• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

عدد و رقم

۱۰ درصد

كاهش توليد نفت روسيه

توليدكنندگان نفت روسيه درخواستي از طرف شركت ترنسنفت دريافت كردند مبني بر اينكه توليد خود را ۹۰۰ هزار تن معادل حدود ۶.۶ميليون بشكه كاهش دهند. روسيه در بحبوحه آلودگي نفت خام در يك خط لوله صادراتي‌اش به اروپا و يك بندر كليدي صادراتي، توليد خود را 10درصد در چند روز آينده پايين مي‌آورد. توليدكنندگان نفت روسيه درخواستي از طرف شركت ترنسنفت دريافت كردند مبني بر اينكه توليد خود را 900 هزار تن معادل حدود 6.6ميليون بشكه كاهش دهند. اين رقم نشان‌دهنده بيش از يك ميليون بشكه در روز طي پنج روز آينده يا حدود 10درصد توليد دومين صادركننده بزرگ نفت خام دنياست. يك خريدار نفت روسيه گفت: «اين خبر نشان مي‌دهد اختلالي كه آلودگي نفتي ايجاد كرده جدي است. در 10 روز گذشته خط لوله و بندر بزرگ صادرات نفت روسيه بسته بوده بنابراين كاهش توليد غيرقابل اجتناب است.» روسيه هفته گذشته جريان نفت در خط لوله دروژبا را به شرق اروپا و آلمان به خاطر آلودگي نفت خام متوقف كرد كه باعث افزايش قيمت جهاني نفت تا ركورد 6 ماهه شد و پالايشگاه‌هاي اروپا را به دنبال نفت سرگردان كرد. نفتي كه به بندر بالتيك در آست لوگا فرستاده مي‌شد هم آلوده بود. ترنسنفت قول داده تا هفتم ماه مه ‌جريان طبيعي نفت را برقرار سازد ولي اعلام كرد كه ازسرگيري فعاليت معمول در طول دروژبا بيشتر طول مي‌كشد. حداقل پنج ميليون تن نفت معادل 36.7 ميليون بشكه توسط كلرايد آلي آلوده شده است. از اين ماده براي تقويت استخراج نفت استفاده مي‌شود ولي بايد قبل از فرستادن نفت براي مشتريان جداسازي شود تا به تاسيسات پالايشگاهي آسيب نرساند.

15.7 هزار

شكايت مردمي از وضعيت كالا‌ها و خدمات در فروردين 98

سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: مردم در فروردين ماه امسال 15 هزار و 783 فقره شكايت در ارتباط با كالا‌ها و خدمات ثبت كردند كه 71درصد آنها رسيدگي و پاسخ داده شد. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر پايه آمار اعلام شده از سوي سازمان مزبور در فروردين ماه امسال تعداد 13 هزار و 429 فقره شكايت مردمي مربوط به كالاها و 2 هزار و 354 فقره شكايت در ارتباط با خدمات بود كه توسط ستاد خبري مستقر در سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام شد. بر پايه اين گزارش، از مجموع شكايت‌هاي رسيدگي شده، پنج هزار و 335 فقره تخلف به تاييد رسيد و پنج هزار و 854 مورد تخلف مورد تاييد قرار نگرفت، چهار هزار و 594 شكايت هم در مرحله بررسي است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان حمايت، از مجموع شكايت‌هاي دريافتي فروردين ماه امسال، 71درصد آنها رسيدگي شده و 29درصد به‌ دليل استعلام‌هاي حقوقي يا درخواست نظريه كارشناسي در مرحله رسيدگي است. براساس اين گزارش، 10 هزار و 833 شكايت به‌صورت تلفني، 2 هزار و 795 مورد حضوري و 2هزار و 155 فقره كتبي بود.

3.3 ميليون تن

توليد جو در كشور

مديركل امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي گفت: امسال توليد بيش از ۳ميليون و ۳۰۰ هزار تن جو آبي و ديم در كشور پيش‌بيني شده است. به گزارش وزارت جهاد كشاورزي، فرامك عزيز كريمي گفت: سالانه به‌طور متوسط نزديك به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار هكتار جو آبي و ۹۰۰ تا يك‌ميليون هكتار جو ديم در كشور كشت مي‌شود. او افزود: از اين سطح بيش از سه ميليون تن توليد جو آبي و ديم داريم و امسال باتوجه به شرايط خوب بارندگي در اكثر استان‌هاي كشور، افزايش حدود ۳۰۰ هزار تني جو را برآورد كرده‌ايم. فرامك عزيز كريمي درباره وضعيت توليد جو اظهار داشت: در مزارع آبي به‌طور متوسط ۳.۵ تن و اراضي ديم بين يك تا ۱.۲ تن در هكتار جو توليد مي‌شود. عزيز كريمي ادامه داد: در مناطق سرد و معتدل كه پتانسيل ارقام بيشتر و دوره رشد نيز طولاني‌تر است، جوكاران حرفه‌اي حدود ۱۲ تا ۱۴ تن از اين محصول در هر هكتار با رقم بهمن و ۸ تا ۱۰ تن در هكتار رقم بهره توليد كرده‌اند. او از برنامه معاونت امور زراعت براي افزايش ضريب مصرف بذور گواهي شده جو توسط كشاورزان خبر داد و گفت: ما به دنبال آن هستيم كه ظرف سه سال آينده ضريب استفاده از بذور گواهي شده جو را به ۴۵درصد برسانيم. مديركل دفتر امور غلات و محصولات اساسي خاطرنشان كرد: در حال حاضر زير ۲۰درصد از بذور گواهي شده جو در مزارع استفاده مي‌شود و مابقي بذور را كشاورزان از طريق خود مصرفي تامين مي‌كنند. او با بيان اينكه سال گذشته نزديك به ۳۳هزار تن بذر جو در كشور توليد شد و در اختيار كشاورزان قرار گرفت، اذعان داشت: با رشد قيمت جو، اشتياق كشاورزان براي كشت اين محصول بيشتر شده و امسال ما توليد ۵۰ هزار تن بذور اصلاح شده جو را در برنامه داريم.

۷ درصد

افزايش تورم توليدكننده برق

تورم توليدكننده بخش برق در ساعات اوج بار، در سال‌ ١٣٩٧ برابر با ۱۲۵.۷۸ است كه نسبت به سال قبل ۶.۸۵درصد افزايش داشته است. مركز آمار ايران گزارش شاخص قيمت توليدكننده بخش برق در سال ١٣٩٧ را منتشر كرد. شاخص كل قيمت توليدكننده بخش برق، برمبناي سال پايه ١٣٩٠، در سال ١٣٩٧ برابر با ۱۲۶.۲۴ است كه نسبت به سال قبل ۴.۷۴درصد افزايش داشته است. شاخص قيمت بخش برق در سال ١٣٩٦، رقم ١٣١.١ بوده كه نسبت به سال قبل از آن معادل ٨.٠٧درصد كاهش داشته است. شاخص قيمت توليدكننده بخش برق، برمبناي سال پايه ١٣٩٠، در ساعات اوج بار، در سال‌١٣٩٧ برابر با ۱۲۵.۷۸ است كه نسبت به سال قبل ۶.۸۵درصد افزايش داشته است. همچنين عدد شاخص مذكور در سال ١٣٩۶ برابر با ١١٧.٧٢ بوده كه نسبت به سال قبل 17.5درصد كاهش يافته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون