• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

درباره نمايشگاه هنر رباتيك در «آرت سنتر»

ربات‌هاي هنرمند «اينگيريد و كنت» در تهران

فاروق مظلومي

 

 

«دلبستگي ما به شبكه‌اي از رشته‌هاي علوم طبيعي و هنر است. بيش از 15 سال در مورد بازنمايي‌هاي فضايي و تجسم‌هاي فضايي كار كرده‌ايم، شروع با ساختار رياضي بود. بعد از طريق ساختارهاي هندسي به سمت فضاي ژئوپوليتيكي و كيهاني و فضاي مجازي حركت كرديم. حساسيت تصويري به شكل ساختاري يك امر چگالمند- تراكمي و كاهشي است. در اين ساختارها حركت مي‌تواند به عنوان يك محتواي حقيقي تجربه شود. ما درونمايه كارهاي‌مان را از زندگي روزانه و بالاتر از همه در پديده‌هاي علمي جست‌وجو مي‌كنيم. قلم‌موي ما تكنيك منحصر به‌فردي است كه از افشاندن رنگ نقاشي اكريليك، تصاوير و اشيايي توليد مي‌كند و يك اختراع شخصي در نقاشي محسوب مي‌شود. راه‌هاي متفاوتي را دنبال مي‌كنيم.»

خلاصه‌اي از استيتمنت نمايشگاه هنر رباتيك يا robart را خوانديد. خيلي وقت بود كه استيتمنتي با اين قدرت نخوانده بودم «اينگيريد و كنت» Ingrid and Knut با نام خانوادگي رينهارد
Reinhard زوجي آلماني هستند كه اين بيانيه را براي نمايشگاه‌هايشان ارايه مي‌دهند و اين بار با اين بيانيه در گالري آرت سنتر تهران آثاري از اين زوج خلاق و هنرمند آلماني به نمايش گذاشته شده است. آنها در دهه 40 ميلادي به دنيا آمده‌اند و حالا كه شما اين يادداشت را مي‌خوانيد در حال تهران‌گردي هستند و مي‌گويند در ايران ارتباطي ميان كاراكترهاي خوشنويسي با هنر خودشان يافته‌اند. اين زوج دوست‌داشتني جغرافيا، تكنولوژي، رياضيات، علوم كامپيوتر و هنر خوانده‌اند و احتمالا تا حالا كسي اين سوال عقب مانده را از آنها نپرسيده است كه بعد از اين تحصيلات علمي و تجربي با هنر چه كار داشتيد؟ و اگر هم كسي بپرسد، جواب‌شان مي‌تواند اين بخش از بيانيه‌شان باشد. «نتايج تحقيقات نانو براي ما الهام‌بخش ساخت سازه‌هاي مشابه با ابزارهاي مدرني همچون رايانه‌ها و ربات‌ها بود.»

امروزه حوزه Newmedia يا همان ابزارهاي انتقال جديد هنري بسيار فعال و رو به گسترش است تا جايي كه هنرمند بايد خودش براي تكنيك و ابزار مورد استفاده در هنرش اسمي پيدا كند. اين زوج آلماني عزيز نام هنر رباتيك را انتخاب كرده‌اند و در آثارشان از ربات‌هايي كه خودشان طراحي كرده و ساخته‌اند، استفاده مي‌كنند. در نمايشگاه جاري‌شان در تهران، مواد شيشه، رنگ اكريليك، پارچه و خرده‌سنگ ديده مي‌شود. آثار بر‌اساس شيشه در اين نمايشگاه منجر به ايجاد تجسم‌هاي سه‌بعدي از فيگورهاي بدن، سر، كلمات يا شكل‌هاي نامشخص شده است و در ديگر مواد تابلوهايي مجسم از طبيعت و زندگي طبيعي استراليا ديده مي‌شود. در آثار شيشه اينگريد و كنت شيشه‌ها با فاصله‌اي مساوي پشت سر هم قرار مي‌گيرند و سوراخ‌هايي كه با ربات روي آنها ايجاد شده است يك فيگور سه‌بعدي نورپردازي شده را مقابل چشم بيننده مي‌سازد كه اين فيگور مي‌تواند، سرديس بتهوون يا فرم‌هاي ديگر باشد در موردي ديگر آنها با مواد پارچه و سنگ و رنگ اكريليك فضاي بوميان استراليا را با شكلي متفاوت بازنمايي كرده‌اند. هنر اين زوج آلماني هنر مبتني بر علم و تكنولوژي است يعني جريان محكمي از خردورزي در آن وجود دارد كه اين هنر را از انتزاع دور و به هنر خلاق، هوشمند و مفهومي نزديك مي‌كند اما نكته قابل توجه در آثار آنها اين است كه در برابر چشمان مخاطب همين جريان تكنولوژي و هوش و به قول خودشان زبان مصنوعي رنگ مي‌بازد و فضاي انتزاعي غالب مي‌شود به عبارتي اثري كه انتزاعي خلق نشده است، كنش انتزاعي دارد اين همان ناتواني هنرمند در كنترل هنر است كه اتفاقا از نشانه‌هاي هنر اصيل و خودجوش به شمار مي‌رود. آثار اينگريد و كنت رينهارد تا چهاردهم اسفند در گالري آرت‌سنتر به نمايش گذاشته مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون