• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

غيبت اخلاق

زهرا نژادبهرام

ادعاهاي آقاي محمدباقر قاليباف كه در برنامه تلويزيوني «بدون توقف» از شبكه سوم صدا و سيما پخش شده است نكته‌ها و فرض‌هايي را در ذهن متبادر مي‌كند كه شايد بتوان از بخش فرض‌ها گذشت اما در مورد ادعاهايي كه درباره وضعيت مديريت شهري مطرح شده نمي‌توان بي‌تفاوت بود. در مورد حضور ايشان در تلويزيون و طرح ادعاهايي در مورد مديريت شهري و مسائل شهر به نظرم مي‌رسد ايشان به نوعي فرافكني كرده است. به هر حال ايشان ۱۲ سال بي‌وقفه مدير اين شهر بوده و مديريت ايشان نقاط مثبت و نقاط تاريكي داشته است. اتفاقا بايد تاريكي‌ها را برطرف كرد و به سمت روشنايي برد. آنچه مهم است اينكه گزارش‌هايي از بخش‌هاي مختلف به شوراي شهر تهران داده مي‌شود كه همگي مويد اين نكته است كه شهرداري‌ تهران بدهي دارد. اين حرف آقاي قاليباف كه مي‌گويد شهر بدهي ندارد دچار يك مشكل اساسي است و ايشان بايد مجددا اسنادي كه خودشان دارند يا در اختيار دوستان‌شان است را بررسي كنند.

تنها در يك مورد شهرداري تهران ۳۰ هزار ميليارد تومان به بانك‌ها بدهي دارد كه وقتي بدانيم شهرداري تهران در فاصله يكسال و نيم اخير وامي دريافت نكرده است پرواضح است كه اين بدهي متوجه مديريت شهري در دوره آقاي قاليباف است.

به جز اين، آقاي قاليباف مي‌توانند روزهاي يكشنبه و سه‌شنبه سري به شوراي شهر تهران بزنند و حضور پيمانكاراني كه در اعتراض به عدم پرداخت حق پيمان خود تجمع مي‌كنند را از نزديك ببينند. اين پيمانكاران در دوره مديريت ايشان قرارداد بسته‌اند و طلبكار هستند. چنين وضعيتي را نمي‌توان ناديده گرفت و گفت شهرداري تهران بدهي‌اي نداشته است و براي همين سخنان اخير آقاي قاليباف بيشتر نوعي فرافكني است. به‌نظر من ايشان و دوستان‌شان بايد خيلي شفاف نسبت به برخي مسائل اعلام كنند كه اشتباهاتي وجود دارد و بايد برطرف شود نه اينكه مديريت جديد شهري را به بيكاري و كم‌تواني متهم كنند. اما از جنبه ديگري هم مي‌توان سخنان آقاي قاليباف را مورد ارزيابي قرار داد. من بالشخصه براي ايشان به عنوان كسي كه ۱۲ سال مدير اين شهر بوده احترام قائل هستم. نه فقط براي ايشان كه براي همه كساني كه حتي يكساعت براي تهران زحمت كشيده‌اند. هر نوع اختلاف ديدگاه و سليقه‌اي هم كه داريم نبايد مانع از اين شود كه من به زحمات ايشان احترام بگذارم. به هر حال اگر اختلاف سليقه داشته باشيم قابل بحث است و اگر موضوع نيازمند بررسي توسط دستگاه قضايي باشد قضات محترم به آن رسيدگي خواهند كرد اما اخلاق ايجاد مي‌كند كه ما در مورد دوستان و هم‌وطنان خودمان اخلاق را رعايت كنيم. همانقدر كه ما براي ايشان و ساير همكاران‌شان در مديريت شهري پايتخت احترام قائليم بهتر بود ايشان هم براي مجموعه مديريت شهري احترام قائل مي‌شد و آنها را به كم‌كاري يا كم‌تواني متهم نمي‌كرد. اما از منظري ديگر هم پخش سخنان آقاي قاليباف قابل تأمل است. رفتار صدا و سيما كه به‌طور مرتب تجمع‌هاي پيمانكاران مقابل شوراي شهر تهران را پخش مي‌كند جاي پرسش دارد كه چگونه از آقاي قاليباف نپرسيده است اگر شهرداري تهران بدهي نداشته است پس اين همه تجمع براي چيست؟ در عين حال رسانه ملي بايد همان ظرفيتي كه براي آقاي قاليباف ايجاد كرد را براي مجموعه مديريت شهري كنوني و دوستان ما در شوراي شهر تهران هم ايجاد كند. به هرحال ما معتقديم رسانه ملي به همه ملت ايران تعلق دارد و مختص يك گروه و يك جريان سياسي خاص نيست. اتفاقا ما انتظار داشتيم نه براي نمايش خدمات مديريت شهري كه براي حرمت ۴۰ سالگي انقلاب اسلامي آنچه در شهر تهران از تونل‌هاي نور تا برنامه‌هاي مختلف در محلات يا مثلا افتتاح ۵۰۰ پروژه در شهر تهران را در تلويزيون نمايش دهند. به هرحال كنار هم قرار گرفتن اين نوع از فرافكني و رفتار صدا و سيما فرض‌هايي در ذهن متبادر مي‌كند كه اين احتمال را قوت مي‌بخشد. اما آنچه انتظار است اينكه با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري بر پاسخگو بودن مسوولان و شفاف‌سازي ايشان نيز به تبعيت از اين سخن نسبت به كارنامه خود پاسخگو و در شفاف‌سازي آن همت گمارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون