• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

محمدجواد ظريف در كنفرانس امنيتي مونيخ سخنراني كرد

دفاع از ايران در قلب اروپا

گروه ديپلماسي

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در آخرين روز حضور در مونيخ در پنجاه و پنجمين كنفرانس امنيتي سخنراني و به سوالات ليز دوست، خبرنگار ارشد بي‌بي‌سي كه مسووليت جلسه پرسش و پاسخ را برعهده داشت، جواب داد. ظريف در 15 دقيقه سخنراني كه ايراد كرد، گفت: ايالات متحده هرگز با اين واقعيت كه ايران از حق ابتدايي تعيين سرنوشت براي خود استفاده كرد، كنار نيامده است. به همين دليل براي مدت طولاني است كه به طرز بيمارگونه‌اي روي ايران متمركز شده و يك اشتغال ذهني وسواس‌گونه نسبت به ايران پيدا كرده كه تاكنون نيز ادامه يافته است. مشوه كردن چهره كشور من سياست در دسترسي بوده كه توسط 7 رييس‌جمهور قبلي امريكا مورد بهره‌برداري قرار گرفته است؛ سياستي كه در دولت‌هاي اقماري امريكا خود را در پشت آن مخفي كرده‌اند.

ظريف در ادامه افزود: در نشست اخير «افراد بي‌علاقه» و «آشكارا مجبور شده» در ورشو، معاون رييس‌جمهور و وزير خارجه امريكا هر دو اروپا را حتي براي تلاش در جهت عمل به تعهداتش ذيل برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت –بدون آنكه موفقيت عملي زيادي را به دست آورده باشد– مورد سرزنش قرار دادند. ديروز در همين مونيخ، پنس معاون رييس‌جمهور امريكا اين مضحكه را مجددا تكرار كرد و گردن كشانه عنوان كرد كه اروپا ‌بايد به امريكا پيوسته و بدون درنظر گرفتن امنيت خود تعهدات برجامي‌اش را نقض كند. اتهامات نفرت‌آميز وي به ايران، به ويژه اتهام جاهلانه وي در نسبت دادن يهودي‌ستيزي به وارثان مردمي كه در تورات به پاس نجات دادن يهوديان، مسيح خوانده شده، مضحك و در عين حال خطرناك است.

وزير خارجه در ادامه افزود: ايالات متحده ادعا مي‌كند و برخي نيز طوطي‌وار و چشم بسته اتهامات مطروحه را تكرار مي‌كنند كه ايران در منطقه دخالت مي‌كند، اما هيچ‌كس تاكنون از آن كشور پرسيده است كه منطقه چه كسي؟ و فقط يك نگاه كوتاه به نقشه بيندازيد. ارتش ايالات‌متحده 10‌هزار كيلومتر راه طي كرده تا پايگاه‌هاي خود را در مرزهاي ما برپا كند. در عين حال، منابع منطقه را از طريق معادلات تسليحاتي دوشيده است. براساس برآورد محافظه‌كارانه، هزينه‌هاي نظامي كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس به تنهايي در سال جاري بالغ بر 100 ميليارد دلار خواهد شد كه 7برابر ايران است. بنابراين، چه كسي واقعا ناامني را به منطقه صادر مي‌كند؟ آيا اين ايران است كه تهديد به نابودي به ديگران مي‌كند يا نتانياهو رييس همه چوپان‌هاي دروغگو است كه آشكارا تهديد به كشور من را نموده است، آن هم زماني كه در كنار كارخانه ساخت بمب‌هاي هسته‌اي‌اش ايستاده است؟

ظريف خاطرنشان كرد: من پس از مذاكرات سوچي وارد مونيخ شده‌ام، شهري كه در آن جناب آقاي رييس‌جمهور روحاني گفت‌وگوهاي خود را با همتاهاي روسي و ترك براي ارتقاي صلح در سوريه ادامه داد. پيش از آن نيز طي ديدار از عراق و لبنان به مدت 7 روز با مقامات دولتي، رهبران سياسي، اجتماعي و اقتصادي اين كشورها براي كار مشترك به منظور تقويت ثبات و ارتقاي فرصت‌هاي اقتصادي دوجانبه در منطقه ما گفت‌وگو داشته‌ايم. ايران نمي‌تواند به تنهايي هزينه‌‌ دستاورد‌هاي جهاني را بپردازد؛ چه توافق هسته‌اي باشد يا مبارزه با قاچاق موادمخدر يا قاچاق انسان. اروپا نيز لازم است سرمايه‌گذاري كند. بسياري در دنيا و
به ويژه در اين قاره به‌گونه‌اي زيبا در مورد چندجانبه‌گرايي صحبت مي‌كنند، اما اكنون لازم است در مسيري ديگر قدم بگذارند. براي مثال، ايجاد INTEX بسيار كمتر از تعهدات سه كشور اروپايي كه براي نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است. در حالي كه ما علاقه‌مندي خود را به تعامل نشان داده‌ايم اما براي امنيت، ثبات، رشد و پيشرفت خود وابسته به ديگران نيستيم. ما تنها به ملت خود متكي هستيم. از اين‌رو است كه 40 سال فشار حداكثري ادعايي امريكا شامل مشوه كردن چهره ايران، جنگ، تحريم‌ها و ترور -ازجمله حمله وحشيانه تروريستي چهارشنبه در خاك كشور من كه از خارج حمايت شد- هيچ‌گاه نتوانسته است ملت ايران را به زانو درآورده يا منطق تصميم‌گيري ملت ايران را
تحت تاثير قرار دهند.

 

براي خوشايند لودريان

كشورم را بي‌دفاع نمي‌كنم

ظريف در بخش پرسش و پاسخ درباره سياست دولت ترامپ براي مذاكره با ايران گفت: اگر مي‌خواستند مذاكره كنند ما پشت ميز مذاكره نشسته بوديم و آنها هم پشت ميز مذاكره بودند فكر كنم تا آوريل سال گذشته. برايان هوك كه اين روزها اينجا و هر جا از ايران بدگويي مي‌كند در حاشيه نشست كميسيون مشترك برجام در وين با معاون سياسي من ديدار كرده بود. اين امريكايي‌ها بودند كه تصميم گرفتند ميز مذاكره را ترك كنند ما ميز مذاكره را ترك نكرديم و هنوز هم با سايرين كه ديگر تركيب 1+4 شده‌اند پشت ميز نشسته‌ايم. ما از سوي امريكا سيگنال‌هاي متناقضي دريافت مي‌كنيم. رييس‌جمهور ترامپ يك چيز مي‌گويد و وزير خارجه پمپئو چيز ديگري مي‌گويد و 12 شرط براي مذاكره با ايران مي‌گذارد كه بيشتر به معني تسليم شدن است.

به گزارش انتخاب، وي در اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي از كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه معتقدند كه ايران بايد در ارتباط با فعاليت‌هاي موشكي خود به صورت جداگانه با اروپايي‌ها مذاكره كرده و اين فعاليت‌ها را متوقف كند، خطاب به مجري سوال‌كننده، گفت: آيا ايران بايد مثل مرده دراز بكشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سوال مجري اين برنامه مبني بر اينكه شوراي امنيت از ايران خواسته است كه فعاليت موشكي نداشته باشد، خاطرنشان كرد: اين شورا به ايران اعلام كرده كه موشك‌هاي بالستيكي كه قابليت حمل كلاهك هسته‌اي دارند طراحي نكند كه ما نيز در همين راستا حركت كرده‌ايم و موشك‌هاي ما داراي چنين كاربردي نيستند.

اين ديپلمات ارشد كشورمان در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين موضوع با انتقاد از كشورهاي غربي به خاطر حمايت‌هاي‌شان از صدام در جريان جنگ تحميلي، اظهار كرد: اين كشورها ميلياردها دلار از نظر تجهيزات نظامي به صدام كمك كردند. در اين جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌هاي شيميايي آلمان، هواپيماهاي انگليسي و تجهيزات فرانسوي بوديم، ولي چه كسي در برابر به ما كمك كرد؟ كسي به ما كمك نكرد.

ظريف در ادامه با تاكيد بر اينكه من براي خشنود ‌كردن آقاي لودريان (وزير خارجه فرانسه) يا فرد ديگري كشورم را بي‌دفاع نمي‌كنم، تا كساني در منطقه بيايند و مردم ما را بكشند و به آنها آسيب برسانند، گفت: هنوز مردم زيادي در ايران هستند كه به خاطر سلاح‌هاي شيميايي كه اروپايي‌ها دراختيار صدام قرار دادند، نمي‌توانند نفس بكشند. اگر قرار است درباره تجهيزات خود مذاكره كنيم سوال‌هاي بي‌شماري است كه اروپايي‌ها بايد به آن پاسخ بدهند. اگر اروپايي‌ها مي‌خواهند با ما مذاكره كنند، نمي‌توانند در نقش بازجو ظاهر شوند بلكه بايد پاسخگو باشند.

اين ديپلمات كشورمان در مورد برخي گزارش‌ها ازجمله گزارش نيويورك‌تايمز مبني بر اينكه امريكايي‌ها در تلاش هستند كه در برنامه موشكي ايران خرابكاري كنند، گفت: ما در حال تحقيق درمورد اين موضوع هستيم. بيش از ايران جامعه جهاني بايد نگران اين مساله باشد. آخرين باري كه امريكا با اسراييل دست به چنين توطئه‌اي زدند به ترور 6 دانشمند هسته‌اي ما منتهي شد. جامعه جهاني بايد برخيزد و بگويد كه اينجا جنگل نيست و قانون جنگل حكمفرما نيست كه شما در برنامه دفاعي مشروع يك كشور ديگر دخالت كرده و خرابكاري كنيد. من سوال مي‌كنم آيا ايران حق دفاع از خود را دارد؟ اگر حق دفاع از خود را داريم بايد با شمشير اين كار را بكنيم؟ يا اينكه به تجهيزات پيشرفته دفاعي هم احتياج داريم؟ امريكايي‌ها سلاح‌هاي بسيار پيشرفته‌اي را به كشورهايي در منطقه ما فروخته‌اند و رييس‌جمهور ترامپ از اين سلاح‌ها به عنوان سلاح‌هاي زيبا ياد مي‌كند. ما از اين سلاح‌هاي زيبا دريافت نكرده‌ايم و اين سلاح‌هاي زيبا سهم مردم يمن شد.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به اين سوال كه چندي پيش اروپايي‌ها تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كردند و آنها از انجام برخي اقدامات تروريستي از سوي ايران در اروپا اظهار نگراني كرده‌اند و اين اقدامات ايران چه زماني قرار است به پايان برسد، اظهار كرد: تحريم‌ها بر پايه ادعاهاست و نه بر پايه حقايق. لازم است كه من در اينجا چند مساله را مشخص كنم. يكي از ديپلمات‌هاي ايران به اتهام اينكه قصد داشته در فرانسه بمب‌گذاري كند بازداشت شده است و اين موضوع دقيقا در روزي اتفاق افتاد كه رييس‌جمهور ما بعد از ماه‌ها برنامه‌ريزي و آماده‌سازي قرار بود به اروپا سفر كند. فكر مي‌كنيد ما ديوانه هستيم؟ نه يك روز قبل‌تر و بعد‌تر از سفر رييس‌جمهور بلكه دقيقا در همان روز. اين حركت مي‌تواند تله باشد يا عمليات خودسرانه يا عمليات با پرچم دروغين (False flag) اما قطعا كار حكومت (ايران) نيست. ما نفوذي كه به دست آورده‌ايم را با كارهاي ديوانه‌وار به دست نياورده‌ايم. اتهام‌هايي مطرح است و هلند دو ديپلمات ما را
-تاكيد مي‌كنم ديپلمات‌هاي من را- اخراج كرده است. ديپلمات‌هايي كه استخدام وزارت خارجه بودند و اكنون سرويس‌هاي اطلاعاتي مي‌گويند كه آنها هيچ مدركي ندارند. اما مساله ديگر اين است كه افرادي در اروپا هستند كه تا سال 2012 در ليست ترور بودند و سوال اينجاست كه چه اتفاقي افتاد كه اين افراد از ليست حاميان تروريست خارج شدند.

ظريف در ادامه با اشاره به رفتار دولت امريكا تاكيد كرد كه هدف نهايي آنها تغيير رژيم در ايران است و به اميد تحقق اين هدف بود كه از برجام خارج شدند. وي افزود: دولت ايالات‌متحده در حال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهي است. آنها ۴۰ سال است كه تصور مي‌كنند جمهوري اسلامي ايران از بين مي‌رود و بخار مي‌شود، در حالي كه هفت دولت تغيير كرده و ما اينجا هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون