• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

اهميت تمديد مهلت FATF

اميرعلي ابوالفتح

گروه ويژه اقدام مالي (FATF) روز جمعه 3 اسفند ماه براي چندمين بار مهلت ايران براي پيوستن به اين كنوانسيون را تمديد كرد و بر اين اساس، ايران چهار ماه ديگر فرصت دارد تا قوانين مربوط به مبارزه با پولشويي را تصويب كند. اين تمديد در شرايطي صورت گرفته است كه هم‌اكنون از چهار لايحه‌اي كه دولت در اين زمينه ارايه كرده، دو لايحه اصلاح قانون مبارزه با پولشويي و لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم تصويب شده و دو لايحه ديگر از جمله لايحه الحاق به كنوانسيون بين‌المللي مقابله با تامين مالي تروريسم و لايحه پالرمو در انتظار تصميم مجمع تشخيص مصلحت نظام است و اين وضعيت بلاتكليفي با وجود هشدار فعالان اقتصادي مبني بر سخت‌تر شدن شرايط اقتصادي همچنان ادامه دارد. FATF ايران را در يك ليست سياهي قرارداده بود و از ايران خواسته بود تا اقداماتي را انجام بدهد كه ازاين ليست خارج شود. جمهوري اسلامي ايران هم ابراز تمايل كرد كه اين همكاري‌ها را انجام بدهد و دستورالعمل 40 بندي را به ايران ارايه كردند كه حدود 37 مورد از اين موارد توسط ايران انجام شده و برخي ديگر باقي مانده است كه جمهوري اسلامي درحال بررسي اين موارد است واين موضوع در مجمع تشخيص مصلحت در حال بررسي است كه در نهايت به اين كنوانسيون بپيونديم يا نه؟ بنابراين از نظر نهاد FATF ادامه اين همكاري مهم است و در مقابل ايران هم براي پيوستن به اين لوايح تمايل دارد. ايران مي‌خواهد موانعي را كه بر سر راه نظام بانكي و نقل و انتقالات و تراكنش‌ها ايجاد شده برطرف شود و از آن سو، طرف مقابل در خصوص مواردي مثل پولشويي يا تامين منابع مالي تروريسم اميدوار است كه نگراني‌هايش برطرف شود. بنابراين اين موضوع هم براي ايران و هم براي طرف مقابل حائز اهميت است. لازم به اشاره است كه اين موضوع در بالاترين سطوح در حال بررسي است و ...

مجلس شوراي اسلامي به وظايف خودش عمل كرده و اين لوايح در نهايت به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده شده است. موافقان و مخالفان هر كدام دلايل خودشان را در مجمع تشخيص مصلحت مطرح كرده‌اند اما مجمع هنوز نه اين لوايح را رد كرده و نه تصويب كرده است و بايد منتظر راي نهايي مجمع باشيم.تمديد مهلت FATF به ايران با بيان اينكه طبيعي است كه آنها به ايران مهلت بدهند. ممكن است بازهم اين مهلت را تكرار كنند براي اينكه ايران به اين كنوانسيون بپيوندد. در عين حال دولتمردان معتقدند با پيوستن به اين كنوانسيون‌ها، بهانه تحريم‌هاي جديد را از غربي‌ها خواهيم گرفت بنابراين ما بايد به صورت مرحله‌اي به FATF بپيونديم.

از مجموع لوايح چهارگانه‌اي كه براي پيوستن به FATF لازم است فقط ۲ قانون مبارزه با پولشويي و اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم تصويب ‌شده و عضويت در كنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان ‌يافته فراملي (پالرمو) و كنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) در كش ‌و قوس تصميم مجمع تشخيص مصلحت نظام مانده است و اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان نسبت به عدم پيوستن به اين لوايح و مشكلات ناشي از آن هشدار مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون