• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

جزييات تامين مالي پروژه‌هاي نفتي از طريق بورس

عضو هيات مديره سازمان بورس از انتشار ۱۰هزار ميليارد ريال اوراق منفعت براي تامين مالي پروژه‌هاي نفتي خبر داد و گفت: عمر اين اوراق 3ساله و سود آن ١٩درصد است.

محمودرضا خواجه‌نصيري در همايش تامين مالي از طريق بازار سرمايه گفت: اوراق منفعت در توسعه تامين مالي در كشور نقش دارد و از ديدگاه شخصي كه نياز به تامين مالي دارد، بايد نيازها و شرايط لازم درنظر گرفته شود و اكنون به مدد شوراي فقهي ابزارهاي مناسبي براي تامين مالي متقاضيان داريم. عضو هيات مديره بورس تهران با بيان اينكه اوراق اجاره نياز به پشتوانه‌اي دارد كه آن را تامين كند و در اين رابطه ابزارهايي مثل استصناع، مرابحه، خريد دين، مشاركت، اجاره و اجاره سهام نيز وجود دارد، افزود: اوراق سلف نيز به صورت كوتاه‌مدت ابزاري براي تامين مالي است و اوراق منفعت نيز روي آن دسته از فعاليت‌هايي دارد كه عوايد آن در چارچوب انتقال به واسط حاصل مي‌شود.

وي تصريح كرد: اوراق منفعت مقدار مشخصي از حقوق معين را براي دوره زماني مشخص منتقل مي‌كند؛ البته ساختار اين اوراق به‌گونه‌اي است كه نهاد واسطي به ميان مي‌آيد و منفعتي را منتقل مي‌كند و وجه نقد از طريق واسط به باني پرداخت مي‌شود. به گفته خواجه‌نصيري، با طراحي ساختار و عقد قراردادهاي في‌مابين اوراقي را طراحي مي‌كنيم كه جريان قابل اتكايي از سود را راه‌اندازي مي‌كند.

عضو هيات مديره بورس تهران افزود: شرايط باني مشخص كردن نحوه انتشار و بازدهي اوراق منفعت است. البته نيازي به انتقال دارايي به نهاد واسط نداريم و به تعداد پروژه‌هايي كه وجود دارد مي‌توان اوراق تدوين كرد و برخي دستگاه‌هاي دولتي نيز با حمايت ضمانتي، از پروژه‌هاي تعريف شده كه البته داراي توجيه هستند، حمايت مي‌كنند كه اين موضوع در تامين مالي پروژه‌هاي نفتي قابل اجراست. خواجه‌نصيري با بيان اينكه تامين مالي طرح‌هاي 11 حلقه چاه نفت در دستور كار قرار گرفته شده است، گفت: تا سال ١٤٠٤ اوراق منفعت طراحي شده سررسيد مي‌شود و از جريان نقدي مربوط با به دست آمدن اين منافع تسويه مي‌شود و بر اين اساس۱۰ هزار ميليارد تومان اوراق منفعت منتشر مي‌شود كه عمر آن سه ساله و نرخ سررسيد ١٩درصد است. اين اوراق امين دارد و بايد در تقويم منفعت، اين اوراق دخيل باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون