• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4314 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند

«زير گنبد مينا» از فرهاد فخرالديني منتشر مي‌شود

موسيقي ايران به روايت موسيقيدان

نيوشا مزيدآبادي

 

 

دو روز پيش خبر آمده كتاب «زير گنبد مينا» كه دربرگيرنده مجموعه مقالات، يادداشت‌ها و گفت‌وگوهاي استاد فرهاد فخرالديني است، نيمه اسفند ماه رونمايي مي‌شود. فرهاد فخرالديني چه در سال‌هايي كه پي‌ريزي و رهبري اركستر موسيقي ملي ايران را برعهده داشت و چه در سال‌هاي اخير كه (به دلايل عديده) كمتر روي صحنه‌هاي اجراي موسيقي حاضر شد، همواره در تلاش بوده تا جامعه جوان موسيقي ايران را در مسير هنري درست، تربيتي پويا كند. نمونه‌اش دو شاگرد شناخته شده او در اين مدت زمان، يعني علي‌اكبر قرباني و شهرام توكلي هستند كه به خوبي توانسته‌اند پا در مسير هنري فخرالديني بگذارند.

استاد فخرالديني در اين سال‌ها اغلب به ساخت موسيقي و تاليف كتاب‌هاي ارزشمندي روي آورد كه هر يك محوريت ويژه و خاص خود را دارند. از «شرح بي‌نهايت» كه شامل خاطرات مشترك او با همسرش آرزم است، گرفته تا «تجزيه و تحليل و شرح رديف موسيقي ايران». حالا «گنبد مينا» كه قرار است 13 اسفندماه در مجموعه فرهنگي اكو با اجراي اركستري به رهبري علي‌اكبر قرباني، خوانندگي وحيد تاج و سولوي امين غفاري منتشر شود، بيشتر به تشريح سال‌هاي اخير موسيقي ايران مي‌پردازد.

فرهاد فخرالديني در پيشگفتار اين كتاب به نقش خبرنگاران در ثبت مكنونات باطني هنرمندان در دوره‌هاي مختلف زندگي‌ آنها و نگاه هر يك به مقوله موسيقي اشاره كرده است. او معتقد است ثبت اين متون و گفت‌وگوها مي‌تواند شناخت بهتري نسبت به دوره‌هاي گذشته براي نسل‌هاي بعد به وجود آورد. كتاب «زير گنبد مينا» علاوه بر اين مقالات و گفت‌وگوها، شامل مجموعه سخنراني‌هاي اين آهنگساز و رهبر اركستر نيز مي‌شود كه خودش معتقد است در ايراد آنها نهايت صداقت را به كار گرفته تا از محور واقعيت دور نباشد.

در بخش گفت‌وگوهاي اين كتاب، 38 مصاحبه با نويسندگان روزنامه‌ها و مجله‌هاي معتبر اين دوران بازنشر شده كه بعضي سوالات آنها به فراخور شناخت مصاحبه‌كننده از وضع موجود موسيقي ايران، روايت موسيقي زمانه ما است و همين شرح ماوقع از زبان يكي از هنرمندان درگير با ساز و كار مديريتي ايران مي‌تواند مبين خوبي براي اوضاع موسيقي در اين دوران باشد.

فرهاد فخرالديني از وقتي اركستر موسيقي ملي ايران را تاسيس كرد، تمامي هم و غم خود را به كاربست تا نسلي خوش‌آتيه تربيت كند. اگر امروز ما خوانندگاني مثل عليرضا قرباني، وحيد تاج و حتي سالار عقيلي داريم، مرهون تلاش‌هاي بي‌وقفه او هستيم كه اين جوانان را به انضمام صدها نوازنده اركستر به جامعه موسيقي ايران معرفي كرد. در سال‌هاي پس از 1388 فخرالديني خانه‌نشيني را به رهبري اركستر ملي ترجيح داد و طبيعتا اركستر ملي هم مثل اركستر سمفونيك در آن شرايط نابسامان به تعطيلي كشيده شد. «زير گنبد مينا» شرح مفصلي دارد از شكل‌گيري اركستر ملي و روزگاري كه بر او رفت. اركستري كه خوش درخشيد اما حالا با كناره‌گيري فخرالديني، چراغش كم‌فروغ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون