• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

چين، چشم به جايگاه اول اقتصاد دنيا دارد

وب سايت statistic times در گزارش اخير خود برمبناي داده‌هاي صندوق بين‌المللي پول ۵۰ اقتصاد بزرگ دنيا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ ميلادي را معرفي كرده است. در اين گزارش امريكا و چين در سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترين اقتصادهاي دنيا بودند ولي فاصله ارزش توليد ناخالص داخلي اسمي آنها تا سال ۲۰۲۳ كمتر خواهد شد كه مي‌تواند نشان‌دهنده اين مساله باشد كه چين به تدريج در حال تصاحب جايگاه اول اقتصاد دنياست. بايد در نظر داشت كه از سال ۲۰۱۴ تاكنون چين توانسته عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد دنيا برمبناي برابري قدرت خريد را از آن خود كند ولي از نظر ارزش توليد ناخالص داخلي اسمي هنوز در جايگاه پايين‌تري نسبت به امريكا قرار دارد.

طبق اين گزارش در سال ۲۰۱۸ ميلادي ايران بيست و نهمين اقتصاد بزرگ دنيا برمبناي توليد ناخالص داخلي اسمي بود. ارزش توليد ناخالص داخلي اسمي اين كشور در سال ۲۰۱۸ برابر با ۴۱۸.۸۸ ميليارد دلار اعلام شد كه مشابه كشورهاي امارات و نروژ است ولي سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور با دو كشور نام برده فاصله زيادي دارد.سرانه توليد ناخالص داخلي اسمي ايران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۵۰۸۶ دلار اعلام شد و اين كشور در رده‌بندي كشورهاي دنيا از نظر بزرگي سرانه توليد ناخالص داخلي اسمي جايگاه ۱۰۲ در ميان ۲۰۰ كشور را داشت. از طرف ديگر سرانه توليد ناخالص داخلي كشور نروژ در اين سال برابر با ۸۲ هزار و ۷۱۱ دلار بود و اين كشور در رده‌بندي جهاني جايگاه ۵ را داشت و سرانه توليد ناخالص داخلي امارات برابر با ۳۹هزار و ۴۸۴ دلار بود و در رده‌بندي جهاني جايگاه ۲۶ را از آن خود كرد.

در سال ۲۰۲۳ ميلادي ارزش توليد ناخالص داخلي اسمي ايران برابر با ۴۷۲.۳ ميليارد دلار خواهد بود و اين كشور با هفت پله كاهش رتبه نسبت به سال ۲۰۱۸، جايگاه سي و ششم را در دنيا از آن خود مي‌كند. در اين سال امارات جايگاه سي و دوم را در اقتصاد دنيا كسب مي‌كند و ارزش توليد ناخالص داخلي‌اش از ۴۱۱.۸۳ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۱۵.۴ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۳ مي‌رسد.

ارزش توليد ناخالص داخلي ايران برمبناي برابري قدرت خريد در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۷۴۹ ميليارد دلار بود و انتظار مي‌رود تا سال ۲۰۲۳ به مرز ۲۳۵۶ ميليارد دلار برسد. در سال گذشته ايران هجدهمين اقتصاد دنيا در اين رده‌بندي بود ولي در سال ۲۰۲۳ ميلادي به جايگاه پانزدهم دنيا خواهد رسيد.

وضعيت ايران از نظر ارزش توليد ناخالص داخلي اسمي برمبناي برابري قدرت خريد در سال ۲۰۱۸ مشابه كشورهاي كانادا و عربستان بوده است و هر دو كشور در سال ۲۰۲۳ ميلادي در جايگاه پايين‌تري نسبت به ايران قرار خواهند گرفت. خبرآنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون