‌ها و وارد كردن ۴۰ درصد آن در سامانه نيما شود و صادركننده مي‌تواند از مابقي آن براي واردات در مقابل صادرات خود يا غير استفاده كند. صادركنندگاني كه بيش از ۱۰ ميليون دلار صادرات داشته باشند، نيز مي‌توانند تا سقف چهار ميليون دلار را در صرافي‌ها بفروشند و ضمن وارد كردن ۷۰ درصد ارز صادراتي خود به سامانه نيما، مابقي آن را براي واردات در مقابل صادرات خود يا غير استفاده كنند.

 

عملكرد بين ۳۰ تا ۶۰ درصد

صادركنندگاني كه منوط به تفاهم با بانك مركزي بين ۳۰ تا ۶۰ درصد از ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، همه موارد را نسبت به صادركنندگان قبلي دارند، با اين تفاوت كه در صادرات بين يك تا سه ميليون دلار بايد ۴۵ درصد ارز خود را به نيما بياورند، براي صادرات سه تا ۱۰ ميليون دلار تنها مي‌توانند ۱.۵ ميليون دلار خود را در صرافي بفروشند و ۵۵ درصد از آن را بايد به نيما بياورند و براي صادرات بالاي ۱۰ ميليون دلار مي‌توانند تا دو ميليون دلار را در صرافي فروخته و بايد ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما بفروشند.

 

عملكرد كمتر از ۴۰ درصد

اين صادركنندگان كه ارز خود را به چرخه اقتصاد وارد كرده‌اند، اما عملكرد آنها كمتر از ۴۰ درصد بوده است، بر اساس تصميم جديد بانك مركزي مانند دستورالعمل قبلي عمل مي‌كنند كه تا كمتر از يك ميليون دلار مي‌توانند ارز خود را در صرافي بفروشند و بايد در صورت صادرات بين يك تا سه ميليون دلار ۵۰ درصد، سه تا ۱۰ ميليون دلار ۷۰ درصد و بيش از ۱۰ ميليون دلار ۹۰ درصد از ارز خود را به سامانه نيما بياورند.

اين صادركنندگان در هر شرايطي تنها امكان فروش يك ميليون دلار از ارز صادراتي خود را در صرافي خواهند داشت. در عين حال اين گروه مي‌توانند از ارز خود براي واردات در مقابل صادرات خود يا غير نيز استفاده كنند.

 

صادركنندگان بدون عملكرد بازگشت ارز

بانك مركزي تاكيد كرده است كه اين دسته از صادركنندگان در حداقل زمان ممكن از سوي بانك مركزي به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

بانك مركزي پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه برخي از صادركنندگان هيچ گونه پاسخي به پيگيري‌هاي بانك مركزي نداده‌اند كه ليست اين صادركنندگان تهيه شده و به زودي به مقامات قضايي ارايه مي‌شود.

بانك مركزي تلاش كرده تا با اين بخشنامه جديد، شرايط را براي صادركنندگاني كه ارز خود را وارد چرخه اقتصاد كرده‌اند، تسهيل كند. البته بانك مركزي اعتبار اين مصوبه را تا پايان سال جاري عنوان كرده و تاكيد كرده كه تمامي مفاد ساير مصوبات به قوت خود باقي است. اين بانك همچنين تاكيد كرده كه صادركنندگان گروه نخست، در صورت نياز به تخصيصي و تامين ارز در اولويت بانك مركزي قرار خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون